Wrocław

Filharmonia dla Młodych „Ballet de la musique” - relacja

Filharmonia dla Młodych „Ballet de la musique” - relacja

17 marca 2016 roku godz. 9.00

Narodowe Forum Muzyki

Sala Czerwona

pl. Wolności 1

 

Znowu nachodzi mnie ta uporczywa myśl:  urodziłam się o co najmniej dwie dekady za wcześnie. Nie. Nie czuję się stara. Nie chodzi o pęczniejącą metrykę, choć rzeczywiście czas mógłby zwolnić, ale o ten cudowny świat baśni, za którym podświadomie tęsknię całe swoje dorosłe życie.


Może dlatego siedzę w Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki na dwadzieścia minut przed rozpoczęciem „Ballet de la musique”, uporczywie wpatrując się w scenę. Przez sam środek biegnie pięciolinia uformowana z białych wstęg. Z boku stoją instrumenty muzyczne. Członkowie orkiestry powoli zajmują swoje miejsca. Mają na sobie czerwono – czarne kostiumy. Słyszę narastający szmer, który przeradza się w hałas. Przez salę przetaczają się grupy dzieci. Robi się gwarno i tłoczno. Na nic uciszanie. Takie są prawa dzieciństwa. I dobrze.


Wraz z pierwszymi taktami uwertury „Na pięciolinii” na scenie pojawiają się tancerze – Nuty. Przetaczają się przez dostępną przestrzeń, przeskakują przez wstęgi, rozciągają je, by na koniec zwinąć je z gracją i ustąpić miejsca instrumentom muzycznym. Jako pierwszy prezentuje się Flet traverso. Zaraz po nim na scenie pojawiają się: Klawesyn, Skrzypce, Gitara hiszpańska, Trąbka i Bęben. Wyraźnie widać ich pełną zacięcia walkę o miejsce w orkiestrze. Cóż, pewnie skończyłoby się tragicznie gdyby nie Rytm i kreski taktowe. Porządek musi być wszędzie. Nawet w muzyce. Zbyt duża dyscyplina wprowadza jednak znużenie, pozbawia utwór lekkości i ogranicza swobodne brzmienie instrumentów. Niezbędna zatem jest Harmonia. Ta pełna wdzięku dama łagodzi nadwyrężone relacje pomiędzy wszystkimi elementów utworu muzycznego.


Dziś na scenie instrumenty ożyły. Przybrały ciała tancerzy Baletu Dworskiego Cracovia Danza, którzy ruchem, gestem i bogatą mimiką twarzy pokazali barwną opowieść o prawach rządzących światem muzyki. Swoista lekcja, tak bardzo różna od znanych mi ze szkolnej ławy zajęć z elementarzem i zeszytem do nut, prawdziwie otwiera odbiorców na świat dźwięków.


Dopracowane kostiumy (autorstwa Moniki Polak-Luścińskiej) i układy choreograficzne (przygotowane przez Romanę Agnel), a także oszczędna scenografia doskonale uzupełniają sferę muzyczną  w wykonaniu The Violin Consort – wirtuozów grających na instrumentach dawnych. Pomagają przy tym młodym widzom zrozumieć zależności pomiędzy światem muzyki a ruchem scenicznym.


Sala Czerwona stała się dziś, na sześćdziesiąt minut, przestrzenią, w której magia, baśń i dziecięce marzenia  mają takie same prawa jak rzeczywistość. A może nawet większe. I to cieszy.

 

 

Filharmonia dla Młodych „Ballet de la Musique”


Wykonawcy:
Zbigniew Pilch – skrzypce barokowe, prowadzenie

Tancerze Baletu Dworskiego Cracovia Danza:
Romana Agnel
Agata Jóźwik
Anna Karabela
Alicja Petrus
Krzysztof Antkowiak
Dariusz Brojek
Jan Fečko
Łukasz Szkiłądź

 

The Violin Consort:
Zbigniew Pilch – skrzypce barokowe

Mikołaj Zgółka – skrzypce barokowe,
Radosław Kamieniarz – skrzypce barokowe,
Piotr Chrupek – altówka barokowa,
Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa,
Janusz Musiał – kontrabas barokowy
Marta Niedźwiecka – klawesyn
Konrad Rogiński  – instrumenty perkusyjne

 

Romana Agnel – inscenizacja i choreografia
Dariusz Brojek – asystent choreografa
Monika Polak-Luścińska – scenografia i kostiumy


Program:
I UWERTURA – „NA PIĘCIOLINII”
Georg Friedrich Händel (1685–1759) Sonata triowa D-dur op. 5 nr 2, HWV 397: Adagio, Allegro
II PREZENTACJA INSTRUMENTÓW
Jean-Daniel Braun (? – 1738) Suita e-moll na flet solo: Allemande
Jean-Babtiste Lully (1632–1687) Entrée d’Apollon z baletu Le triomphe de l’Amour
Arcangelo Corelli (1653–1713) Sonata d-moll na skrzypce i b.c. op. 5 nr 7: Corrente
Gasper Sanz (1640–1710) Canarios
Anonim Taniec polski
III WALKA O MIEJSCE W ORKIESTRZE
Jean-Féry Rebel (1666–1747) Les caractères de la danse
IV MUSZTRA INSTRUMENTÓW
Georg Friedrich Händel Sonata triowa D-dur op. 5 nr 2, HWV 397: Marsz
V BALET TACTUSA
Joseph Haydn (1732–1809) 12 Tańców niemieckich
VI BALET HARMONII
Jean-Babtiste Lully Passacaille z opery Armida
François Couperin (1668–1733) Les Barricades Mystèrieuses
VII WIELKI FINAŁ – W ŚWIECIE AFEKTÓW I EMOCJI
Arcangelo Corelli La folia

 

źródło: nfm.wroclaw.pl

 

źródło: nfm.wroclaw.pl

 

źródło: nfm.wroclaw.pl

 

Repertuar Narodowego Forum Muzyki dostępny jest TUTAJ.

 

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości lokalne

Warto zobaczyć