Warszawa

Mała Warszawska Jesień
Warszawa Pod naszym patronatem od 5 lat

Mała Warszawska Jesień

Wpis archiwalny

Czy muzyka współczesna może wciągać? Bywa, że obcujący z nią przypadkowo słuchacz ma przed taką muzyką obawy. Bywa, że pojawia się lęk, niezrozumienie, poczucie braku pewności: tak, jakbyśmy poruszali się w obcym, całkiem nowym dla nas świecie. Muzyka współczesna może czasem kojarzyć się z hałasem, skrzypieniem, zgrzytami, różnymi nieprzyjemnymi, abstrakcyjnymi świstoszumami. A jednak na jej obszarze rodzą się nieustannie nowe idee, pomysły i rzeczy, dzięki którym możemy głębiej i na coraz ciekawsze sposoby odwiedzać całkiem nowe, brzmiące światy.


Muzyka współczesna znającym ją dobrze ale i stykającym się z nią po raz pierwszy dzieciom może wydać się dziwnym światem albo niezwykłą podróżą do wcale nie tak odległej, ale fascynującej krainy, w której wiele spraw, rzeczy, sytuacji, emocji, zdarzeń i działań jawi się jako odmienne, odrywające od codzienności, a tym samym przenoszące w świat kreatywności i wyobraźni: przede wszystkim dźwiękowej, brzmieniowej i muzycznej. Krainy, w której podróżny zaczyna czuć, że więcej może, wie i potrafi. Podczas tej edycji „Małej Warszawskiej Jesieni” najmłodsi słuchacze sami albo w towarzystwie zabranych ze sobą dorosłych udadzą się do trzech krain nieograniczonej muzycznej wyobraźni.


Grający hologram

 

Pierwszą z nich będzie słynna kraina  Po Drugiej Stronie Lustra , do której prowadzi nas już od ponad stu lat ciekawska Alicja z opowieści Lewisa Carrolla. Nie inaczej będzie i teraz, z tą różnicą, że Alicja ujawni swoje muzyczne talenty i doświadczenie wokalne.  Uśmiech bez kota  to  eksperyment  – paraopera prezentowana za pomocą  hologramu , który wciągnie uczestników tego spektaklu (dosłownie) do środka: do intrygującego świata Po Drugiej Stronie Lustra. A jednocześnie to operowy monodram, w którym partia wokalna każdej postaci, znanej ze świata bajkowej Alicji wykonana zostanie przez tę sama artystkę –  Agatę Zubel. Warto podkreślić, że jest to pierwsze przedsięwzięcie kompozytorki na jej twórczej drodze, adresowane bezpośrednio do najmłodszych słuchaczy.

 

Uśmiech bez kota
na podstawie „Alicji po drugiej stronie lustra” i wątków z „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla

  • 16 września 2023 / sobota / 11.00, 14.00 i 17.00
  • Teatr Lalek Guliwer, ul. Różana 16
  • wstęp: bilet 30 złotych
  • dla dzieci od 5 roku życia


Montaż dźwięków i obrazów

 

Trzeciego dnia „Warszawskiej Jesieni” i drugiego dnia 13. Małej WJ zawędrujemy do krainy Muzyki i Animacji, do której po moście z dźwięków i obrazów poprowadzi nas  Młoda Orkiestra Nowego Teatru (MONT)  pod kierunkiem Dagny Sadkowskiej i Seana Palmera. Podczas koncertu  MONT SoundTracks  zabrzmią w uszach i wyświetlą się przed oczami wizualno- dźwiękowe obrazy. Dzieciaki z Młodej Orkiestry Nowego Teatru zaimprowizują do gotowych już animacji współczesnych artystek - twórczyń krótkich filmów i malarstwa performatywnego oraz do animowanych obrazów własnych i swoich kolegów: gości, których zaprosili do tego projektu.

 

MONT Soundtracks

  • 17 września 2023 / niedziela / 11:00 i 14:00 
  • Międzynarodowe Centrum Kultury Nowy Teatr, ul. Madalińskiego 10/16
  • wstęp: bilet 30 złotych
  • wydarzenie dla dzieci powyżej 5 roku życia 


Tajemniczny i muzyczny ogród

 

Czy   muzyka   współczesna   może   być   tajemniczym   ogrodem   dla   młodych odbiorców?   Rozwija   się   gdzieś   z   dala,   za   zamkniętą   bramą   i   wydaje się​ niedostępna.   Idąc   ścieżką   muzyki   współczesnej   chcemy   wniknąć   w przestrzeń natury, połączyć oba te obszary i zaprosić młodych słuchaczy do tajemniczego ogrodu   ich   własnej   psychiki.   Podczas   finałowego   dnia   13. Małej   WJ   i   66 .  WJ, dzięki   wehikułowi   zbudowanemu   z   elementów  teatru   i   muzyki   współczesnej zanurzymy   się   we   współczesną   wizję tajemniczego   ogrodu   ze   znanej   powieści Frances   Hodgson   Burnett: wizję, ale   paradoksalnie   zbudowaną   z   gąszcza dźwięków, wijących się bluszczy fraz, wychylających się gdzieniegdzie  z litego tła   zieleni   barwnych,   abstrakcyjnych plam   brzmieniowych,   żywopłotów nieoczywistych, instrumentalnych   klasterów, przetykanych   dźwiękami   natury: wizję   pełną   trzeszczenia   żab,   stukania dzięciołów,   ćwierkania   ptaków,   a   w szczególności wyjątkowego śpiewu rudzika.  Pełnometrażowy spektakl  muzyczny Tajemniczy Ogród  Teatru Zagłębia w reżyserii   Justyny Sobczyk i z muzyką Wojciecha Błażejczyka  zaprosi młodą widownię do krainy pełnego zrozumienia dla dziecięcych trudności radzenia sobie z wyzwaniami, które stawia przed nimi świat dorosłych i trudna współczesność, do krainy świeżo rozpoznanej cielesności i nowej motoryki.

 

Tajemniczy Ogród

  • 23 września 2023 / sobota / 11.00 i 14.00
  • Państwowe Muzeum Etnograficzne, ul. Kredytowa 1
  • wstęp: bilet 30 złotych
  • wydarzenie adresowane do dzieci od 9 roku życia

 

Teatr (pełen) dźwięków

 

Mała Warszawska Jesień od dwóch lat stopniowo coraz częściej i świadomie sięga po formę teatru instrumentalnego: jedną z ulubionych form Bogusława Schaeffera, stosowaną współcześnie przez wybranych kompozytorów. W teatrze instrumentalnym przedmioty i obiekty ożywają stając się instrumentami, instrumenty zmieniają się w przedmioty codziennego lub magicznego użytku, muzycy stają się aktorami a aktorzy – wytwórcami dźwięków. W tej edycji teatr zdominuje całość „małego” jesiennego festiwalu, nie zawsze na sposób „instrumentalny”. Wszystkie wydarzenia 13. Małej Warszawskiej Jesieni będą przenikać się ze światem teatru, i to na bardzo różne sposoby. Dźwięki muzyki współczesnej wypełnią przestrzenie i sceny dwóch stołecznych teatrów: Teatru Guliwer (po raz drugi) i Nowego Teatru (po raz pierwszy w historii Małej Warszawskiej Jesieni) a na finał 13. Małej WJ świat teatru zagości w przestrzeniach zupełnie nieteatralnych Państwowego Muzeum Etnograficznego. Teatr przybędzie tu z samego Zagłębia.


Świat eksperymentu

 

W ramach tej „teatralnej” Jesieni wszystkie prezentowane utwory i spektakle będą światowymi premierami. A ponieważ premiera idzie często w parze z eksperymentem, i ta edycja „Małej Warszawskiej Jesieni” będzie poświęcona w znacznej mierze eksperymentowaniu z dźwiękami, brzmieniami, frazami i formami; eksperymentowaniu ze źródłami dźwięku, transformowaniu, rozważaniu, analizowaniu i sprawdzaniu znaczeń i możliwości. Idąc jednak tropem ostatnich poszukiwań stanie się też punktem wyjścia do eksperymentowania z innymi kanałami odbioru zmysłowego. Tym razem będą to w szczególności kanał wzrokowy i kinestezja, czyli połączenie sfery ruchu, równowagi i czucia głębokiego. Być może dzięki magii brzmień i rzeczy uda nam się choć na chwilę uwolnić od grawitacji.

 

Świat miniatury

 

Podróżując przez urzekające bogactwem form, dziedzin, barw, kształtów i wszystkich ich połączeń światy i duże formy nie zapominamy o niej – o świecie dziecięcej miniatury. Mała Warszawska Jesień od 2021 roku systematycznie wzbogaca swoją bibliotekę współczesnych miniatur muzycznych dla dzieci poprzez specjalne zamówienia kompozytorskie lub zabiegi kuratorskie. Możecie wrócić do nich w każdej chwili wchodząc na kanał youtube WJ oraz stronę internetową Warszawskiej Jesieni i odtworzyć je dzieciom w domu. Biblioteka wzbogaca się rokrocznie o kilka utworów współczesnych kompozytorek i kompozytorów różnych pokoleń.


Mała rzecz a cieszy. I potwierdza, że i do wielkich  brzmiących światów, i do tych mniejszych, wchodzi się najczęściej za pomocą małych i większych  rzeczy brzmiących , którym poświęcony jest główny nurt tegorocznej edycji festiwalu. Przede wszystkim za pomocą muzyki, która w znaczeniu przenośnym jest sama w sobie najbardziej brzmiącą „rzeczą” na świecie.

 

www.warszawska-jesien.art.pl 

 

 

Organizator:

Związek Kompozytorów Polskich

Wydarzenia w Warszawie

Przeczytaj również

Warto zobaczyć