Warszawa

5 wskazówek jak poradzić sobie z zaburzeniami snu Twojego dziecka

5 wskazówek jak poradzić sobie z zaburzeniami snu Twojego dziecka

Wszyscy wiemy, że dzięki wystarczającej ilości snu regulujemy metabolizm, regenerujemy umysł i ciało, a także wyglądamy lepiej. Zajęci obowiązkami dnia codziennego, ignorujemy dobroczynne właściwości spania i odkładamy porządny wypoczynek na weekend. Jednak u dzieci, solidna dawka snu nie powinna być przywilejem, a koniecznością.

 

U pociech poniżej piątego roku życia powinno to być 12-14 godzin dziennie; u przedszkolaków 11-13 godzin. Regularny, wystarczająco długi sen wpływa pozytywnie na wszystko, czym nasze dzieci zajmują się w ciągu dnia: polepsza koncentrację, podwyższa IQ, redukuje zagrożenie otyłością, podwyższa samopoczucie i zwiększa motywację. Uczniowie stają się pilniejsi, spokojniejsi, a zestresowani relaksują się.


Specjaliści w dziedzinie snu wyróżniają dwa główne typy bezsenności u dzieci: behawioralna warunkowa (poniżej piątego roku życia) i behawioralna z braku dyscypliny (powyżej piątego roku). Warto zdefiniować, który typ występuje u naszych pociech, ponieważ istnieją różne rozwiązania dla tych problemów.

 

Pierwszy rodzaj bezsenności to zwykłe pobudki w środku nocy, na które większość dzieci jest odporna i szybko wraca do snu. Drugi rodzaj bezsenności to ten, w którym rodzice muszą się obudzić, by dać dziecku coś do picia, pocieszyć w razie nocnych strachów lub odpowiedzieć na tysiąc pytań, które wcale nie są ważne. Udzielanie pomocy i odpowiedzi może spowodować, że problemy będą pojawiać się coraz częściej.


Kłopoty ze snem mogą być rzadkie, umiarkowane lub częste; problem może się zwiększać lub zmniejszać. W przypadku jednak, gdy bezsenność Twojego dziecka spędza sen z Twoich powiek, warto wziąć sprawy w swoje ręce.


Oto pięć najskuteczniejszych porad, jak spowodować, żeby Twoje dziecko spało regularnie i wystarczająco długo:

1/5
1/5

Przede wszystkim należy ustalić przyczynę bezsenności. Pierwszym krokiem powinna być konsultacja z pediatrą, ponieważ choroba to największy wróg spokojnego snu. Do bezsenności mogą się przyczyniać przeróżne schorzenia, takie jak alergia, gorączka, problemy z oddychaniem, egzema, czy wysypki. W przypadku, gdy to organizm, a nie psychika dziecka jest problemem, bezsenność pojawia się znienacka. Jeśli wykluczyliśmy jakiekolwiek schorzenia u pediatry, powinniśmy poszukać przyczyn w zachowaniu naszego dziecka.

2/5
2/5

Należy wyregulować sen. Umysł dziecka powinien trzymać się pewnej rutyny w tym gdzie, kiedy i jak zasypia. Łóżko powinno być świątynią snu, a nie kojarzyć z zabawą, jedzeniem lub oglądaniem telewizji. Problemy z bezsennością pojawiają się często wtedy, gdy dziecko kładzie się spać o różnych porach. Dlatego ustalmy stałą godzinę, kiedy głowa musi spocząć na poduszce; najlepiej koło 21:00. Ponadto, oczy naszej pociechy zamkną się łatwiej, jeśli od około godziny przed spaniem będzie przystosowywane do myśli, że już niedługo zaśnie. Warto ustalić rutynę, która zawsze będzie przypominać maluchowi o zbliżającym się wypoczynku. Pomysłów może być mnóstwo: od kąpieli i melodii na dobranoc, po masaże i odliczanie w tył. Ważne, by ten rytuał odbywał się codziennie i aby rodzic nie dał się przekonać do zrobienia wyjątku , ponieważ to może zaburzyć cały harmonogram snu w czasie, gdy próbuje się wyleczyć swoje dziecko z bezsenności.

3/5
3/5

Należy wykluczyć niektóre substancje z diety. Jak wiadomo, złe odżywianie jest przyczyną większości problemów zdrowotnych. Oprócz odpowiedniej diety, dziecko powinno również nie spożywać substancji pobudzających przed snem. Powinniśmy wystrzegać się ukrytych w słodkich napojach guarany, orzechów kola, yerby mate i kakao. Najlepiej zastąpić spożywane przed snem gazowane lub czekoladowe napoje herbatą rumiankową lub ciepłym mlekiem, które uspokajają. Są również wolne od cukru, którego podwyższony poziom jest głównym sprawcą nadaktywności u naszych dzieci.

4/5
4/5

Trzeba zwalczyć stres i różne strachy. Możliwe, że synek nie może zasnąć, ponieważ stresuje się swoimi ocenami. Może też być tak, że córeczka jest przekonana, że za oknem czai się straszny klaun. W takich przypadkach, rozwianie obaw naszych dzieci w ciągu dnia odpłaca się pewniejszym i spokojniejszym snem w ciągu nocy. Warto porozmawiać z naszymi ambitnymi pociechami, gdy stresują się sytuacją w szkole – przypomnieć im, że cokolwiek się nie wydarzy, wciąż będą kochane i ich szanse na dobre wykształcenie się nie skończą. Dzieci, które mają problemy sercowe lub boją się konfrontować z obelżywymi kolegami i koleżankami powinny wiedzieć, że dzieciństwo to trudny czas, w którym cały czas czujesz się ocenianym, ale wystarczy zwrócić się do swoich prawdziwych przyjaciół i rodziny, którzy zawsze będą blisko. Natomiast pociechom z bujną wyobraźnią, które boją się pójść same do łazienki należy wyjaśnić, jaka jest różnica między fantazją a rzeczywistością.

5/5
5/5

Trzeba wykluczyć stymulujące czynności na dwie godziny przed snem. Każdy specjalista przyzna, że im bliżej końca dnia, tym mniej powinno się angażować swój umysł w aktywizujące zadania. To oznacza koniec komputera lub telewizji wieczorem, ponieważ emitują one niebieskie światło, które negatywnie wpływa na produkcję hormonu snu, melatoniny. W przypadku, gdy dziecko musi pracować przy ekranie gdy zapada zmrok, należy zmniejszyć oddziaływanie promieni niebieskiego światła do minimum. Mimo że dobrym sposobem na wywołanie senności u dzieci są zabawy na świeżym powietrzu, ćwiczenia powinny być wykonywane najwyżej na dwie godziny przed snem, ponieważ wzmagają czujność i żwawość naszych pociech na najbliższy czas.

Komentarze

Więcej

Warto zobaczyć