Warszawa

Projekty edukacyjne Fundacji Polskie Forum Migracyjne

 

Fundacja Polskie Forum Migracyjne działa od 2007 r. Powstała, aby pomagać cudzoziemcom w Polsce i Polakom za granicą, a przede wszystkim budować porozumienie pomiędzy ludźmi różnych kultur.

 

Celem i marzeniem fundacji jest, aby Polska była krajem, w którym ludzie różnych, religii i kultur dążą do porozumienia i współdziałania. Krajem na miarę XXI wieku. Chcemy mieszkać w kraju, gdzie prawa ludzi są przestrzegane, a wszyscy traktowani są z szacunkiem niezależnie od pochodzenia. Z naszego doświadczenia podczas realizacji projektów wynika, że problem z poczuciem niezrozumienia, osamotnienia, wykluczenia mają nie tyko dzieci migrantów – ale także  te, które urodziły się i wychowują w Polsce. Często również polskie dzieci korzystają z naszej oferty.

 

Polskie Forum Migracyjne inicjuje i wspiera takie działania, które prowadzą do dialogu między ludźmi różnych kultur. Szczególnie interesuje nas promocja tego dialogu między Polakami a cudzoziemcami, którzy szukają w Polsce ochrony.

Polskie Forum Migracyjne realizuje swoje cele przede wszystkim poprzez działania informacyjne i edukacyjne. Uważamy bowiem, że pierwszym krokiem do porozumienia jest wzajemne się poznanie.

 


Edukacja międzykulturowa rozpoczęta na wczesnym etapie edukacji jest bardzo ważna. Po pierwsze, dlatego, że daje podstawy do kształtowania postawy tolerancji i otwartości, a ponadto pozwala na zmniejszenie przejawów dyskryminacji i nietolerancji w dorosłym życiu. Wiek przedszkolny to czas kształtowania się postaw wobec świata i innych ludzi, a więc najlepszy moment, aby oswajać dzieci z różnorodnością kulturową i pokazywać, w jaki sposób uczyć się i czerpać z tej różnorodności.

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedstawiamy Państwu dwa realizowane przez FPFM projekty, licząc na zainteresowanie i wsparcie.

Projekt "Cały świat w naszej klasie" finansowany jest w 80 % z budżetu Biura Edukacji, które przekazało naszej fundacji na ten cel kwotę 40 000zł.
Nadal potrzebne jest wsparcie w wysokości  6 400,00 zł. , co pozwoli nam na zorganizowanie warsztatów dla 120  dzieci w przedszkolach.  Warsztaty mamy już zaplanowane- będziemy je realizować w przedszkolu na ulicy Bogusławskiego w Warszawie, w czterech grupach dzieciaków.
Uczą się  w tym przedszkolu dzieci z rodzin międzykulturowych. Jest duża potrzeba wsparcia  tych dzieci w budowaniu zrozumienia dla odmienności kulturowej .

"Dzieciaki i hip hop przeciwko przemocy" to projekt  realizowany przez nas w  jednej ze szkół podstawowych na warszawskim Targówku. Pokazujemy dzieciom, ze różnorodność jest ciekawa, a problemów w porozumiewaniu się nie trzeba rozwiązywać przy pomocy pięści. Trudno o tym mówić dzieciom, które przemocy doświadczają niemal każdego dnia. Udało nam się przygotować książkę – komiks, który w jasny i rzetelny sposób przedstawia i uczy rozwiązywania konfliktów. Teraz przygotowujemy hip hopowy teledysk, w którym dzieci śpiewają o tym, jak bez przemocy rozwiązywać konflikty i radzić sobie z negatywnymi emocjami.

 

 

 

1.       Cały świat w naszej klasie

Projekt „Cały świat w naszej klasie” realizowany jest już trzeci raz, z dotacji  Biura Edukacji miasta Warszawy.  Jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę edukacji międzykulturowej i wzmacnianie postawy otwartości i szacunku wobec przedstawicieli innych kultur żyjących w naszym otoczeniu. Projekt tworzą trzy komponenty: Pakiet Edukacyjny„Cały świat w naszej klasie”, międzykulturowe warsztaty dla dzieci w szkołach i przedszkolach, oraz otwarte warsztaty dla rodzin z dziećmi w formie gry terenowej Multi-Kulti-Play.

PAKIET EDUKACYJNY „Cały świat w naszej klasie” to nowatorskie źródło wiedzy i zabawy dla dzieci oraz wsparcie dla wychowania do tolerancji dla rodziców i nauczycieli. Wszystkie części Pakietu poświęcone są 5 kulturom: wietnamskiej, irakijskiej, czeczeńskiej, białoruskiej oraz somalijskiej. Pakiet składa się ze Skarbnicy wiedzy, czyli dużej dawki informacji na temat ww. pięciu kultur. Każdej kulturze poświęcona jest osobna część Skarbnicy. W każdej części przez tajniki danej kultury przeprowadza czytelnika dziecko z danego kraju, które patrząc dziecięcym okiem na swój kraj i kulturę pięknie o niej opowiada zwracając przy tym uwagę na podobieństwa i różnice między swoją kulturą a kulturą Polską. Z dziecięcymi bohaterami Skarbnicy spotykamy się także w drugiej części Pakietu, czyli w Bajkach międzykulturowych. Bohaterami pięciu Bajek są dzieci, które w Skarbnicy opowiadały o swoich kulturach. Bajki napisane są zgodnie z kanonem bajki terapeutycznej, dzięki czemu posiadają dużą wartość wychowawczą. Opracowane zaś w ramach PakietuScenariusze zajęć międzykulturowych pomagają nauczycielom wspierać dzieci w dochodzeniu do postawy tolerancji i budzą tę wrażliwość  na inność w nich samych. Opracowano 6 Scenariuszy: pięć dotyczących 5 kultur, którym poświęcony jest projekt oraz jeden międzykulturowy. Do Pakietu dołączony jest także zestaw kart memo,  z buźkami dzieci, które towarzyszą nam podczas lektury wszystkich części Pakietu, a także  kolorowanki i  puzzle.

WARSZTATY MIĘDZYKULTUROWE DLA DZIECI
Warsztaty prowadzone są przez doświadczone psycholożki międzykulturowe, które są jednocześnie autorkami Skarbnicy wiedzy i Scenariuszy dla nauczycieli.
Udział w zajęciach pozwala dzieciom poznać małych uchodźców, przełamać swoje stereotypy na temat odmienności kulturowej, wzbogacić wiedzę i ciekawie spędzić czas kształtując swoją postawę otwartości na innych.
Przeprowadziliśmy już szereg warsztatów, które spotkały się z entuzjazmem dzieci oraz dużym uznaniem ze strony kadry pedagogicznej. Przed nami kolejne warsztaty, które odbywać się będą w przedszkolach do końca grudnia 2013.

Każdy mały uczestnik warsztatów otrzymuje w prezencie Pakiet edukacyjny „Cały świat w naszej klasie”, każdy wychowawca Scenariusze zajęć międzykulturowych, zaś placówka, biorąca udział w projekcie Certyfikat „Szkoła/Przedszkole otwarta(e) na świat”.

Każdego roku zwiększa się zapotrzebowanie na nasze warsztaty. W 2011 roku wzięło w nich udział 395 dzieci i 14 nauczycieli, w 2012 roku było to już 451 dzieci i 16 nauczycieli, a w 2013 osiągniemy rekordowy udział 585 dzieci i 34 nauczycieli.

Wiele przedszkoli i szkół po zakończeniu udziału w projekcie nadal realizuje tematy z edukacji międzykulturowej korzystając z opracowanego przez nas pakietu, a także podejmuje własne inicjatywy integracyjne np. zbiórkę darów dla dzieci z ośrodka dla uchodźców.  Widzimy dzięki temu, że podejmowane przez nas wysiłki przynoszą rezultaty wychodzące poza ramy edukacji szkolnej i przekładające się na prawdziwe życie w międzykulturowym społeczeństwie.


2.     Dzieciaki i hip hop przeciwko przemocy
Projekt „Dzieciaki i hip-hop przeciwko przemocy” ma na celu przeciwdziałanie przemocy wśród dzieci i młodzieży, poprzez działania edukacyjne pokazujące wartość porozumiewania się bez przemocy.
Cel ten będzie realizowany poprzez dwa typy działań skierowanych do środowiska szkolnego: udział dzieci w warsztatach i konsultacjach rozwiązywania konfliktów i porozumiewania się bez przemocy oraz warsztaty hip-hopowe skierowane do uczniów szkoły.
Adresatamibezpośrednimi projektu „Dzieciaki i hip-hop przeciwko przemocy” są dzieci w wieku szkolnym, uczniowie klas 0-6 szkoły podstawowej.
Adresatami pośrednimi są ich nauczyciele i rodzice. Włączenie ich w część działań pozwoli na wzmocnienie i przedłużenie efektów projektu.
 

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć