Warszawa

Laureaci Nagrody Rodziców - Słoneczniki 2012 Warszawa

Laureaci Nagrody Rodziców - Słoneczniki 2012 Warszawa

Słoneczniki to konkurs, w którym nagrody przyznaje się za przygotowanie wydarzeń będących najbardziej rozwojową inicjatywą dla dzieci w wieku 0-14 lat. Jako nagrodę przyznane zostały Statuetki Złotych Słoneczników, czyli nagrody Jury składającego się z ekspertów w dziedzinie rozwoju i wychowania dzieci oraz Nagrody Rodziców przyznane za zdobycie największej ilości głosów w otwartym plebiscycie podczas II etapu konkursu. Laureaci Nagród Rodziców oraz Statuetek Złotych Słoneczników to organizatorzy, którzy przygotowali najbardziej korzystne dla rozwoju dzieci wydarzenia, które jednocześnie są najlepszą formą rozrywki. Nagrody były przydzielane w poszczególnych kategoriach:

 

Kategoria JĘZYK – odpowiada rozwijaniu u dziecka inteligencji językowej,
Kategoria LOGIKA – odpowiada rozwijaniu inteligencji logicznej/matematycznej,
Kategoria SZTUKA WIZUALNA – odpowiada rozwijaniu inteligencji wizualno-przestrzennej,
Kategoria MUZYKA – odpowiada rozwijaniu inteligencji muzycznej,
Kategoria RUCH – odpowiada rozwijaniu inteligencji ruchowej,
Kategoria PRZYRODA – odpowiada rozwijaniu inteligencji przyrodniczej.

 

W 2012 roku Nagrody Rodziców zostały przyznane dla inicjatyw:

 

 

VII Konkurs Recytatorski Twórczości ks. Jana Twardowskiego oraz III Janowy Turniej Literacki

Organizator: Fundacja Ave

Kategoria JĘZYK

 

Konkurs Recytatorski Twórczości Księdza Jana Twardowskiego oraz Janowy Turniej Literacki to inicjatywa przeznaczona dla dzieci (do 13 lat), młodzieży (13-25 lat) i dorosłych. Organizatorzy chcieli, aby Janowe poetyckie przesłanie było inspiracją dla innych oraz żeby było na nowo odkrywane. Tradycją jest, że podczas dorocznego finału konkursów – wszyscy uczestnicy są uroczyście włączani do Janowej Rodziny i zakładają koszulki z nadrukowanymi cytatami z wierszy poety. Dzięki temu wszyscy uczestnicy szerzą przesłanie Jana od Biedronek. Konkurs recytatorski to doskonała okazją, aby poznać bliżej i lepiej zrozumieć twórczość ks. Jana Twardowskiego, który w swych wierszach łączył trudne teologiczne nauki z życiowymi prawdami.

 

Rodzice potwierdzają, że dzięki konkursowi dzieciaki lepiej poznają twórczość ks. Twardowskiego, stają się bardziej wrażliwe na poezję i sztukę. Dzięki inspiracji same zaczynają pisać eseje i wiersze. To, co schowałyby do szuflady, ma okazję ujrzeć światło dzienne. Mają okazje by pokazać doświadczonemu jury swoje wiersze. To wspaniały pomysł, który zabrał wiele pozytywnych uwag:

 

„Propaguję czytelnictwo, zbliża poezję dzieciom. Jest to inicjatywa, w której bierze udział kilkaset dzieci. Przegląd literacki, recytatorski, teatralny, muzyczny. Mnóstwo pięknych talentów dziecięcych ma okazję zaprezentować się oraz spotkać, podobnych w zainteresowaniach, rówieśników.”

 

„Godne podziwu zaangażowanie organizatorów, wspaniała atmosfera na gali finałowej. Wrażliwość literacka z pewnością została pobudzona wśród recytatorów.”

 

„Wybrałem tą inicjatywę, gdyż jest ona naprawdę bardzo rzetelnie przeprowadzona, gala finałowa jest przygotowana z wielkim pomysłem i sprawia dzieciom ogromną przyjemność. Wybrałem kategorie język i muzyka, gdyż podczas recytacji dzieci pokazują swoje fantastyczne umiejętności oratorskie, a w kategorii poezji śpiewanej kształcą także swoje talenty muzyczne.”

 

„Janowy Konkurs Literacki- najpierw zachęcił moją córkę do czytania wartościowej poezji, potem pozwolił odkryć jej swoją wrażliwość, a następnie -satysfakcję bycia nagrodzoną, a wszystko to ku wielkiej radości dziecka i rodziców.”

 

Logopedzi są zdania, iż konkurs recytatorski to dobry pomysł i idealny sposób na rozwijanie talentu aktorskiego, przełamanie tremy, naukę poprawnej polszczyzny językowej, ale także ćwiczenie nienagannej dykcji. Poezja rozwija wyobraźnię, intelekt oraz wrażliwość na sztukę. Dzieci uczą się operować językiem i słowem pisanym. Konkurs to także możliwość zdobycia umiejętności lepszego wyrażania się. Poezja ks. Twardowskiego zmusza do refleksji i uduchowia. Inicjatywa zachęca młode pokolenia do sięgania po poezję, do obcowania z nią, na co dzień.

 

 

Wytwórnia Bajek

Organizator: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"

Kategoria LOGIKA

 

Inicjatywa przeznaczona dla dzieci w wieku 3 – 9 lat, była doskonałą okazją do zapoznania się bliżej z niezwykłym i magicznym światem bajek. Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę" przygotowało warsztaty, na których zaprezentowało różne techniki tworzenia bajek multimedialnych, np.: animację poklatkową, teatrzyk kukiełkowy, komiks czy street art. Każdy uczestnik mógł zaprezentować swoje pomysły i co ważniejsze, spełnić je w postaci animacji.

 

O tym, że takie pomysły jak Wytwórnia Bajek, to świetny pomysł, nie trzeba przekonywać. Warsztaty, na których dzieci mogą rozwijać swoje pasje, realizować swoje pomysły, to zawsze dobra inicjatywa. Wielu rodziców pochwala taką formę samorealizacji, mówią:

 

„Dla dzieci uczestniczących w projekcie Wytwórnia Bajek stało się jasne, że będąc nawet bardzo małym człowieczkiem można - niezależnie od tego, kim jesteśmy, czy jesteśmy zdrowi, czy też mamy pewne ograniczenia - mieć pasję, pomysł, rozwijać swoje zdolności i umiejętności. Możemy stwarzać piękno wokół nas. Możemy przetwarzać istniejącą już rzeczywistość lub tworzyć coś zupełnie od nowa. W Wytwórni Bajek dzieci dowiedziały się, że być twórczym można przy wykorzystaniu tak różnych form wyrazu jak rysunek, animacja, taniec, śpiew, deklamacja, szablon, emisja głosu i wiele, wiele innych. Przed dziećmi, którym tak przedstawimy świat, ten ŚWIAT stanie otworem, a marzenia tych dzieci będą osiągalne i będą stawały się dla nich ich pasjami oraz motywatorami.”

 

„Nieprawdopodobna energia twórcza! Dzieciom udziela się natychmiast.”

 

„Wytwórnia Bajek pozwala dzieciom i rodzicom wyzwolić prawdziwie twórcze umiejętności w klimacie uśmiechu, zabawy i serdeczności. Każdy staje się kreatorem, uruchamiając swą wyobraźnię, a przy tym uczy się wiary w siebie i współpracy w grupie, nie zapominając, że to zabawa i miłe spędzanie czasu.”

 

Psycholog potwierdza, że taka forma spędzania czasu jest jak najbardziej korzystna dla rozwoju. Podczas warsztatów dzieci dowiedziały się jak same mogą stworzyć prostą animację. Dzięki temu samodzielnie w domu będą miały możliwość zrealizować swoje twórcze pomysły. Pozwoli to im, rozwinąć swoją wyobraźnię oraz stać się bardziej kreatywnym. Prócz tego warsztaty zmuszały do twórczego myślenia i pracy nad własnym dziełem. Każdy uczestnik mógł się poczuć jak animator, a to dodatkowa zaleta. Bajki zawsze interesują dzieci, więc wyróżniona inicjatywa w pełni zasługuje na nagrodę.

 

 

Muzeum Pałac w Wilanowie - moje ulubione muzeum!

Organizator: Muzeum Pałac w Wilanowie

Kategoria SZTUKA WIZUALNA

 

Inicjatywa adresowana była do rodzin z dziećmi w wieku 6-8 lat. Program dla Rodzin to propozycja na spędzenie wolnego czasu z dzieckiem w muzeum – w miejscu, które daje, niespotykaną gdzie indziej, możliwość bezpośredniego obcowania ze sztuką oraz stwarza wyjątkowe warunki do rozwoju aktywności twórczej. Wszyscy zainteresowani historią mogli zaspokoić swoją wiedzę, poznać ciekawostki z życia królów oraz zobaczyć jak wyglądało życie w dawnych czasach. Program składał się z cyklicznych 9 spotkań, organizowanych raz w miesiącu.

 

Rodzice są zadowoleni z powstałej inicjatywy. Zapoznanie dzieci z historią jest bardzo ważne. Powinny one znać przeszłość kraju, w którym żyją. Muzeum stanęło na wysokości zadania, organizatorom udało się połączyć edukację z zabawą. Opinie rodziców są pozytywne:

 

„Muzeum Pałac w Wilanowie stworzyło fantastyczną okazję dla rodzin do spędzania aktywnie razem (dzieci i rodzice) wolnego czasu jednocześnie ucząc się nowych, ciekawych rzeczy, zdobywając nowe wiadomości na temat polskiej kultury, historii i sztuki. Zespół, który prowadzi zajęcia jest bardzo sympatyczny i odpowiednio przygotowany do prowadzenia tego typu zajęć. W trakcie zajęć poznaliśmy inne rodziny, z którymi zaprzyjaźniliśmy się i wymieniamy się informacjami na temat różnych ciekawych wydarzeń dla dzieci w Warszawie. Bardzo ważne jest jeszcze to, że udział w Warsztatach nie jest bardzo drogi, a oprócz zajęć z animatorami dzieci dostają ciekawe pomoce dydaktyczne.”

 

„Warsztaty prezentujące w kreatywny sposób Muzeum w Wilanowie, jako miejsce ważne kulturowo, ale również żywe i pobudzające dzieci i rodziców do współczesnych nawiązań. Muzeum staje się właśnie moim, a właściwie naszym rodzinnym miejscem. Ciekawe połączenie uwrażliwiania na sztukę dawną z próbą zauważenia jej kontynuacji w późniejszych wiekach. Próba włączenia dzieci do twórczego odbioru przestrzeni muzealnych i historii - poprzez plastykę, gry i zabawy, a nawet królewską bożonarodzeniową ucztę w salach pałacu. Inicjatywa naprawdę godna polecenia!”

 

„Sielska i anielska atmosfera, niesforne dzieci, dociekliwi rodzice i merytoryczni prowadzący plus każdorazowe zmiany scenerii - tutaj nie wieje nudą, jest aktywnie i ciekawie.”

 

„Dzięki nauce kaligrafii i niestandardowych wycieczkach po Pałacu można odwiedzić się niesamowitych rzeczy o Królu Janie III Sobieskim, jego żonie Marysieńce, nauczyć się kaligrafować atramentami w różnych kolorach, dowiedzieć jak zbudowana jest książka i jak wyglądało dawne życie w pałacu. Sposób przekazywania wiedzy przez organizatorów, szczególnie panią Kasie, jest niezwykle interesujący i dostosowany do poziomu wieku uczestników. Bardzo ciekawe i niezwykle rozwijające warsztaty!”

 

Psycholog pochwala Muzeum Pałac w Wilanowie za stworzenie warsztatów, które przybliżyły dzieciom historię Polski w sposób łatwy i przyjemny. Dodatkowo zaprezentowano różne dzieła sztuki, które zdobią ściany zamku. Obcowanie ze sztuką i historią to ważny element wychowania i edukacji. Dzieci od małego powinny mieć styczność z muzeum. Warsztaty były także okazją do rozwinięcia swoich umiejętności takich jak: zdolności manualne, koncentracja, wzbogacenie słownictwa, praca zespołowa, samodzielne myślenie.

 

 

Spektakl "Śpij"

Organizator: Teatr Baj

Kategoria MUZYKA

 

Spektakl powstał z myślą o najmłodszych widzach teatralnych, czyli dzieciach w wieku od kilku miesięcy do trzeciego roku życia. „Śpij” było przedstawieniem otwartym na interakcję i pomysły widzów. Specjalnie stworzona przestrzeń dla małych odbiorców, była przygotowana tak, iż każdy mógł poczuć się swobodnie i przyjemnie. Muzyka grana na żywo na akustycznych instrumentach i odpowiednio dopasowane światło tworzyły wyjątkowy nastrój. Jednym z głównych założeń przedstawienia jest stymulowanie i rozwijanie dziecięcej wyobraźni i kreatywności.

 

Teatr Baj wkupił się w łaski najmłodszych. Organizacja była na wysokim poziomie, także podejście do dzieci było nienaganne. Rodzice mówią, że warto było przyprowadzić swoje dzieci na spektakl:

 

„Warto! Przyznam się, że to dzięki temu spektaklowi dowiedziałem się, że istnieją przedstawienia dla tak małych dzieci. Nasz syn miał wtedy 14 miesięcy. Przedstawienie bardzo mu się spodobało - tak, że chciał do niego dołączyć!”

 

„Delikatna muzyka, kolory i przytulne poduchy, a pomiędzy tym wszystkim aktorki wprowadzające maluchy w świat przykrótkich kołder i ptaków gubiących pióra. Nie zapomniano przy tym o stworzeniu bezpiecznej atmosfery dla dzieci, przytulnej i wielo-zmysłowej... To powoduje, że nie chce się ze spektaklu wychodzić.”

 

„Zdecydowałem się na wybór zaznaczonych kategorii, ponieważ aktorzy wykorzystują w przedstawieniu delikatną muzykę i dźwięki, miękkie pufy, kolorowe płachty, piórka i grzechoczące zabawki. Wszystko to, aby stymulowane było całe spektrum zmysłów dziecka. A także wyobraźnia przestrzenna, poczucie rytmu i wrażliwość muzyczna oraz koordynacja ruchowa i manualna. Słowem - cudowne przeżycie tak dla dzieciaków jak ich rodziców.”

 

„To jeden z pierwszych polskich spektakli teatralnych zrobionych z taką wrażliwością i znajomością najmłodszego widza. Cudowna, przytulna przestrzeń białego namiotu wypełniona poduchami i kołdrami. Czyste, kontrastowe kolory widoczne także dla niemowląt, muzyka grana na żywo, proste, zabawne sytuacje - znane dziecku z życia rytuały związane ze snem - tu artystycznie przetworzone, radośnie zagrane, aktorzy skupieni i otwarci na dzieci, po spektaklu czas zabawy i odkrywania zakamarków kołdry - wszystko to zachęcające do kontynuowania zabawy w domu. Doskonała sposobność do teatralnej inicjacji.”

 

Spotkania z muzyką są dla najmłodszych ważnym przeżyciem. Kształtują ich wrażliwość muzyczną, uczą skupiać uwagę, rozwijają wyobraźnię. Ponadto muzyka wpływa kojąco na zmysł, uspokaja i wycisza. Bardzo ciekawy był pomysł otwartego spektaklu – twierdzi logopeda. Przedstawienie przygotowane w odpowiednich warunkach to kolejna zaleta. Dzięki niej, dzieci nie czuły się skrępowane i ograniczone.

 

 

Piknik piłkarski Grassroots Day

Organizator: Fun Football Academy

Kategoria RUCH

 

Grassroots Day to wydarzenie, którego celem było propagowanie amatorskiej piłki nożnej w całej Europie. Udział wziąć mogły dzieci w wieku od 3 do 7 lat, wraz z rodzicami. W programie przygotowano dużo gier i zabaw. Na pikniku piłkarskim każdy mógł przetestować swoją sprawność fizyczną. Przygotowano także miniturniej bez wynikowy dla uczestników Fun Football Academy. Na uczestników czekały ponadto atrakcyjne pokazy Freestyle football.

 

Rodzice byli zadowoleni z tego typu inicjatywy. Fun Football Academy przygotowało w profesjonalny sposób piknik piłkarski. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Nawet rodzice mogli przetestować swoje możliwości. Dobrze, że powstają takie pomysły, które na dodatek są bezpłatne. Oto co dorośli mieli do powiedzenia na temat tego projektu:

 

„Mamy EURO, którym żyją nie tylko rodzice. Dzieci w przedszkolach śpiewają sportowe hymny, chodzą z pomalowanymi buziami, oglądają mecze i płaczą po porażkach swoich ulubieńców. Żeby przybliżyć im ten sport, emocje sportowe, w hali sportowej na warszawskim Bemowie został zorganizowany turniej piłkarski, na którym dzieci otrzymywały koszulki z nazwą drużyny, formularz, na którym otrzymywały punkty i przechodziły kolejne etapy treningu piłkarskiego: drybling, turniej jedenastek, testy sprawnościowe. Rodzice również mogli się sprawdzić. W każdym budził się duch rywalizacji. Dzieciaki mogły sprawdzić swoją sprawność, szybkość, ale i odwagę. Nie każdemu jej starczało na wielkiej hali, z obcą osobą w postaci trenera. Na koniec wszyscy mogli odpocząć przy domowym cieście. Impreza była bezpłatna!”

 

„Wspaniała, uśmiechnięta kadra, doskonały sprzęt oraz wysoki poziom w organizowaniu imprez sportowych.”

 

Psycholog potwierdza przekonanie, iż nauka od najmłodszych lat daje najlepsze efekty. Piłka nożna to sport, który jest najbardziej popularny na polskich podwórkach, dlatego tak chętnie dzieci zabierają się za trenowanie tego sportu od najmłodszych lat. Niejednokrotnie mają one swoich idolów i chcą się do nich upodobnić. Dzięki inicjatywie Fun Football Academy, mali piłkarze mogą poczuć się jak zawodowcy. Mierząc się w turniejach, uczą się współzawodnictwa i samodyscypliny. Takie pikniki to także okazje aby nawiązać nowe kontakty z rówieśnikami. Niezmiernie ważny jest rozwój fizyczny od najmłodszych lat, dlatego też Grassroots Day w pełni zasłużył na pierwszą nagrodę.

 

 

Warsztaty Familijne

Organizator: Centrum Nauki Kopernik

Kategoria PRZYRODA

 

W Warsztatach Familijnych uczestniczyli rodzice wraz z dziećmi w przedziale wiekowym od 5 do 8 lat. Wspólnie mogli szukać odpowiedzi na trudne pytania, takie jak: skąd się bierze prąd? Gdzie jest schowana muzyka na płycie CD? Dlaczego wiatr dmucha? Z pomocą przychodziły różne testy i doświadczenia. Organizatorzy w sposób ciekawy mogli zaspokoić wiedzę uczestników. Przygotowane różne prezentacje, zdjęcia i wykresy pozwoliły odpowiedzieć na najbardziej nawet nurtujące pytania. Po warsztatach każdy mógł zabrać do domu materiały, które uzupełniały wiedzę zademonstrowaną wcześniej oraz zawierały instrukcje do wykonania własnych doświadczeń.
 

 

Rodzice obszernie się wypowiadają o inicjatywie przygotowanej przez Centrum Nauki Kopernik. Mają dobre zdanie o warsztatach, ponieważ zaspokoiły wymagania nie tylko dzieci ale także i ich własne:

 

„Razem z córką byłyśmy na warsztatach Skąd się bierze woda w rurach.

Podczas zajęć prowadzące za pomocą doświadczeń i slajdów omówiły z dziećmi następujące zagadnienia dotyczące wody:
Skąd się bierze woda w rzece? Ile wody jest w człowieku? Jak to się dzieje, że woda mieści się w oceanie? Co to jest obieg wody w przyrodzie? Dzieci mogły zadawać pytania, dzielić się swoimi doświadczeniami, przeprowadzać doświadczenia z wodą. Wspólnie zbudowały rurociąg i filtry. Podczas ww. zajęć są rozwijane umiejętności badawcze, wrażliwość ekologiczna i rozumienie prawd przyrody.”

 

„W zajęciach bierze udział nieduża grupa osób, dzięki czemu każdy ma możliwość zabrania głosu, podzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi uczestnikami i przeprowadzenia ciekawych eksperymentów.

Uczestnicy warsztatów przeprowadzają doświadczenia, testują, szukają odpowiedzi na trudne pytania. Podczas zajęć znajdują rozwiązania wielu zagadek. Podczas warsztatów dogłębnie zgłębiany jest jeden konkretny temat, np. skąd się bierze woda w rurach. Na początku spotkania osoby prowadzące zajęcia rozmawiają z dziećmi, zadają dzieciom pytania dotyczące ich doświadczeń związanych z tematem zajęć, np. wodą, a potem razem z dziećmi wykonują różnego rodzaju doświadczenia z wodą.”

 

Psycholodzy dobrze zdają sobie sprawę, że świat dzieci jest pełen tajemnic, a apetyt na jego odkrywanie niewyczerpalny:

 

„Świat jest pełen tajemnic, ich odkrywanie, wspólne z rodzicami doskonale stymuluje rozwój intelektualny dziecka. Z biernego słuchacza staje się aktywnym poszukiwaczem odpowiedzi na pytania.”

 

„Przybliżanie maluchom nauki, która pozwala interpretować im otaczającą ich rzeczywistość i prawa, które w niej panują, to świetny pomysł na spożytkowanie energii w nich drzemiącej. Mali odkrywcy z chęcią wezmą udział w projekcie, który w sposób praktyczny przedstawią im wykwalifikowani prowadzący. Tematy dobrane są do zainteresowań dzieci i trudno aby nie zainteresowały się one doświadczeniami czy pokazami multimedialnymi.”

 

 

Zobacz też:

Przypominamy laureatów Statuetek Złotych Słoneczników 2012 - Warszawa

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć