Strefa rodzica » Artykuły » Autyzm u dwulatka - jak go rozpoznać?

Autyzm u dwulatka - jak go rozpoznać?powiększ

Autyzm u dwulatka - jak go rozpoznać?

Dzieci 2 roku

Drugi rok życia to czas dużych zmian w rozwoju dziecka. Z nieporadnego maleństwa wyłania się coraz bardziej samodzielny człowiek. Wielu rodziców małych dzieci zastanawia się czy ich pociechy rozwijają się prawidłowo. Często sięgają do poradników sprawdzając co i kiedy maluch „powinien robić”. Czasem zaniepokojeni zwracają się do bliskich lub lekarzy i słyszą: „wyrośnie”, „jeszcze jest małe, ma czas”. Niekiedy jest to prawda, ale w wielu przypadkach symptomy nie zanikają (np. mowa wciąż się nie rozwija lub dziecko wciąż nie interesuje się rówieśnikami) i może być to zapowiedzią nieharmonijności w rozwoju, która wymaga konsultacji z psychologiem dziecięcym.

 

Rozwój każdego dziecka przebiega indywidualnie tzn. że występowanie danej umiejętności może występować w różnym czasie u każdego dziecka. Np. jeden dwulatek może posługiwać się zdaniami, mówić wyraźnie. Podczas gdy inny będzie mówił pojedyncze słowa, ale jego mowa i komunikacja idzie dynamicznie do przodu i jest w normie rozwojowej. Czasami jednak rozwój nie przebiega prawidłowo.

 

Oto kilka aspektów na które warto zwrócić szczególną uwagę:



Kontakt
ZACHOWANIA PRAWIDŁOWE
Będąc w towarzystwie dwulatka czujesz, że dziecko cię obserwuje. Patrzy, kiedy się do niego zwracasz, kiedy zwraca się do ciebie lub chce coś od ciebie uzyskać. Dziecko w sytuacji zagrożenia biegnie do najbliższej mu osoby i szuka pocieszenia. Lubi się przytulać, samo głaszcze, całuje rodzica. Prosi o pomoc. Gdy jest z siebie dumne szuka uznania pokazując to co zrobiło. Z dumą przyjmuje pochwałę. Uwielbia bawić się wspólnie z osobą dorosłą.
 
ZACHOWANIE NIETYPOWE
Jeśli twoje dziecko nie przejawia takich zachowań lub części z nich, warto się temu przyjrzeć. Problemy w tym zakresie mogą wyglądać następująco: maluch unika kontaktu wzrokowego - nie patrzy w oczy lub robi to rzadko, nie reaguje na imię pomimo tego, że słyszy. Unika kontaktu fizycznego, nie zawsze pozwala się przytulić, pocałować. Nie odwzajemnia pieszczot. Nie przepada chodzić prowadzone za rączkę. Woli bawić się samo w określony przez siebie sposób. Nie pokazuje rodzicowi przedmiotu swojego zachwytu - np. przelatującego samolotu.
 
Mowa i komunikowanie się
ZACHOWANIA PRAWIDŁOWE
Dwuletnie dziecko powinno już posługiwać się nazwami osób, przedmiotów i czynności, znajdujących się w jego otoczeniu. W tym wieku pojawiają się już wypowiedzi dwuwyrazowe (najczęściej jeszcze bez odmiany). Dziecko używa zdrobnień. Rozumie proste zdania, np. polecenia i wykonuje je. Stale następuje wzrost słów, którymi posługuje się dwulatek. Potrafi wskazać i nazwać znane mu przedmioty, osoby, zwierzęta na obrazkach.
 
ZACHOWANIE NIETYPOWE
Czujność rodzica powinno wzbudzić brak mowy i porozumiewania się dziecka bez rekompensowania sobie braku mowy, choćby za pomocą gestów (dla przykładu, nie robi „pa pa” na pożegnanie lub np. nie próbuje na „migi” wskazać rzeczy, którą widzi i chce by mu dać, ale nie umie jej nazwać). Brak wskazywania palcem przedmiotu, który chce dostać, nie pokazywanie zabawki na naszą prośbę. Brak uwspólniania uwagi, czyli dziecko nie patrzy wraz z nami na przedmiot (np. zabawkę, kota), który mu pokazujemy. Nie uśmiecha się, nie cieszy, gdy to robimy (czasami trudno jest rozpoznać emocję na twarzy dziecka).  Nie dąży też ono do pokazania nam czegoś, przyniesienia jakiejś rzeczy, dzielenia się nią z nami. Czasami wręcz złości się, gdy chcemy pobawić się wraz z nim, preferuje samotne zabawy.
 
Zabawa
ZACHOWANIA PRAWIDŁOWE
Sposób w jaki dziecko się bawi dostarcza nam wielu informacji na temat jego rozwoju. Dwulatek, będąc w otoczeniu innych dzieci, powinien zwracać na nie uwagę, interesować się nimi, bacznie je obserwować, czasami nawet próbować do nich dołączać (lecz najczęściej jest to jeszcze zabawa równoległa – obok innych dzieci). Z pewnością naśladuje nas, czynności wykonywane przez dorosłych, na przykład gotowanie, prasowanie, majsterkowanie, rozmowa przez telefon. Tych samych przedmiotów używa wobec różnych działań, np. pudełko po butach raz jest garażem, innym razem łóżeczkiem dla lali. Chętnie bawi się z nami (na przykład, gdy popchniemy do niego autko, chętnie odepchnie je z powrotem do nas), a gdy ulepimy z nim jakieś kształty z ciastoliny, najczęściej będą to ciasteczka lub bułeczki. Nasza pociecha zna już takie zabawy grupowe, jak w „Kółko graniaste”, „Baloniku nasz malutki…”, czy w „Stary niedźwiedź mocno śpi” i cieszy się, gdy na koniec zabawy wszyscy upadają lub trzeba uciekać. Bawi się konstrukcyjnie, czyli buduje most, wieżę lub tunel z kilku klocków. Dobiera identyczne obrazki, dopasowuje klocki do otworów, pokazuje na prośbę podstawowe części ciała, naśladuje sposoby użycia przedmiotów, kopie i rzuca piłkę. Jest na tyle sprawne ruchowo, że podejmuje pierwsze próby jazdy na rowerku.
 
ZACHOWANIE NIETYPOWE
Jeśli twoje dziecko nie bawi się w ten sposób, przyjrzyj się temu. Może twój maluch bawi się, ale ilość zabaw jest ograniczona np. chce bawić się tylko autkami. Może bawi się, ale w inny sposób np. ustawia różne przedmioty w szeregach, manipuluje nimi przed oczami, preferuje zabawki wydające dźwięki lub obracające się lub w ogóle nie interesują go zabawki, ale przedmioty codziennego użytku. Często podejmowane zabawy trwają bardzo krótko. Dziecko szybko traci nimi zainteresowanie. Chce bawić się samo, nie podejmuje propozycji rodzica. Nie naśladuje w zabawie.

 

Opisane zachowania nietypowe, na pewno powinny wzbudzić nasz niepokój. Jeżeli jakieś zachowania dziecka nas zastanawiają, nie warto czekać, aż same znikną, aż dziecko „wyrośnie z tego”. Problem może się pogłębiać i nawarstwiać, bo opisane wyżej nietypowe objawy mogą świadczyć o początku zaburzeń rozwoju, których liczba z roku na rok wzrasta. Wczesne wykrycie ich i podjęcie działań terapeutycznych zwiększa szanse na wyrównanie deficytów rozwojowych - szanse na prawidłowe funkcjonowanie, funkcjonowanie w społeczeństwie, nie obok innych ludzi, lecz wśród nich.

 

Jeśli zatem widzisz, że Twoje dziecko różni się od rówieśników,  podejrzewasz że jego rozwój nie przebiega naturalnie skonsultuj się w psychologiem dziecięcym, specjalistą, który określi jak Twoje dziecko rozwija się względem rówieśników. Wczesne rozpoznanie nieprawidłowości w rozwoju Twojego dziecka zwiększa jego szanse na prawidłowe funkcjonowanie.

 

Maria Ziółkowska

ASYSTA Punkt Pomocy Psychologicznej w Warszawie


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Artykuł ważny i potrzebny- bo często rodzice przegapiają pierwsze symptomy pojawiającego się problemu. A niejednokrotnie wczesna diagnoza daje szanse na wyleczenie...więc szkoda tracić czas- bądźmy mądrymi i odpowiedzialnymi rodzicami!

dodany: 2013-07-09 13:59:39, przez: Gabi


Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Książki na Czasie - Wakacje 2018 więcej » x
Zobacz » Artykuły
Książki na Czasie - Wakacje 2018

Książki na Czasie - Wakacje 2018

Lato definitywnie za nami. Skończyły się długie letnie wieczory i beztroskie wakacyjne wyprawy. Czas wrócić do obowiązków i przygotować się na nadchodzącą jesień, ale... zostaną z nami książkowe owoce lata, które z dumą przed Wami prezentujemy :) więcej »
38 Rawa Blues Festival  - rozmowa z IRKIEM DUDKIEM

38 Rawa Blues Festival - rozmowa z IRKIEM DUDKIEM

Najstarszy festiwal bluesowy w Polsce, jeden z najbardziej uznanych w Europie i największy indor na świecie odbędzie się po raz 38. ?Tutaj muzyka jest jedynym dopalaczem!? ? wyznaje IREK DUDEK (ps. Shakin' Dudi) ? muzyk, kompozytor, wokalista, harmonijkarz, autor tekstów oraz twórca i dyrektor Rawa Blues Festival. więcej »
Jak udekorować okna w pokoju dziecka?

Jak udekorować okna w pokoju dziecka?

Przygotowując i urządzając dziecięcy pokój, pragniemy stworzyć dla naszego dziecka miejsce bezpieczne, komfortowe, ale także jak najładniejsze. więcej »
Jak urządzić pokój dla dziecka? 5 oryginalnych sposobów na dekorację wnętrza

Jak urządzić pokój dla dziecka? 5 oryginalnych sposobów na dekorację wnętrza

Nie masz pomysłu jak urządzić pokój dla dziecka? Chcesz, by wnętrze było nie tylko piękne, ale także funkcjonalne? więcej »
Dlaczego warto czytać dzieciom przed snem?

Dlaczego warto czytać dzieciom przed snem?

Wspólne czytanki na dobranoc powinny stanowić obowiązkowy punkt w harmonogramie dnia każdej rodziny. Jeśli zastanawiacie się, dlaczego, poniżej przedstawiamy korzyści płynące z czytania maluchom przed zaśnięciem. Jesteście ciekawi? więcej »
Kosmetyki dla dzieci - jak wybierać produkty ze sklepowych półek?

Kosmetyki dla dzieci - jak wybierać produkty ze sklepowych półek?

Kosmetyków dla dzieci na półkach sklepowych znajdujemy coraz więcej. Poza standardowymi produktami kosmetycznymi, które przeznaczone są dla skóry wrażliwej i delikatnej, zakupić można specjalistyczne linie, w tym właśnie dla dzieci. więcej »
Jak uchronić dziecko przed infekcjami?

Jak uchronić dziecko przed infekcjami?

Nadchodzi jesień - pora, gdy temperatura zaczyna spadać, za oknem robi się deszczowo, a dzieci stają się mniej odporne na infekcje. Wielu rodziców chciałoby uchronić swoje pociechy przed zarazkami, lecz nie jest to łatwe, gdy spędzają one większość czasu poza domem.
więcej »
TOP 9 sposobów na podniesienie pewności siebie u dziecka

TOP 9 sposobów na podniesienie pewności siebie u dziecka

Pewne siebie dzieci wierzą w swoje umiejętności, łatwiej rozwiązują problemy, efektywniej się uczą, a także nie zrażają się swoimi porażkami. Właśnie dlatego warto zastanowić się nad tym, jak można pomóc swojemu dziecku. więcej »
Różnorodność i wielozadaniowość tabletu

Różnorodność i wielozadaniowość tabletu

Do czego tak naprawdę służy tablet? Jakie funkcje spełnia? Dlaczego posiadanie tabletu ułatwia wykonywanie wielu czynności? Analitycy z Pew Research Center oraz Monetate zestawili wiele różnych statystyk, z których wynika, że aż 3. na 4. użytkowników tabletów korzysta z nich codziennie średnio przez 95 minut! więcej »
Jak urządzić łazienkę bezpieczną dla dziecka?

Jak urządzić łazienkę bezpieczną dla dziecka?

Każdy rodzic doskonale wie, jak ważne jest odpowiednie przystosowanie domu do dziecka. Dużą rolę odgrywa konieczność zabezpieczenia elementów, które mogą wyrządzić dziecku krzywdę. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Konkurs na czasie

Wakacyjny konkurs z Danusią

Wakacyjny konkurs z Danusią

Dom Spotkań z Historią i CzasDzieci.pl zapraszają do udziału w konkursie. Wakacje się kończą, ale nie kończą się letnie wspomnienia. Podzielcie się z nami najpiękniejszymi wakacyjnymi przygodami.  

W domu z dzieckiem

Ubezpieczenie dzieci1 BacktoSchool1 Gry Nasza Księgarnia1 Niezapominajka1 Domowa Akademia1 Pierwsze Książeczki1 Prezenty1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Czego powinno być więcej na portalu ?
Rozrywki dla dzieci on line
Rozrywki dla rodziców on line
Konkursów z nagrodami dla dzieci
Konkursów z nagrodami dla mam
Konkursów z nagrodami dla tatusiów
Inspiracji plastycznych dla dzieci
Żadne z powyższych mnie nie interesują. Szukam tu informacji nie rozrywki.


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2018