Zanim dziecko pójdzie do szkoły, musi się do niej odpowiednio przygotować. Ważną częścią tego procesu jest ćwiczenie grafomotoryki rąk dziecka tak, aby nie miało trudności m.in. z pisaniem. Rodzice mogą mu to ułatwić poprzez zaproponowanie prostych i ciekawych zabaw i ćwiczeń.
Nauka w pierwszej klasie szkoły podstawowej skupia się na ukształtowaniu u dzieci umiejętności odczytywania i pisania różnorodnych znaków: liter, cyfr, nut…
Naukę czytania dzieci zaczynają już w przedszkolu. Natomiast do nauki pisania w przedszkolu tylko się przygotowują.
Powodem takiego rozdzielenia nauki czytania i pisania jest specyfika kształtowania się sprawności manualnej dziecka w tym wieku. Ręce większości sześciolatków nie są jeszcze na tyle sprawne, aby bez problemów opanować pisanie liter czy cyferek. Grafomotoryka ich rączek dopiero się rozwija i kształtuje. W jej rozwoju można jednak dziecku pomóc. W jaki sposób?
- Dbaj o jego zdrowie i rozwój ogólny
- Sprawdź jakość wzroku dziecka
- Pozwól dziecku na jak najczęstsze samodzielne wykonywanie takich czynności jak: ubieranie i rozbieranie się, zwłaszcza skarpetek i rajstop, zapinanie guzików, zasuwanie zamków, sznurowanie i zawiązywanie butów, przypinanie i odpinanie klamerek, zatrzasków, nap; samodzielne mycie i wycieranie rąk, samodzielne jedzenie, pomaganie w drobnych pracach domowych wymagających koordynowania oczu i rąk (układanie przedmiotów, wycieranie kurzu, mycie owoców, przekładanie do pojemników itp.).
Zaproponuj dziecku różnorodne zabawy trenujące koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną, spostrzegawczość i pamięć wzrokową, oraz sprawność rąk, na przykład:
• układanie z klocków, z patyczków, z drucików itp.
• układanie puzzli z drobnych części,
• konstruowanie i budowanie z klocków,
• majsterkowanie (przybijanie, sklejanie, zszywanie),
• nawlekanie koralików, wciskanie przedmiotów w otworki,
• grę w bierki, w pchełki, skaczące kapturki,
• grę w serso, w ringo, w kręgle, dwa ognie, koszykówkę, badmintona, piłkę nożną,
• składanie papieru techniką origami,
• wydzieranie z papieru,
• wycinanie nożyczkami,
• stemplowanie,
• lepienie plasteliną, gliną, modeliną, ciastem, śniegiem, mokrym piaskiem,
• malowanie farbami; palcami i pędzlem,
• kalkowanie,
• rysowanie kredkami i ołówkiem, kredą, węglem rysunkowym, patykiem na piasku,
• kolorowanie obrazków.
- Na poziom graficzny prac dziecka duży wpływ ma ogólna ruchowa sprawność rąk. Zabawy angażujące ręce i dłonie mogą pomóc tę sprawność poprawić. Zaproponujmy dziecku „siłowanie na rękę”, zabawę „idzie kominiarz po drabinie”, strzepywanie dłoni z wody, uderzanie palcem o palec w ułożeniu rąk jak do modlitwy, robienie kółek palcami itp. – mówi Agnieszka Łysakowska, pedagog. Pamiętaj, że praktyka czyni mistrza. Im więcej dziecko będzie ćwiczyć, tym lepiej i szybciej przygotuje się do nauki pisania. Grafomotoryka jest ważną umiejętnością wpływającą na jakość pisania. Rozwijać ją można również poprzez rysowanie, kolorowanie i ćwiczenie szlaczków. Pomogą w tym na przykład specjalne karty do rysowania i pisania przygotowane przez edukacyjny portal dla dzieci www.Bazgroszyt.pl. Znajdziecie tam wiele zadań, które poprawią grafomotorykę ręki dziecka. Twoje dziecko będzie w naturalny sposób trenować precyzję ruchu, spostrzegawczość, koordynację oraz koncentrację, decydujące o jakości i tempie pisania w późniejszych latach. W zadaniach proponowanych przez Bazgroszyt.pl tradycyjne „szlaczki” zostały wplecione w zabawne historyjki rysunkowe i kreatywne malowanki. W całej przygodzie z literkami i cyferkami towarzyszą dzieciom przyjaźni Kredko-bohaterowie: Rysek, Kredzia i Kolorozaurus. Walorem ćwiczeń jest ich otwarty charakter – zawsze jest miejsce na inwencję dziecka, szukanie ciekawych i pomysłowych rozwiązań.
Jak dowodzą badania, najlepszy okres dla rozwijania naszej zdolności uczenia się to ten przed rozpoczęciem nauki w szkole. Większość połączeń nerwowych mózgu kształtuje się w pierwszych latach życia – 50% naszej zdolności uczenia się rozwija się w ciągu pierwszych 4 lat, kolejne 30% do ukończenia 8 lat. A zatem warto ćwiczyć!