Warszawa

Na dzień przed pójściem do szkoły

Na dzień przed pójściem do szkoły

Pierwszy dzień w szkole to dla dziecka początek prawdziwej rewolucji, ważne wydarzenie dla przyszłego ucznia jak i dla jego Rodziców. Pierwsze kroki stawiane z trudem w szkole mają ogromny wpływ na postawę dziecka podczas całej edukacji. Zadaniem Rodziców jest przygotować dzieci tak, aby dzięki dobremu startowi były szczęśliwe i spełnione w szkole.


Czynniki wpływające na powodzenie szkolne są ze sobą powiązane. Maluch przekraczający próg szkolny, powinien posiadać zespół umiejętności przydatnych w szkole, określanych jako dojrzałość szkolna. Polega ona między innymi na tym, że dziecko jest gotowe do rozpoczęcia systematycznej nauki, wejścia w nowe obowiązki i środowisko. Ponadto jest dojrzałe fizycznie, umysłowo, społecznie i emocjonalnie.


... CO MOGĘ ZROBIĆ JAKO RODZIC?
Warto zadbać o to, aby zainteresować dziecko nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem i liczeniem, pokazać korzyści płynące z przyswajania wiedzy. W tym celu możemy wykorzystać obecne na rynku liczne materiały dydaktyczne, które poprzez zabawę wykształcają odpowiednie umiejętności. Codzienne czytanie książek z dzieckiem wzbudza pozwala rozwijać umiejętność koncentracji uwagi, niezbędną do przetrwania na lekcji. Warto umożliwić dziecku udział w życiu rodziny, w codziennych czynnościach wykonywanych przez domowników. Pozwoli to odnaleźć się w strukturze i ułatwi funkcjonowanie w klasie i wypełnianie obowiązków. Stworzona przez rodziców rzeczywistość może pomóc w stopniowym wytwarzaniu poczucia obowiązku, systematyczności i odpowiedzialności. Dzięki temu dziecko staje się coraz bardziej samodzielne, co ma potem wielkie znaczenie, chociażby podczas przebierania się na lekcję wychowania fizycznego.


Pójście do szkoły wymaga dojrzałości społecznej obejmującej umiejętność nawiązania kontaktu z rówieśnikami i dorosłymi, a także bycia w grupie. Jako rodzice możemy stworzyć dziecku wiele okazji w wyniku których pomożemy je rozwinąć. Dobrym rozwiązaniem jest wspólna zabawa z dzieckiem, która pozwalająca na przerobienie możliwych scenariuszów. Dzięki temu nasze dziecko zdobywa doświadczenie, a rodzic ma możliwość wskazania właściwego zachowania. Zapewnienie bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami rozwija umiejętność współżycia. Dziecko w ten sposób zdobywa cenne wiadomości o funkcjonowaniu społecznym i obowiązujących w nich normach.


Kolejnym niezwykle ważnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest dojrzałość emocjonalna. Wyraża się ona w zdolności do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć, jak również dostosowanego do wieku panowania nad emocjami, kontrolowania ich oraz radzenia sobie z nimi. Dlatego nazywajmy uczucia to pozwoli wypracować sposoby radzenia sobie ze złością, pominięciem czy skargą.


Pierwsze dni w szkole mogą sprawić, że dziecko poczuje się niepewnie. Przygotowując je do tego warto postarać się i zarezerwować czas na bezpośredni kontakt z dzieckiem, na rozmowę, spacery, wspólną zabawę – pozwoli nam to poznać jego obawy wątpliwości czy oczekiwania wobec nowej sytuacji a jednocześnie w dziecku zbuduje poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie.

 


Na koniec warto pamiętać o tym, że chcąc wykształcić u dziecka prawidłowy stosunek wszystkiego co jest związane ze szkołą od samego początku unikać trzeba postaw, czy wypowiedzi, które mogą zaszkodzić. Stwierdzenia typu: „W szkole to cię nauczą”, „Poczekaj aż pójdziesz do szkoły…”  - straszymy nasze dzieci. Budujemy w nich niepotrzebne uczucie lęku, które i bez tego jest olbrzymie. Dlatego nie straszmy dziecka szkołą. Nie wypowiadajmy się lekceważąco na temat szkoły i tego co się w niej dzieje. Nasza postawa kształtuje bowiem przekonania, zanim dziecko samo będzie miało okazję „sprawdzić” co myśli o szkole. Nie bagatelizujmy również obawy przed pójściem do szkoły. Strach przed nową i nieznaną sytuacją jest rzeczą naturalną. Pomóżmy naszemu dziecku go przetrwać. Rozmowa z dzieckiem pozwoli zrozumieć i zaakceptować jego przyczyny, a przede wszystkim wypracować strategie radzenia sobie ze strachem.


Pamiętajmy, że:
- właściwe przedstawienie nowej sytuacji, którą niewątpliwie jest obowiązek szkolny, może wpłynąć na rozbudzenie zainteresowania szkołą i nauką w szkole,
- próba spojrzenia na nową sytuację z perspektywy dziecka w znacznym stopniu ułatwi w jej zrozumieniu i pomoże w pokonaniu trudności,
- dbałość o to, aby zmiany następowały bez pośpiechu i były dostosowane do możliwości naszego dziecka ma nieoceniony wpływ na przebieg adaptacji szkolnej.

POWODZENIA!

                                                                                      Marta Żysko-Pałuba,

                                                              Pracownia psychologiczno-edukacyjna

 Jeśli mają Państwo jakieś pytania, uwagi lub sugestie zapraszamy do konsultacji  na adres mailowy info@pracowniapsychologiczna.com.pl .

 

Komentarze

Moja córka skończyła Szkołę Europejską w Łodzi. Nie trzeba specjalnych przygotowań. Kadra doskonale wie co robi:)

dodany: 2012-09-26 12:17:47, przez: Anka

Moje dziecko idzie od tego roku do podstawówki dwujęzycznej (Szkoła Europejska w Łodzi). Czy są tutaj jacyś rodzice, których dzieci chodzą do takich szkół? Czy powinnam przygotować dziecko w jakiś specjalny sposób na rozpoczęcie roku?

dodany: 2012-08-23 11:25:14, przez: nina

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć