Podczas podejmowania decyzji / rozwiązywania sytuacji problematycznych ważne są wspólne cele zarówno rodziców i dzieci, aby nie popaść w pułapkę lojalnościową. Należy konstruować je w oparciu o możliwości – nie ograniczenia.
DOBRA KOMUNIKACJA
Synchronizacja komunikatów werbalnych i niewerbalnych –
dzieci wahają się kiedy wyczuwają niespójność.
Patrz Słuchaj
⇒ ⇒
Obserwuj Wsłuchuj się
⇒ ⇒
TAK ABY WIDZIEĆ i SŁYSZEĆ = ABY ROZUMIEĆ
Dodatkowo warto pamiętać 5 zasad komunikacji z dziećmi:
1. Precyzyjny dobór komunikatu do wieku dziecka – konkretnym, zrozumiały -> bardziej przekonywujący dla dziecka.
2. Natychmiastowa reakcja / „tu i teraz”:
a. mów kiedy jesteś niezadowolony z zachowania dziecka na bieżąco,
b. mów kiedy jesteś zadowolony – nagradzanie na bieżąco -> nauka dzieci dobrych nawyków -> wpływa na gromadzenie zasobów -> możliwe do zebrania każdego dnia -> tzw. highligts od the days (Terry Orlick)
3. Akceptacja dziecka – nieakceptowanie błędnych zachowań dziecka:
a. oceniaj zachowanie nie osobę,
b. zwracaj uwagę na czyny nie na cechy -> rozróżnienie KIM dziecko jest od tego co ROBI !
4. Stosowanie komunikatów typy JA.
5. Wspólne rozwiązywanie problemów – uwzględnianie zdania dziecka w drodze do ustalenia ostatecznej koncepcji.
Sytuacje stanowiące wyzwanie do rozwiązania -ćwiczenie dla rodziców:
wyobraź sobie konkretną sytuację, która stanowi wyzwanie dla Twojego dziecka i dla Ciebie, w której interweniujesz. Zapisz ją w pierwszej części tabeli. Następnie napisz co konkretnie robisz, jak działasz w stosunku do dziecka, sytuacji. Jak ono się czuje w takich sytuacjach Twoim zdaniem? Co zyskuje dzięki tym działaniom?
Konkretna sytuacja, stanowiąca wyzwanie dla Twojego dziecka i Ciebie, w której interweniujesz? | Co, konkretnie, robisz, jak działasz? | Jak Twoim zdaniem czuje się dziecko w tej sytuacji? | Co, konkretnie, zyskuje dziecko, dzięki Twoim działaniom? |
Ćwiczenie można wykonać w odniesieniu do pozostałych relacji, w których uczestniczy rodzic, między innymi rodzic – nauczyciel, rodzic – rodzic, rodzic – pracownik.
Cel: spojrzenie na swoje zachowanie w stosunku do dziecka z szerszej perspektywy. Ćwiczenie ma pomóc rodzicowi w zrozumieniu, że jego zachowanie wpływa bezpośrednio na zachowanie, uczucia dziecka.
Ćwiczenie uwzględniające perspektywę drugiej osoby:
Co najczęściej mówisz w sytuacji trudnej? Co masz na myśli? Jak Ty byś chciał to usłyszeć?
Na koniec rozwiązywania konfliktu / sytuacji problematycznej warto domknąć sytuację:
1. Nazwać co się stało.
2. Zamknąć wydarzenie.
3. Zająć się czymś innym – z konstruktywnym nastawieniem
Więcej informacji proszę kierować na adres:fundacjaedukacyjna@oditk.pl