Warszawa

Aby przedszkolak mówił więcej

Aby przedszkolak mówił więcej

Trzeci rok życia dziecka to niebywały wzrost słownictwa. Charakterystyczna miękkość głosek  , jak np. „śanki, ćapka” powoli powinna ustępować i zamieniać się na głoski przednio-językowo-zębowe [ s, z, c, dz ], np. „sanki, capka”. W wymowie brak jeszcze głosek dziąsłowych [ sz, ż, cz, dż ] oraz głoski [r], choć niektóre dzieci  realizują je nawet  w wieku trzech lat....jednak co robić, gdy naszego „małomównego” trzylatka nikt nie może zrozumieć?


Pamiętajmy, że każde opóźnienie mowy wymaga konsultacji z logopedą w celu ustalenia przyczyny i zaplanowania terapii logopedycznej. Powszechna opinia, że dziecko samo się „ rozgada”  jest mylna. Owszem maleństwo będzie mówiło coraz więcej, lecz ryzyko, że w mowie dziecka pojawią się błędy artykulacyjne utrwalające  się jako wady wymowy, jest bardzo duże. Należy również zwrócić uwagę, że każde opóźnienie mowy może powodować późniejsze problemy z czytaniem oraz pisaniem.


Jak więc wspomóc trzylatka? Ulubioną zabawą dzieci jest „szukanie” literek (samogłosek ). Chowamy samogłoski umieszczone na kartoniku do woreczka... na początku dwie, potem trzy i więcej, dziecko wyjmując powtarza za nami kolejno nazwy literek. Jeśli maluch będzie rozpoznawał samogłoski, to może sam je wkładać do woreczka i nazywać. Aby zabawa była ciekawsza, każdą literkę można dziecku wizualizować w dowolny sposób, lecz zawsze taki sam. Samogłoski są doskonałym narzędziem do ćwiczenia warg, które są niezbędne przy artykulacji większości głosek. Ciekawą zabawą, często stosowaną w gabinetach logopedycznych, jest słuchowe rozpoznawanie wyrazów dźwiękonaśladowczych, które pod względem artykulacyjnym są bardzo zróżnicowane. Nasza pociecha może zarówno dobierać obrazki do usłyszanych dźwięków, jak również próbować je powtarzać.

 


Doskonałą zabawą z trzylatkiem są zagadki. Stawiamy na stole kilka przedmiotów, które dziecko potrafi nazwać, następnie opisujemy dany przedmiot...aż dziecko zgadnie co to jest. W takiej zabawie należy używać prostych określeń, np. duży, mały, z niego pijemy....itp. Zachęcając dziecko do nazywania różnych przedmiotów, można posłużyć się książeczkami dla najmłodszych. Czytając dziecku bajeczki prosimy je o nazwanie wskazanego elementu zadając pytania: „Kto to jest? Co to jest? Gdzie misiu? Co trzyma lala?”


Wspaniałym ćwiczeniem logopedycznym jest dmuchanie na różne przedmioty...mogą to być piórka, skrawki papieru lub małe piłeczki. W czasie spaceru można ze swoją pociechą wąchać kwiatki ( wdech nosem, wydech ustami ), w domu rozpoznawać różne zapachy kuchenne, a słomką przenosić skrawki papieru na drugą stronę kartki. Takie ćwiczenia zwiększają pojemność płuc, wydłużają fazę wydechową oraz stanowią doskonały trening dla warg, tak niezbędnych przy artykulacji głosek.


Przedstawione propozycje stanowią zaledwie wycinek zabaw rozwijających mowę dziecka. Aby dodatkowo wspomóc prawidłowy rozwój artykulacji  naszego maleństwa pamiętajmy, aby unikać smoczków, butelek oraz niekapków z długim dzióbkiem. Pilnujmy, aby nasza pociecha w czasie snu oddychała przez nosek, w ciągu dnia dużo gryzła, np. marchewki, jabłka lub gruszki... i nie dajmy sobie wmówić, że nasze dziecko z opóźnionym rozwojem mowy, samo się „rozgada” nie potrzebując  naszego wsparcia!


Izabela Malicka
logopeda

www.gabinetmowy.com.pl
www.supelek.eu

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć