Warszawa

A ja chcę być pewny siebie

A ja chcę być pewny siebie

W programie „A ja chcę być...” praca nad wiarą w siebie została uznana jako trzonowy element edukacji oraz treningu umysłu. Celem projektu jest budowanie u dzieci konsekwentnej pewności siebie (za: Gloria Balague) bez względu na okoliczności, uzyskane wyniki.

 

Konsekwentną pewność siebie, powinna być adekwatna wtedy niesie za sobą szereg korzyści:


1. koreluje dodatnio z pozytywnym afektem, co wiąże się z wiadomymi korzyściami dla stanu ducha i ciała człowieka.
2. człowiek z adekwatną pewnością siebie podejmuje dobre decyzje, konstruktywnie zachowuje się w sytuacji konfliktowej.
3.  adekwatna pewność siebie wpływa na rozwój i umocnienie korzystnych dla dobrostanu form funkcjonowania, m. in.: optymistyczne myślenie, przekonanie o posiadaniu kontroli i kompetencji.

Bywa, że dzieci posiadają wygórowane wyobrażenia na swój temat (brak pokory) lub przeciwnie nie wierzą w siebie w obliczu sukcesu lub porażki. W związku z tym  istotnym elementem jest praca nad wewnętrznym przekonaniem, że jesteśmy OK niezależnie od naszych osiągnięć.

 

Dzieciom należy tłumaczyć:
• czym jest pewność siebie?
• czemu nam służy?
• jak możemy o nią dbać?
• że pewność siebie wiążę się ze świadomością swoich mocnych, a także słabych stron. Z taka wiedzą będzie im łatwiej stawić czoła niepowodzeniom i nie  możliwej do uniknięcia krytyki lub niezadowolenia ze strony innych. 

 

Podczas zajęć „A ja chcę być...” uczestnicy budują poczucie pewności siebie na podstawie wewnętrznych, konstruktywnych przekonań, niezależnie od opinii otoczenia poprzez:
- realizację jasnych celów,
- świadomość swojej wizji, do której konsekwentnie dążą,
- świadomość swoich zdolności – kompetencji,
- wgląd siebie, spójny obraz siebie,
- uczucie podmiotowości wobec otoczenia.

 

Polecamy ćwiczenia dla dzieci:
1. Analizę SWOT dla dzieci / Zastanów się oraz zapisz przez jaki pryzmat siebie postrzegasz? Dziecka, syna, córki, sportowca...

 

 

Następnie wypisz:
• Aspekty wewnętrzne -  wszystkie swoje mocne strony/zalety – siebie jako osoby, którą opisujesz, poniżej szanse/okoliczności, które sprzyjają Tobie, że masz okazję być co raz lepszy.


• Aspekty zewnętrzne – wszystkie swoje słabe strony/wady – siebie jako osoby, którą opisujesz, poniżej zagrożenia/trudności, które Tobie nie sprzyjają, sprawiają, że powodzi się ciężej.
Na koniec zastanów się jak wzmocnić swoje ZASOBY oraz jak zmienić WADY na POZYTYWY.

 

2. Profil doskonałości (pajęczynka Blecharza) – zamknij oczy. Wyobraź sobie siebie za 10 lat, kim będziesz? Otwórz oczy i zapisz to na kartce. Ponownie zamknij oczy. Pomyśl jakie pozytywne cechy masz jako ta osoba. Pomyśl jaki jesteś. Otwórz oczy i wypisz 10 cech, które posiada wyobrażona przez Ciebie postać: aktorka, pielęgniarka, sportowiec. Oceń w skali od 1 (gdzie jeden to mało) do 8 (gdzie osiem to dużo) na ile masz dziś te cechy. Co jakiś czas wykonuj ponownie to ćwiczenie.

 


 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć