Warszawa

Osiem inteligencji

Osiem inteligencji

Inteligencja człowieka występuje w różnych postaciach, odpowiadających głównym dziedzinom kultury – a więc w rzeczywistości mamy do czynienia z inteligencją wieloraką.

 

Inteligencja ruchowa

 

Jak rozpoznać?
Cechuje cię wysoka kontrola ciała, refleks, kontrola nad przedmiotami, poczucie czasu, wrażliwości na otoczenie, najlepiej uczysz się w ruchu, lubisz dotykać, preferujesz zabawy, prace mechaniczne, zajęcia ręczne; bawisz się lub poruszasz przedmiotami podczas słuchania, kręcisz się, gdy musisz za długo siedzieć w jednym miejscu.

Jak rozwijać?
Ucz się poprzez ćwiczenia fizyczne: chodząc, tańcząc; zamień się w aktora i odgrywaj materiał nauczania, zmieniaj pozycję i organizuj sobie częste przerwy, powtarzaj materiał podczas zajęć domowych, spacerów, pływania...; układaj klocki, zajmij się robótkami ręcznymi, naucz się stosować muzykę do osiągnięcia koncentracji, chodź na wycieczki, ucz się na pamięć klaszcząc, pstrykając palcami, chodząc, skacząc, wspinając się.
 

 


Inteligencja interpersonalna

 

Jak rozpoznać?
Łatwo nawiązujesz kontakty i aklimatyzujesz się w grupie, lubisz być z ludźmi, przyjemność sprawiają ci zajęcia grupowe, chętnie współpracujesz, masz wielu przyjaciół, łatwo porozumiewasz się, manipulujesz, szybko orientujesz się w sytuacjach.

Jak rozwijać?
Ucz się w grupie, w parach; rób częste przerwy na pogaduszki, wplataj umiejętności porozumiewania się w proces uczenia się, niech uczenie stanie się prawdziwą przyjemnością; pytaj jeśli nie wiesz, ucz się sam, ucząc innych.

 



Inteligencja intrapersonalna (refleksyjna)

 

Jak rozpoznać?
Cechuje cię wiedza na temat samego siebie, świadomość swoich uczuć i własnego „ja”, oraz swojej roli życiowej; rozwinięta intuicja, wewnętrzna motywacja, głęboka znajomość własnych cech charakteru, honorowanie wartości, które uznajesz za nadrzędne; cenisz swoją prywatność.

Jak rozwijać?
Rozmawiaj z ludźmi od serca, obserwuj i przysłuchuj się swoim myślom, poświęć czas na wewnętrzną refleksję, słuchaj intuicji, dyskutuj, prowadź dziennik, uhonoruj swoje prawo bycia innym niż reszta, napisz biografię, bądź dyrektorem i planistą swojej edukacji, ucz innych.
 

 


Inteligencja przyrodnicza

 

Jak rozpoznać?
Interesujesz się naturalnym otoczeniem, cechuje cię wrażliwość na zwierzęta i roślinność, żyjesz w zgodzie z rytmem przyrody i świata, prezentujesz postawę ekologiczną.

Jak rozwijać?
Spędzaj dużo czasu na świeżym powietrzu, uprawiaj ogródek, hoduj rośliny, ucz się spacerując, chodź na wycieczki, opiekuj się zwierzętami, klasyfikuj przedmioty w hierarchie, zapamiętuj przedmioty w ich naturalnym środowisku – np. samochody, okładki płyt..., oglądaj programy przyrodnicze, prowadź własne obserwacje.
 

 


Inteligencja muzyczna

 

Jak rozpoznać?
Cechuje cię wrażliwość na dźwięk, tembr głosu, wysokość dźwięków i tonów, wrażliwość na ładunek emocjonalny zawarty w muzyce oraz wypowiedziach, uduchowienie.

Jak rozwijać?
Naucz się grać na instrumencie, ucz się piosenek, stosuj koncerty pasywne i aktywne do uczenia się, ucz się przy podkładzie muzyki barokowej, gimnastykuj się przy muzyce, zapisz się do chóru, komponuj, wplataj muzykę do innych przedmiotów, zmieniaj swój humor i nastrój za pomocą muzyki, włącz muzykę do relaksacji, rytmizuj materiał nauczania.

 



Inteligencja językowa

 

Jak rozpoznać?

Uwielbiasz mówić rozmawiać, słuchać, czytać, pisać, lubisz opowiadać, kochasz zabawy ze słowami, pamiętasz rzeczy mniej ważne; wrażliwość na wzory i schematy, chętnie dyskutujesz, zadajesz pytania.

Jak rozwijać?
Opowiadaj coś często, np. bajki, zapamiętuj nazwy miejsc, układaj puzzle, rozwiązuj gry ortograficzne, czytaj opowiadania i humorystyczne satyry, pisz opowiadania, dzienniki, rób wywiady, dyskutuj, pisz na komputerze.
 

 


Inteligencja matematyczno-logiczna

 

Jak rozpoznać?
Cechuje cię mylenie abstrakcyjne, systematyczność, dokładność, zorganizowanie, lubisz liczyć, rozwiązywać problemy oraz zagadki logiczne, chętnie eksperymentujesz w logiczny sposób, cenisz sobie pracę na komputerze, wolisz robić notatki.

Jak rozwijać?
Rozwiązuj gry matematyczne i logiczne, eksperymentuj z cyframi i liczbami, przedstawiaj fakty w sposób logiczny i uporządkowany, eksperymentuj ze zgadywaniem, wpleć matematykę do innych przedmiotów, zorganizuj i uporządkuj miejsce nauki, myśl na zasadzie dedukcji, używaj komputerów do obliczeń

 



Inteligencja wizualno-przestrzenna

 

Jak rozpoznać?
Cechuje cię myślenie wizualne, obrazowe, tworzenie obrazów i wizji umysłowych, poczucie całości i dopełnienia sytuacji, używasz metafor, lubisz sztukę, łatwo czytasz mapy, diagramy, tabele, masz dobre wyczucie koloru, zapamiętujesz wizualnie, włączasz wszystkie zmysły w procesie wyobrażania.

Jak rozwijać?
Używaj obrazów do uczenia się i zapamiętywania, twórz kreatywne bazgroły, rysuj, rób mapy umysłowe, poświęć czas na kreowanie i wyobrażanie sobie wewnętrznych obrazów, oglądaj filmy i rób swoje, porozwieszaj plakaty i obrazy, zmieniaj często miejsce w pokoju, w którym się uczysz, rozplanuj swoje zajęcia w rocznych kalendarzach, podkreślaj ważne informacje na kolorowo, używaj grafiki komputerowej.

 

Artykuł pochodzi z serwisu http://www.berek.pl/  Znajdziesz tam też inne artykuły o podobnej tematyce. Zapraszamy!

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć