Strefa rodzica » Artykuły » O wpływie opiekunów: nauczycieli, psychologów, trenerów na uczniów.

O wpływie opiekunów: nauczycieli, psychologów, trenerów na uczniów.powiększ

O wpływie opiekunów: nauczycieli, psychologów, trenerów na uczniów.

„Nie masz wyboru. Jesteś modelem do naśladowania i wychowawcą moralnym, czy ci się to podoba czy nie. Rzecz nie w tym, czy jako trener (opiekun) podejmiesz się kształtowania wartości; rzecz w tym czy wybierzesz wartości etyczne i czy z ich nauczania uczynisz świadomą cześć swojego szkolenia.” C. Clifford i R. Feezel apel do trenerów, „A ja chcę być...” apel do opiekunów dzieci.

 

Bogdan Wojciszke pisze, że: „wpływ społeczny, to proces w wyniku którego dochodzi do zmiany zachowania, opinii lub uczuć człowieka wskutek tego, co robią, myślą lub czują inni ludzie” (2002).


Trzy najczęściej spotykane przypadki wpływu to:


1. Naśladownictwo - polega na kopiowaniu cudzych zachowań (może mieć pozytywne i negatywne strony). Zjawisko to opiera się na mechanizmie modelowania - „świadomej zmianie własnego zachowania pod wpływem obserwacji cudzego zachowania i jego skutków.” W związku z tym w programie „A ja chcę być...” dzieci uczestniczą w licznych panelach dyskusyjnych z aktorami, sportowcami, artystami.
2. konformizm - polega na uleganiu naciskowi ze strony grupy oraz
3. posłuszeństwo wobec autorytetu - każdy człowiek ulega autorytetom, jest posłuszny osobom, które podziwia. Mechanizm ten zapewnia porządek społeczny, sprawność funkcjonowania grupy oraz instytucji. Stanowi to jeden z celów projektu.


Kolejnym zjawiskiem w psychologii, które jednocześnie argumentuje tezę, że opiekun wywiera wpływ na ucznia, jest przywództwo transformacyjne. Stanowi ono przykład postaw opiekunów, który przyciąga uczniów, dając im poczucie większej skuteczności oraz dobrostanu. Przywództwo transformacyjne, składają się z czterech elementów:


- oddziaływanie ideowe sprawia, że opiekunowie odbierani są jako osoby działające zgodnie ze swoimi przekonaniami, kierujące się tym co dobre a nie tym co korzystne.
- motywacja inspirująca daje poczucie uczniom, że mogą coś osiągnąć. Opiekunowie zwiększają ich poczucie skuteczności, zachęcają do dawania z siebie tego co najlepsze.
- dzięki stymulacji intelektualnej opiekunowie mogą skłaniać swoich wychowanków do refleksji, szukania odpowiedzi, dzięki temu stają się pewniejsi siebie.
- zindywidualizowane podejście - polega na okazywaniu troski opiekunów o stan fizyczny i duchowy swoich uczniów.


Pisząc na temat wpływu należy wspomnieć o efekcie Pigmaliona lub efekcie oczekiwań, który zakłada, że rozwój potencjału uczniów zależy od tego jak są traktowani przez nauczycieli.  Stare przysłowie trenerskie mówi, że „uczeń jest w stanie zajść tak daleko, jak bardzo wierzy w niego opiekun”. Mechanizm ten przebiega w czterech etapach, tworząc tak zwaną pętlę oczekiwań. Opiekun tworzy oczekiwania wobec każdego ucznia, które wpływają na ilość i jakość interakcji. Stosunek opiekuna do ucznia, jego zachowanie wpływa na postępowanie ucznia, który spełnia pierwotne oczekiwania opiekuna. W związku z tym opiekun musi być świadom wpływu, który wywiera na ucznia bowiem tworzą system, w którym, w efekcie interakcji, dochodzi do ciągłych zmian. Eric Berne nazywa to „procesem transakcji, który zakłada, że stan emocjonalny jednej osoby wpływa istotnie na stan i reakcje drugiej”.


Osoby prowadzące warsztaty w ramach projektu „A ja chcę być...” opierają się na wielu przesłankach badaczy, starając się wdrożyć je w praktykę. Jednym z nich jest badanie Cynarskiego dotyczące „cech modelowego mistrza - nauczyciela dalekowschodnich sztuk walk”. Analiza wyników wykazuje, że trener powinien posiadać cechy wzorowego nauczyciela i wychowawcy. Kobiety/dziewczyny cenią takie cechy trenera jak cierpliwość, wyrozumiałość, poczucie humoru, kompetencje i zdolności wychowawcze. Mężczyźni/chłopcy natomiast dużą wagę przywiązują do inteligencji, skromności i pracowitości trenera.


Proces wywierania wpływu wiąże się z procesem socjalizacji, w którym uczniowie opanowują reguły zachowania, oraz systemy przekonań i postaw, pozwalające im na skuteczne funkcjonowanie w społeczeństwie. Wpływ opiekunów na uczniów określa się socjalizacją wtórną. Uczniowie utożsamiają się z opiekunami, których szacują, ponieważ chcą być tacy jak oni. W związku z tym tak ważna jest postawa, którą opiekunowie prezentują przed młodszymi.

 

Autor: Aleksandra Zienowicz, Psycholog

www.fundacjaedukacyjna.oditk.pl


 


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Indywidualnie czy grupowo, czyli co mam zrobić,... więcej » x
Zobacz » Artykuły
Indywidualnie czy grupowo, czyli co mam zrobić, żeby moje dziecko mówiło po angielsku?

Indywidualnie czy grupowo, czyli co mam zrobić, żeby moje dziecko mówiło po angielsku?

Większość współczesnych rodziców zdaje sobie sprawę, że język obcy jest narzędziem, bez którego ciężko wyobrazić sobie przyszłość ich dzieci. Rozważają tylko kiedy rozpocząć naukę, no i przede wszystkim: gdzie?... więcej »
Europejskie Dni Dziedzictwa w Muzeum Mleka w Grajewie

Europejskie Dni Dziedzictwa w Muzeum Mleka w Grajewie

Po wakacyjnej przerwie, 7 września Krówka Matylda spotkała się z najmłodszymi mieszkańcami Grajewa i okolic w ramach ogólnoeuropejskiego projektu Europejskie Dni Dziedzictwa. więcej »
Zwiastun do filmu ,,Gordon i Paddy" - premiera 11 października

Zwiastun do filmu ,,Gordon i Paddy" - premiera 11 października

Piękna, animowana historia przyjaźni myszki i komisarza ropucha, którzy łączą siły, by chronić mieszkańców lasu. więcej »
EnglishMatters KIDS - magazyn do nauki języka angielskiego

EnglishMatters KIDS - magazyn do nauki języka angielskiego

EnglishMatters KIDS to magazyn dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, który w przystępny i nietuzinkowy sposób rozwija kompetencje językowe najmłodszych. więcej »
Mighty Mike - czy pies może prosić o odrobinę spokoju?!

Mighty Mike - czy pies może prosić o odrobinę spokoju?!

Pora na dawkę śmiechu z nowymi boomerangowymi bohaterami. Poznajcie Migthy Mike?a! Największym marzeniem tego malucha jest siedzieć w wygodnym fotelu i rozkoszować się ciszą przy lekturze porannej gazety. więcej »
Jak poprawić koncentrację i uważność naszego dziecka?

Jak poprawić koncentrację i uważność naszego dziecka?

Dzisiejsze dzieci, niestety od najmłodszych lat, są przebodźcowane. Tablet, telefon, krzykliwe kreskówki są ich codziennością. My dorośli coraz chętniej sięgamy po filozofię slow w jedzeniu, życiu, podróżach - pomóżmy zatem także dzieciom wprowadzić ją do ich życia! więcej »
Okres dojrzewania u dziewcząt? jak rozmawiać z dorastającą córką?

Okres dojrzewania u dziewcząt? jak rozmawiać z dorastającą córką?

Pokwitanie u dziewcząt rozpoczyna się między 8. a 13. rokiem życia. To czas, kiedy dojrzewają jajeczka i dochodzi do ich uwolnienia. Rozpoczyna się produkcja estrogenu, który sprawia, że ciało Twojej córki się zmienia. Po to, żeby w przyszłości mogła zostać matką. Jakie zmiany będzie przechodziła Twoja córka? Jak rozmawiać o dojrzewaniu, o czym mówić swojej nastolatce i w jaki sposób? więcej »
6. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci

6. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci

6. MFF Kino Dzieci to nie tylko filmy. Sprawdźcie najważniejsze wydarzenia nadchodzącego festiwalu! więcej »
Jak zamówić kuriera?

Jak zamówić kuriera?

Obecnie zakupy przez internet to codzienność - każdy na pewno otrzymał kiedyś przesyłkę kurierską. Zamówienie kuriera jest równie proste. Całość zajmie co najwyżej parę minut. Przejdź zatem z nami proces zamawiania krok po kroku. więcej »
Przegląd fotelików RWF

Przegląd fotelików RWF

Mity dotyczące wożenia maluchów tyłem do kierunku jazdy ciągle funkcjonują. Foteliki typu RWF, czyli tyłem do kierunku jazdy wciąż jednak zwyciężają w testach bezpieczeństwa. Jakie foteliki tego typu proponują nam światowi producenci? więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Dzieci Recenzują

Temat na Czasie

Dlaczego od 4. roku życia?

Dlaczego od 4. roku życia?

Warto, żeby dzieci się ruszały, rozwijały swoje zainteresowania, nabywały nowych umiejętności nie tyle nawet piłkarskich, ale takie społecznych, jak współpraca z innymi dziećmi, słuchanie...  

Temat na Czasie!

Teddy Eddie - Angielski dla dzieci

Ambitne i niebanalne zajęcia języka angielskiego dla dzieci? Poznaj metodę TEDDY EDDIE! Nauka odbywa się w formie zabawy w niewielkich grupach. Dzieci kochają dynamiczne lekcje, a rodzice doceniają bogaty program i rzetelne raporty o postępach.   

Czasopismo Na Czasie!

W domu z dzieckiem

Świat Baśnioboru1 Gry Nasza Księgarnia1 Książka dla malucha - Zielona Sowa1 Ekorodzice1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Czego poszukujesz ? :)
Powiedz nam które treści są dla ciebie ważne, będziemy zwracać na nie szczególną uwagę
Pomysłu na wspólne weekendowe wyjście w mieście
Pomysłu na weekend poza miastem
Pomysłu na wspólne wyjście. Nieważne czy w mieście czy poza miastem
Porad dotyczących wychowania dziecka
Porad dotyczących zdrowia dziecka
Bajek do czytania on line
Gier / zabaw / kolorowanek, by zająć dziecko
Informacji o nowych książkach dla dzieci


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2019