Strefa rodzica » Artykuły » O wpływie opiekunów: nauczycieli, psychologów, trenerów na uczniów.

O wpływie opiekunów: nauczycieli, psychologów, trenerów na uczniów.powiększ

O wpływie opiekunów: nauczycieli, psychologów, trenerów na uczniów.

„Nie masz wyboru. Jesteś modelem do naśladowania i wychowawcą moralnym, czy ci się to podoba czy nie. Rzecz nie w tym, czy jako trener (opiekun) podejmiesz się kształtowania wartości; rzecz w tym czy wybierzesz wartości etyczne i czy z ich nauczania uczynisz świadomą cześć swojego szkolenia.” C. Clifford i R. Feezel apel do trenerów, „A ja chcę być...” apel do opiekunów dzieci.

 

Bogdan Wojciszke pisze, że: „wpływ społeczny, to proces w wyniku którego dochodzi do zmiany zachowania, opinii lub uczuć człowieka wskutek tego, co robią, myślą lub czują inni ludzie” (2002).


Trzy najczęściej spotykane przypadki wpływu to:


1. Naśladownictwo - polega na kopiowaniu cudzych zachowań (może mieć pozytywne i negatywne strony). Zjawisko to opiera się na mechanizmie modelowania - „świadomej zmianie własnego zachowania pod wpływem obserwacji cudzego zachowania i jego skutków.” W związku z tym w programie „A ja chcę być...” dzieci uczestniczą w licznych panelach dyskusyjnych z aktorami, sportowcami, artystami.
2. konformizm - polega na uleganiu naciskowi ze strony grupy oraz
3. posłuszeństwo wobec autorytetu - każdy człowiek ulega autorytetom, jest posłuszny osobom, które podziwia. Mechanizm ten zapewnia porządek społeczny, sprawność funkcjonowania grupy oraz instytucji. Stanowi to jeden z celów projektu.


Kolejnym zjawiskiem w psychologii, które jednocześnie argumentuje tezę, że opiekun wywiera wpływ na ucznia, jest przywództwo transformacyjne. Stanowi ono przykład postaw opiekunów, który przyciąga uczniów, dając im poczucie większej skuteczności oraz dobrostanu. Przywództwo transformacyjne, składają się z czterech elementów:


- oddziaływanie ideowe sprawia, że opiekunowie odbierani są jako osoby działające zgodnie ze swoimi przekonaniami, kierujące się tym co dobre a nie tym co korzystne.
- motywacja inspirująca daje poczucie uczniom, że mogą coś osiągnąć. Opiekunowie zwiększają ich poczucie skuteczności, zachęcają do dawania z siebie tego co najlepsze.
- dzięki stymulacji intelektualnej opiekunowie mogą skłaniać swoich wychowanków do refleksji, szukania odpowiedzi, dzięki temu stają się pewniejsi siebie.
- zindywidualizowane podejście - polega na okazywaniu troski opiekunów o stan fizyczny i duchowy swoich uczniów.


Pisząc na temat wpływu należy wspomnieć o efekcie Pigmaliona lub efekcie oczekiwań, który zakłada, że rozwój potencjału uczniów zależy od tego jak są traktowani przez nauczycieli.  Stare przysłowie trenerskie mówi, że „uczeń jest w stanie zajść tak daleko, jak bardzo wierzy w niego opiekun”. Mechanizm ten przebiega w czterech etapach, tworząc tak zwaną pętlę oczekiwań. Opiekun tworzy oczekiwania wobec każdego ucznia, które wpływają na ilość i jakość interakcji. Stosunek opiekuna do ucznia, jego zachowanie wpływa na postępowanie ucznia, który spełnia pierwotne oczekiwania opiekuna. W związku z tym opiekun musi być świadom wpływu, który wywiera na ucznia bowiem tworzą system, w którym, w efekcie interakcji, dochodzi do ciągłych zmian. Eric Berne nazywa to „procesem transakcji, który zakłada, że stan emocjonalny jednej osoby wpływa istotnie na stan i reakcje drugiej”.


Osoby prowadzące warsztaty w ramach projektu „A ja chcę być...” opierają się na wielu przesłankach badaczy, starając się wdrożyć je w praktykę. Jednym z nich jest badanie Cynarskiego dotyczące „cech modelowego mistrza - nauczyciela dalekowschodnich sztuk walk”. Analiza wyników wykazuje, że trener powinien posiadać cechy wzorowego nauczyciela i wychowawcy. Kobiety/dziewczyny cenią takie cechy trenera jak cierpliwość, wyrozumiałość, poczucie humoru, kompetencje i zdolności wychowawcze. Mężczyźni/chłopcy natomiast dużą wagę przywiązują do inteligencji, skromności i pracowitości trenera.


Proces wywierania wpływu wiąże się z procesem socjalizacji, w którym uczniowie opanowują reguły zachowania, oraz systemy przekonań i postaw, pozwalające im na skuteczne funkcjonowanie w społeczeństwie. Wpływ opiekunów na uczniów określa się socjalizacją wtórną. Uczniowie utożsamiają się z opiekunami, których szacują, ponieważ chcą być tacy jak oni. W związku z tym tak ważna jest postawa, którą opiekunowie prezentują przed młodszymi.

 

Autor: Aleksandra Zienowicz, Psycholog

www.fundacjaedukacyjna.oditk.pl


 


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Nowe przygody Stasia Pętelki! więcej » x
Zobacz » Artykuły
Nowe przygody Stasia Pętelki!

Nowe przygody Stasia Pętelki!

"Mamo, Tato, chciałbym mieć pieska!" - to zdanie, który słyszał prawdopodobnie prawie każdy rodzic. Dzieci chętnie wyobrażają sobie jak wspaniale byłoby mieć pupila. A co się dzieje, gdy pies naprawdę zamieszka z przedszkolakiem i jego rodziną? Przekonali się o tym Staś Pętelka i jego młodsza siostra Jadzia. więcej »
Poznajemy świat z Biblioteczką Montessori! Kolejne tytuły już dostępne!

Poznajemy świat z Biblioteczką Montessori! Kolejne tytuły już dostępne!

Wydawnictwo Egmont po raz kolejny wychodzi naprzeciw potrzebom nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim dzieci, tworząc trwałe i piękne materiały edukacyjne. Są one stworzone zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori, dzięki którym dzieci mogą rozwijać swoje zainteresowania, pasje i zasób słownictwa, a także poszerzać wiedzę o świecie. więcej »
Jak określić datę poczęcia dziecka? Sprawdź

Jak określić datę poczęcia dziecka? Sprawdź

Kiedy para stara się o dziecko to współżyje w okresie płodnym. Jest to w sumie około 7 dni w miesiącu, z czego najbardziej płodny jest dzień owulacji i dzień przed nim. Czy istnieje sposób, by dowiedzieć się dokładnie, kiedy dziecko zostało poczęte? Jak to obliczyć? Podpowiadamy. więcej »
Jak wybrać idealną spacerówkę?

Jak wybrać idealną spacerówkę?

Wybór idealnej spacerówki to spore wyzwanie dla rodzica ? maluch spędza w niej naprawdę sporo czasu. Wózek musi sprostać więc jego wymaganiom, ale także wymaganiom rodzica. więcej »
10 największych lęków najmłodszych

10 największych lęków najmłodszych

Najmłodsi wykazują wiele lęków, dlatego trudno jest czasem przekonać je do tego, że przy nas nic im nie grozi. Dzisiaj przedstawimy wam cenne wskazówki jak pomóc dziecku wyzbyć się jego największych lęków. więcej »
Czy kolejność urodzenia ma wpływ na osobowość dziecka?

Czy kolejność urodzenia ma wpływ na osobowość dziecka?

Jak kolejność urodzenia kształtuje charakter dziecka? Czy istnieją różnice pomiędzy jedynakami, najstarszymi a najmłodszymi dziećmi? Czy ma to wpływ na osobowość? więcej »
Europa w Polsce

Europa w Polsce

O Centrum Edukacji Artystycznej Muzylek Moni słyszeliśmy już niejednokrotnie - nie tylko ze względu na mnogość inicjatyw, jakie podejmują, ale także z racji tego, że są nasi - z Krakowa. więcej »
Twój pomysł na wystrój wnętrza

Twój pomysł na wystrój wnętrza

Wystrój wnętrza to wizytówka domu. Urządzając mieszkanie lub remontując pomieszczenie, zależy nam na estetyce wykonania i solidnych materiałach. więcej »
Witaminy dla dzieci - które są rozpuszczalne w wodzie, a które w tłuszczach?

Witaminy dla dzieci - które są rozpuszczalne w wodzie, a które w tłuszczach?

Rozwój dzieci przebiega w zawrotnym tempie! W związku z tym, potrzebne są im odpowiednie witaminy, które wesprą nie tylko codzienne funkcjonowanie, lecz także procesy zachodzące w dojrzewającym organizmie. Stąd też warto zaczerpnąć chociaż odrobinę wiedzy - które witaminy są szczególnie ważne i jakie znaczenie ma fakt, że niektóre z nich rozpuszczają się w wodzie, a inne w tłuszczach? więcej »
Obchody Światowego Dnia Mleka

Obchody Światowego Dnia Mleka

8 czerwca 2019 r. odbyły się obchody Światowego Dnia Mleka, którego inicjatorami były Centrum Tradycji Mleczarstwa-Muzeum Mleka w Grajewie i Miasto Grajewo. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »
Po co dziecku pluszowy miś?

Po co dziecku pluszowy miś?

Okazuje się, że niepozorna miłość do pluszowych misiów przynosi wiele profitów dla rozwoju dzieci.  

Konkurs dla przedszkoli

Moje zajęcia na czasie

Moje zajęcia na czasie

Moje zajęcia na czasie, czyli jak wprowadzam pojęcie czasu - konkurs dla nauczycieli przedszkolnych!  
20 zalet posiadania rodzeństwa

20 zalet posiadania rodzeństwa

Wspólne dorastanie, przygody, uczenie się od siebie nawzajem i to, że jeden na drugiego zawsze może liczyć czyni taką relację jedyną w swoim rodzaju.  
Czy kolejność urodzenia ma wpływ na osobowość dziecka?

Czy kolejność urodzenia ma wpływ na osobowość dziecka?

Jak kolejność urodzenia kształtuje charakter dziecka? Czy istnieją różnice pomiędzy jedynakami, najstarszymi a najmłodszymi dziećmi? Czy ma to wpływ na osobowość?  

W domu z dzieckiem

Uczucia Gucia1 Gry Nasza Księgarnia1 Książka dla malucha - Zielona Sowa1 Ekorodzice1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Jakich treści brakuje na portalu?
Porad dotyczących wychowania dzieci 0-2
Porad dotyczących wychowania dzieci 3 - 6
Porad dotyczących wychowania dzieci 7 - 9
Porad dotyczących wychowania dzieci 10 - 12
Porad dotyczących radzenia sobie z nastolatkami
Nie szukam tu porad dotyczących wychowania dzieci
Nie szukam w ogóle żadnych porad


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2019