Warszawa

Gotowość szkolna sześciolatka

Gotowość szkolna sześciolatka

Twoje dziecko ma 6 lat i zastanawiasz się, czy powinno zacząć edukację w pierwszej klasie szkoły podstawowej? A może lepiej byłoby, gdyby poszło do tzw. „zerówki”?


Odpowiedzi na powyższe pytania szukają aktualnie wszyscy rodzice sześciolatków. Warto wiedzieć, czym jest gotowość szkolna, aby podjąć właściwą decyzję.

 

Gotowość szkolna, inaczej nazywana dojrzałością szkolną to zbiór umiejętności nabytych przez sześciolatka, dzięki którym może on bez problemu podjąć naukę w pierwszej klasie.

 

Jaki powinien być przygotowany do nauki sześciolatek?

 

  • Ciekawy świata – często zadaje pytania, chętnie rozwiązuje zagadki,
  • Potrafi wskazać podobieństwa i różnice,
  • Bez trudu komunikuje się werbalnie – mówi o swoich potrzebach, opowiada historyjkę obrazkową,
  • Potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami – zaprasza do zabawy, pomaga innym, przewiduje ich zachowania,
  • Jest samodzielny – nie tylko w zakresie samoobsługi, ale także radzenia sobie
  • z trudnościami, wykazuje inicjatywę, stara się osiągnąć cel,
  • Podejmuje uczenie się pod kierunkiem osoby dorosłej – zapamiętuje i wykonuje polecenia,
  • Jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym (łapie piłkę, buduje z drobnych klocków, lepi figurki z plasteliny, prawidłowo trzyma ołówek, posługuje się prostymi narzędziami),
  • Interesuje się czytaniem, pisaniem, matematyką.
  • Kiedy dziecko sześcioletnie nie jest gotowe, aby pójść do szkoły?
  • Gdy ma trudności emocjonalne (wybucha płaczem bez przyczyny, zdarzają mu się napady histerii).
  • Okazuje lęk i wycofanie, unika sytuacji wymagających samodzielności.
  • Ma trudności z zapamiętywaniem informacji.

 

Obecna podstawa programowa jest dostosowana do nauki dzieci sześcioletnich w klasie pierwszej. Niektóre szkoły praktykują tworzenie klas pierwszych, do których uczęszczają tylko dzieci sześcioletnie lub jedynie siedmiolatki. Zapewnia to mniejsze zróżnicowanie pod względem wiekowym. Pamiętajmy jednak, że dzieci urodzone w tym samym roku, a na przykład w styczniu i grudniu, również mogą różnić się pod względem zdobytych umiejętności. Najważniejsza jest indywidualna ocena, czy nasze dziecko poradzi sobie w czasie lekcji w klasie pierwszej, czy może lepiej funkcjonowałoby w „zerówce”, gdzie uczniowie częściej się bawią.


Jeśli nie potrafimy sami ocenić, czy nasza pociecha jest już gotowa na rozpoczęcie  edukacji szkolnej, warto zasięgnąć porady specjalisty lub poprosić o wskazówkę wychowawcę z przedszkola, który na co dzień widzi postępy dziecka.

 

Autor:

Monika Perkowska - psycholog dziecięcy, rodzinny

 

 

 

Komentarze

fajny artykuł.

dodany: 2012-04-13 09:13:17, przez: guniia

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć