Warszawa

Matematyka nie musi być wiedzą dla wybranych

Niesprawiedliwe byłoby twierdzenie, że jedyne co się robi z problemem nauczania matematyki, to szukanie winnych. Wiele wydawnictw, czy portali stara się w przystępny sposób zachęcać do nauki matematyki i rozwijać logiczne myślenie. Na rynku istnieje też wiele pomocy dydaktycznych, które pomagają zmotywować do nauki. Niestety, pomimo  wielu podejmowanych  działań, problem pozostaje nierozwiązany. Czy obowiązkowa matura z matematyki go rozwiąże? Uczone głowy zgodnie twierdzą, że tak dalej być nie może, bo zabraknie nam wykształconych inżynierów, lekarzy, ekonomistów.

 

 

 

 

Kiedy rozpoczynać naukę matematyki?
Im szybciej, tym lepiej. Małe dzieci przejawiają naturalne zainteresowanie i entuzjazm dla wszystkiego, co związane z matematyką. Matematyka to dla nich przygoda, pole dla wyobraźni, wyzwanie dla rozwijającego się,  szukającego pożywki umysłu. To świat gier, łamigłówek, zagadek i wspaniałej zabawy, poprzez którą zaspokajają swoją naturalną potrzebę poznawania otaczającego świata. Małe dziecko to kopalnia niekończących się pytań, a szukanie odpowiedzi, to dla niego bardzo ważna, z punktu widzenia rozwoju, potrzeba.
Sztuką jest dostarczenie dziecku  narzędzi, dzięki którym tego naturalnego entuzjazmu i poznawczego impetu nie utraci. Mózg dziecka, zwłaszcza w okresie między 4 a 10 rokiem życia, posiada niemal nieograniczone możliwości uczenia się, dzięki zdolności tworzenia ogromnej liczby połączeń neuronowych.  Badacze i psycholodzy są także zgodni, że do efektywnego przyswajania wiedzy konieczne jest odwołanie się do różnych typów inteligencji (wizualno-przestrzennej, motorycznej, językowej, muzyczno-rytmicznej, interpersonalnej, logicznej) i do różnych kanałów percepcji (przyswajanie wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne), jak również harmonijna współpraca obu półkul mózgowych. Nikt też nie kwestionuje, że niezbędnymi elementami rozwoju intelektualnego dziecka są: eksperymentowanie, metoda prób i błędów, szukanie własnych rozwiązań, w których dziecko wyraża siebie oraz dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i wnioskami z innymi. A także, że aby się skutecznie uczyć, dziecko musi czerpać z nauki przyjemność, dobrze się przy tym bawić oraz mieć poczucie satysfakcji i sukcesu.

 

 

 

Matematyka nie powinna być przerażającym zamczyskiem
Dzisiejsze programy nauczania matematyki przypominają  gmach, który powstawał przez wieki, warstwa po warstwie.  Przez lata dokładano jedynie nowe, często bardzo interesujące elementy, do tego co powstało wcześniej. Nikt dotąd nie podjął trudu rozebrania całej budowli, cegła po cegle i ułożenia  tych cegieł od nowa, zgodnie z dzisiejszą wiedzą o rozwoju człowieka w pierwszych latach jego życia, a szczególnie  wiedzą o mechanizmach poznawczych. Aż do powstania programu MathRiders, metodologii opracowanej  przez Grupę Edukacyjną Helen Doron.  Firma Helen Doron jest znana w Polsce dzięki metodzie nauczania języków obcych, dostosowanej do potrzeb dzieci. Naukę prowadzoną tą metodą można zaczynać już w wieku niemowlęcym.  Marka Helen Doron  ma obecnie w Polsce 174 centra nauczania. – Polacy zrozumieli bardzo szybko, jak ważna jest nauka języków obcych. Wierzę, że podobny sukces czeka matematykę. Jest coraz więcej rodziców, szukających nowoczesnych metod nauczania przedmiotów ścisłych dla swoich dzieci – komentuje rozwój metody MathRiders Małgorzata Dobrowolska, Główny Licencjobiorca programu MathRiders w Polsce.


Jak skutecznie uczyć matematyki?
Oczywiście matematyki nie uczy się tak, jak języka angielskiego, francuskiego, czy chińskiego. O jednym warto natomiast pamiętać: matematyka jest językiem, jak słusznie podkreśla w swoich wypowiedziach Helen Doron. Zdolność do opanowania tego języka i do posługiwania się nim jest tak samo naturalna jak predyspozycje człowieka do komunikowania się z innymi przedstawicielami swojego gatunku. Metodologia MathRiders oparta jest na konstrukcji spirali, nieco przypominającej „spiralę” DNA. Większość  programów nauczania matematyki ma układ linearny, co oznacza, że dzieci uczą się liczb,  później dodawania, następnie geometrii, i tak dalej. W MathRiders jest inaczej. Dzieci sukcesywnie wracają do zagadnień i pojęć matematycznych, na coraz wyższych poziomach.  Dzięki takiemu podejściu wiedza dziecka związana z danym zagadnieniem zostaje za każdym razem poszerzona i ugruntowana, a jego zrozumienie pogłębione. 

 

 

Kolorowa, przyjazna matematyka
MathRiders  to istna mozaika: barwna, różnorodna, mieniąca się różnymi fakturami, dostosowana do krótkiego czasu koncentracji dziecka. Starannie zaplanowane ćwiczenia, odwołujące się do różnych zmysłów i mechanizmów poznawczych, trwają od dwóch do dziesięciu minut. Dzieci grają na instrumentach, uczestniczą w grach logicznych i zabawach ruchowych, eksperymentują z różnymi materiałami, tworzą kompozycje plastyczne i muzyczne, segregują przedmioty według różnych kryteriów, szacują i przewidują różne wielkości i wartości. W tym pozornym fajerwerku jest żelazna logika. Każdy element ma do odegrania konkretną rolę, ściśle zaplanowaną dla danego etapu.
Program  Mathjogs – gałąź programu MathRiders, obejmująca edukację przedszkolną i wczesnoszkolną – składa się z sześciu poziomów: od etapu przedszkolnego (4–6 rok życia), do piątej – szóstej klasy szkoły podstawowej. – Diagnoza, pozwalająca zakwalifikować dziecko do odpowiedniej grupy, to bardzo ważny element całego procesu. Służą temu bezpłatne lekcje próbne, opracowane w taki sposób, aby równocześnie dać obserwującym rodzicom obraz metodologii MathRiders „w pigułce” – podkreśla Małgorzata Dobrowolska.
Program Math Riders, to nie tylko „matematyczny trucht” juniorów.  Część adresowana do starszej młodzieży ma jednak nieco inną konstrukcję, gdyż służy innym celom. Obok budowania solidnych podstaw, mających zapewnić mu swobodę i komfort w obcowaniu z matematyką na dłuższą metę, młody człowiek musi stawić czoło wyzwaniom, przed którymi staje teraz i tutaj. Kluczem jest zachowanie równowagi pomiędzy jednym a drugim zadaniem. Wymaga to znacznie większej elastyczności, czy też , zapożyczając języka z branży komputerowej, możliwości „dostosowania systemu pod kątem indywidualnych potrzeb użytkownika”.

 

„Umysł ścisły” dostępny dla każdego!
Może zastanawiać, że w czasach, gdy o inteligencji człowieka wiemy naprawdę sporo i nie jest to wiedza zastrzeżona dla gremiów akademickich, nadal pokutuje mit  „umysłu ścisłego”, jako atrybutu nielicznych wybrańców. Ze sprawnością matematyczną polskiego społeczeństwa nie jest najlepiej, ale mamy dziś nowoczesne narzędzia, które  pozwalają  skutecznie  uzupełnić braki. Dzięki kompleksowym metodom i skutecznym instrumentom, każde dziecko może mieć łatwiejszy start, a dorównanie najlepszym staje się czymś realnym. Programy Grupy Edukacyjnej Helen Doron dokonały na tym polu zdecydowanego przełomu. Metoda nie jest oczywiście cudownym eliksirem, sama nie rozwiąże wszystkich problemów, ale z pewnością ułatwi dzieciom w różnym wieku zrozumienie matematyki, a w przyszłości umożliwi im karierę w jednym z atrakcyjnych zawodów, w których podstawę stanowią nauki ścisłe.

 

 


Math Riders kontakt:
 

 

Prometeus Wrocław
ul. Bardzka 30
50-517 Wrocław
tel. 501065048, 781406344
e-mail: polska.pd@mathriders.com
malgorzata.dobrowolska@gmail.com

www.mathriders.pl 

 

 

 

Matematika Wrocław 
ul. Zwycięska 46/1
53-033 Wrocław
tel. 508136357
e-mail: matematika@mathriders.com
www.matematika.pl

 


Cztery Siódemki Licencjonowany Nauczyciel Wrocław

ul. Kazimierza Wielkiego 29
50-077 Wrocław
tel. 885047777
e-mail: cztery.siodemki@gmail.com


EDURADO Licencjonowani nauczyciele Wrocław
• BEREK, ul. Sienkiewicza 8
tel. 518949990
• ul. Gorlicka 62/4u (Psie Pole)
tel. 501457477
e-mail: kontakt@edurado.pl
www.edurado.pl

 

 

Licencjonowany Nauczyciel Warszawa
ul. Willowa 19
05-071 Długa Szlachecka
tel. 603837171
e-mail: lubiematematyke@vp.pl

 

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć