Warszawa

W Polsce prawie 60% trzylatków ma próchnicę!

W Polsce prawie 60% trzylatków ma próchnicę!

Próchnica to ogromny problem społeczny, cierpi na nią blisko 60% trzylatków*. W grupie sześciolatków jest znacznie gorzej – zaawansowaną próchnicę stwierdza się u 85% tych dzieci **. Taka statystyka plasuje nas na przedostatnim miejscu w Europie*.

 

 

Jak mówi dr Joanna Rąpała:
„Stan higieny uzębienia dzieci w Polsce jest bardzo niezadowalający. Wśród badanych dzieci zdecydowana większość nie potrafi prawidłowo myć ząbków lub myje je zdecydowanie za rzadko – np. raz na kilka dni. Dlaczego rodzice nie pilnują dzieci w tym względzie? Otóż wielu z nich sądzi, że dbanie o zęby dziecka nie jest tak istotne, ponieważ są to zęby mleczne, które i tak dziecku wypadną. Niezwykle często spotykam się także z opinią rodziców, że próchnica jest zjawiskiem normalnym, którego nie da się uniknąć. Tymczasem złe nawyki zostają na całe życie”.


W profilaktyce próchnicy niezwykle ważne jest dbanie o higienę jamy ustnej już od najmłodszych lat, dlatego właśnie powstał Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej „Akademia Aquafresh”.


„Akademia Aquafresh” to program, który był realizowany w roku szkolnym 2011/2012 w ponad 3 000 przedszkoli w całej Polsce, swoim zasięgiem obejmuje ponad 300 000 dzieci w wieku 3-6 lat. Jego głównym celem było wykształcenie w dzieciach nawyku dbania o higienę jamy ustnej. W ramach programu do przedszkoli wysyłane były pakiety materiałów edukacyjnych opracowanych przez ekspertów. W ich skład wchodziły: scenariusze zajęć dla nauczycieli, płyta CD z filmem edukacyjnym w formie bajki oraz kolorowankami i zgadywankami dla dzieci, plakat edukacyjny, naklejka „ABC mycia ząbków” do łazienki dla każdego przedszkola, naklejka z instrukcją mycia ząbków dla każdego dziecka do umieszczenia w domowej łazience, kolorowa ramka z miejscem na wpisanie codziennego jadłospisu.
Ponadto w ramach Akademii Aquafresh organizowane były dwa konkursy. Jeden skierowany do rodziców, gdzie gra toczyła się o Wielkie Wakacje z Akademią Aquafresh o wartości 6 000 zł. Zadaniem było zrobienie dziecku zdjęcia w trakcie mycia ząbków. Najciekawsze zdjęcia wybierali internauci głosując na stronie programu oraz na profilu akcji na Facebooku (profil: Akademia Aquafresh). Do tego konkursu nadesłanych zostało ponad 2 600 zdjęć!


Drugi konkurs skierowany był do przedszkoli. Zadaniem było przygotowanie pracy plastycznej nt. „Moje przygody w Krainie Zdrowych Ząbków”. Do tego konkursu zgłosiło się prawie 1000 przedszkoli nadsyłając prawie 2 400 prac konkursowych przygotowanych w różnych kategoriach wiekowych: trzylatków, czterolatków i pięciolatków. Jury wybrało 100 najciekawszych, które zostały umieszczone w galerii prac konkursowych. Tam odbywało się głosowanie mające na celu wyłonienie zwycięzców. Nagrodą główną był piękny plac zabaw, który będzie służył dzieciom do wspaniałej zabawy w letnie dni.


Program wspierany jest przez Patronów Honorowych takich jak Polskie Towarzystwo Lekarskie oraz Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej. Wsparcia w zakresie promocji programu udzielili: Główny Partner Medialny – Telewizja MiniMini oraz dwumiesięcznik Pluszaki Rozrabiaki, magazyn dla rodziców „Dziecko” oraz portal informacyjno-rozrywkowy CzasDzieci.pl


Szczegółowe informacje znajdą Państwo na stronie internetowej programu: www.akademia-aquafresh.pl


* Źródło: Internetowy Serwis Stomatologiczny DentoNet.pl, art. „Mleczaki Ważniaki”, 15.10.10.
** Źródło: Internetowy Serwis Stomatologiczny DentoNet.pl, badanie na grupie 1311 dzieci z toruńskich przedszkoli przeprowadzone przez Wojewódzkie Samodzielne Centrum Stomatologii w Toruniu.
 

Materiał promocyjny

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć