Warszawa

Śpiewać kołysanki, wspólnie muzykować…

Śpiewać kołysanki, wspólnie muzykować…

Wywiad z muzykiem, oboistką i pomysłodawczynią warsztatów „Muzyka dla Smyka” Panią Kamą Grott.

 

 

CzasDzieci.pl: Czy może Pani opowiedzieć o swoim pierwszym wspomnieniu związanym z muzyką?

 

Kama Grott: Pierwsze wspomnienie to wielki czarny fortepian, który do dzisiaj stoi w domu rodzinnym. Trochę się go bałam, ale fascynowało mnie jego brzmienie. Muzyka od kiedy pamiętam była obecna w moim życiu. Głównie z racji tego, że tata jest muzykiem i w okresie mojego dzieciństwa odbywały się w naszym domu próby jego zespołu a podczas rodzinnych spotkań tato grał na fortepianie i akordeonie, wszyscy śpiewali i ogólnie było wesoło i muzycznie.

 

CzasDzieci.pl: A jakie było pierwsze ważne dla Pani, jako dziecka, doświadczenie muzyczne.

 

Kama Grott: Rozpoczęłam dość wcześnie edukację muzyczną – w wieku 4 lat. Na początku to była po prostu zabawa: pamiętam klawiaturę fortepianu i naukę nazwy każdego z klawiszy: np. C to Cebula a potem składanie tych dźwięków w jedną całość jako melodię – to było duże przeżycie, móc w końcu zagrać coś samemu. Uwielbiałam występować dla najbliższych.

 

CzasDzieci.pl: To dlaczego nie została Pani fortepianistką tylko oboistką?

 

Kama Grott: To był poniekąd przypadek. Po skończeniu szkoły podstawowej chciałam kontynuować edukację muzyczną i przed egzaminami do średniej szkoły muzycznej okazało się, że mam predyspozycje fizyczne do oboju (jest to najtrudniejszy instrument według Księgi Rekordów Guinnesa) bardzo spodobało mi się brzmienie tego instrumentu.

 

CzasDzieci.pl: Skąd wziął się pomysł na cykl warsztatów muzycznych dla dzieci?

 

Kama Grott: Wiem jak ważny jest kontakt od najmłodszych lat z muzyką klasyczną, byłam przekonana, iż jest wielu rodziców, którzy podzielają moją opinię. Obecnie oferta koncertów dla dzieci jest bardzo bogata jednakże mało jest warsztatów gdzie dziecko samo tworzy, odkrywa świat np. przy akompaniamencie dźwięków ze suity E. Griega „Peer Gynt” pt. „W grocie króla gór”.

 

CzasDzieci.pl: Jakie Pani autorskie pomysły pojawiają się podczas warsztatów Muzyka dla Smyka?

 

Kama Grott: Formuła warsztatów „Muzyka dla Smyka” jest dziełem współpracy mojej oraz autorek projektu „Pozytywka” -  Agnieszki Bilicy-Kunach oraz Karoliny Wojciechowskiej-Litwinek. Bardzo zależało mi na tym, aby muzyka klasyczna była stałym elementem warsztatów.

 

CzasDzieci.pl: Jak to się dzieje, że jedni lubią rock a drudzy np. dance? Jak i kiedy kształtuje się nasz gust muzyczny?

 

Kama Grott: Moim zdaniem decyduje o tym właśnie dzieciństwo. Im więcej różnej muzyki pokazujemy dziecku, tym ma większy wybór aby wybrać coś dla siebie. Ważne, aby rozwijać w dziecku wyobraźnię, wrażliwość oraz kreatywność.


CzasDzieci.pl: Właśnie jak to robić, żeby rozwijać te wszystkie cechy? Co może robić rodzic samodzielnie w domu, żeby umuzykalnić swoje dziecko?

 

Kama Grott: Śpiewać kołysanki, wspólnie muzykować czy to grając na instrumentach, nawet tych najprostszych, jak tamburyn czy cymbałki czy śpiewać do płyt karaoke, słuchać różnej muzyki.

 

CzasDzieci.pl: A jak poznać czy urodził się nam nowy Mozart?

 

Kama Grott: Według badań jedno dziecko na 100.000 rodzi się z talentem takim jak miał Mozart. Biorąc pod uwagę liczbę narodzin na świecie, mamy całkiem sporo utalentowanych maluchów. Jeśli dziecko jest szczególnie wrażliwe na muzykę, próbuje tańczyć czy żywo reaguje na różne style muzyczne i lubi słuchać muzyki, warto wybrać się na warsztaty muzyczne lub do przedszkola bądź szkoły muzycznej na sprawdzenie predyspozycji przez specjalistów.

 

CzasDzieci.pl: Czy są dźwięki na które trzeba uważać? Jakiej muzyki lepiej nie puszczać dzieciom?

 

Kama Grott: Myślę, że nie ma dźwięków, na które trzeba by uważać. Oczywiście czym innym jest głośność słuchanej muzyki, tu nie można przesadzać, trzeba dbać o słuch. Nie ma konkretnego rodzaju muzyki, którego nie należy słuchać. Można, a  wręcz trzeba dawać jak najszerszy wybór. Tutaj dużo zależy od gustów rodziców. Nie ma sensu zmuszać się do słuchania country czy rapu jeśli się tego nie lubi.

 

CzasDzieci.pl: Jakie właściwości niesie ze sobą muzyka dla dzieci?

 

Kama Grott: Kontakt z muzyką czy nauka gry na instrumencie niesie ze sobą wiele dobrego: uczy cierpliwości i systematyczności, pomaga w nauce pisania i liczenia, rozwija wyobraźnię i kreatywność.

 

Rozmawiała Magdalena Kurowska

 

 

 

O artystce:

Kama Grott należy do czołowych oboistów młodego pokolenia; ukończyła studia w klasie prof. Stanisława Malikowskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. W latach 2004-05 pracowała pod kierunkiem Roya Cartera - solo oboisty London Symphony Orchestra. Od 2006 roku związana jest wyłącznym kontraktem fonograficznym z wytwórnią Universal Music Polska, której nakładem ukazały się dwa albumy artystki.
Jako uczennica szkoły średniej występowała w kraju i zagranicą oraz brała udział w licznych kursach muzyki solowej, kameralnej i orkiestrowej. Swoje umiejętności doskonaliła u takich mistrzów jak: Stanisław Malikowski, Reiner Wehle, Ingo Goritzki, Gunter Passin, Albrecht Mayer, Jacques Costarini, Jacques Tys, Jean Claude Jabolauy i Roy Carter.
Występowała jako solistka i kameralistka na festiwalach: „Wieczory w Arsenale-Festiwal Muzyki Kameralnej we Wrocławiu”, ”Ogrody Muzyczne” w Zamku Królewskim w Warszawie, „Warszawska Jesień”, „W Krainie Chopina”, Das Treffen (Bayreuth), Idyllwild Summer Arts (California, USA), Young - Euro Classic (Berlin), Festival im. L. Janacka (Hukvaldy), Koncerty Królewskie w Wilanowie oraz „Koncerty pod Lipą” w Łazienkach Królewskich.
Kama Grott jest laureatką międzynarodowych konkursów solowych i kameralnych (II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej, Saloniki 2002, III nagroda w kategorii instr. dętych Citta di Padova, Padwa 2004). W 2004 roku, w uznaniu dla osiągnięć artystycznych, otrzymała stypendium Fundacji Kultury Polskiej. Grott występowała z takimi artystami jak: Jan Stanienda, Krzysztof Śmietana, Jakub Jakowicz, Lidia Grzanka-Urbaniak, Gedymin Grubba, Bartosz Bryła, Anna Lubańska, Tytus Wojnowicz, Ioannis Zgouras, Krzysztof Stanienda, Andrea Azzi, Artur Kasperek, Łukasz Borowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski oraz z Kwartetem Śląskim.

Jako muzyk orkiestrowy współpracowała m.in. z Orkiestrą Kameralną Wratislavia, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Helvetica (tournee z Krystianem Zimermanem pod batutą Grzegorza Nowaka w 2003 roku). W czerwcu 2006r. ukazała się debiutancka płyta artystki, zawierająca barokowe koncerty obojowe, nagrane z Orkiestrą Kameralną „Wratislavia” pod kierownictwem Jana Staniendy. Entuzjastyczne recenzje zaowocowały zaproszeniami na koncerty do wielu polskich orkiestr. Artystka współpracuje również jako muzyk sesyjny, jest zapraszana do nagrań muzyki filmowej i teatralnej. Współpracowała z Krzesimirem Dębskim, Krzysztofem Herdzinem, Wojtkiem Olszakiem, Michałem Grymuzą, Anną Marią Jopek i Marcinem Kydryńskim.

Kama Grott jest pomysłodawczynią i dyrektorem generalnym Europejskiego Festiwalu Muzycznego w Otwocku, który odbywa się corocznie od 2004 roku.W 2007 roku artystka założyła niezależną wytwórnię fonograficzną SUBITO , której celem jest  promowanie młodych, wybitnych artystów. Nakładem wytwórni ukazały się m.in.: "Beethoven Violin Sonatas " w wykonaniu Kuby Jakowicza i Bartosza Bednarczyka, "Koncerty wiolonczelowe Haydna i Denisova" w wykonaniu Marcina Zdunika z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Wratislavia pod dyr.Jana Staniendy (Fryderyk 2010 za Fonograficzny Debiut Roku) oraz Paderewski works for solo piano - Katarzyny Borek.

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć