Jeśli chodzi o transport najcenniejszego „ładunku”, niewiele marek samochodowych zyskało tak wysokie zaufanie rodzin, jak Volvo. Szwedzki producent zbudował swoją reputację na tym, co najważniejsze dla rodziców: bezpieczeństwie i komfort.
Zaangażowanie Volvo w rozwój bezpieczeństwa nie jest tylko marketingiem i nie ogranicza się jedynie do ochrony pasażerów – to holistyczne podejście, które jest głęboko wplecione w DNA marki.
„Samochodami jeżdżą ludzie. Z tego względu naczelną zasadą, jaką kierujemy się w Volvo, jest i musi pozostać bezpieczeństwo” – to słowa Assara Gabrielssona i Gustafa Garsona, założycieli Volvo, które padły prawie 100 lat temu.
Szwedzi są pionierami innowacji w zakresie bezpieczeństwa. W 1959 r. Volvo zaczęło standardowo montować trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i udostępniło bezpłatnie patent innym producentom.
Rozwiązanie, bez którego dziś nikt nie rozpoczyna jazdy, zostało opracowane przez inżyniera Nilsa Bohlina i uratowało miliony żyć. Lista pionierskich rozwiązań Volvo, które sprawiły, że jazda samochodem stała się bezpieczniejsza, jest jednak znacznie dłuższa. Kamienie milowe w rozwoju kompleksowych systemów bezpieczeństwa w Volvo obejmują m.in.:
Strefy kontrolowanego zgniotu: w latach 60. Volvo wprowadziło specjalne, pochłaniające energię uderzenia fragmenty karoserii, sprawiające, że kabina jest niczym klatka bezpieczeństwa.
Foteliki dziecięce montowane tyłem: w latach 70. Volvo jako pierwsze promowało przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy – coś, co dzisiaj jest powszechną praktyką.
System SIPS: opracowany przez Volvo system ochrony przed uderzeniami bocznymi, który powoduje rozproszenie energii uderzenia na szkielet nadwozia. Stał się seryjnym wyposażeniem w 1991 r. W tym samym roku, jako logiczne uzupełnienie, pojawiły się też boczne poduszki powietrze.
System WHIPS: w 1998 r. Volvo wprowadziło innowacyjne zagłówki z rozwiązaniem „Whiplash Protection System”, który ograniczał ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego podczas uderzenia z tyłu.
System BLIS: dziś powszechnie spotykany „asystent martwego pola” pojawił się po raz pierwszy w Volvo w 2003 r.
City Safety: Technologia zapobiegania kolizjom przez automatyczne hamowanie zadebiutowała w Volvo XC60 w 2008 r. System jest stale udoskonalany i rozpoznaje pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta.
Pilot Assist: to jeden z najbardziej zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Przez aktywne utrzymanie pasa ruchu i adaptacyjną regulację prędkości oraz odległości umożliwia jazdę półautonomiczną.
System kontroli uwagi kierowcy: dwie kamery na bieżąco monitorują stan i zachowanie kierowcy – są w stanie wykryć senność, a nawet zasłabnięcie i uruchomić odpowiednią procedurę, by bezpiecznie zatrzymać pojazd i wezwać pomoc.
LIDAR: Volvo jest jednym z pierwszych producentów, który w 2023 r. wykorzystał zaawansowane radary laserowe, które pozwalają kompleksowo rozpoznawać otoczenie pojazdu, co jest kluczowe dla funkcji jazdy autonomicznej. Rozwiązanie to jest obecnie montowane w modelu EX90 oraz zaprezentowanym w marcu tego roku ES90.
Volvo projektuje swoje samochody z myślą o rzeczywistych scenariuszach bezpieczeństwa, a nie tylko na zdawaniu standardowych testów. Od lat 70. Inżynierowie Volvo gromadzą i analizują dane z samochodów, które uczestniczyły w wypadkach – łącznie wzięli pod lupę już ponad 50 tys. pojazdów.
W ramach inicjatywy EVA (Equal Vehicles for All), Volvo rozwija samochody w taki sposób, aby zapewniały ten sam poziom bezpieczeństwa, niezależnie od płci, wieku, wzrostu, budowy ciała czy wagi. Od 2019 roku każdy może też za darmo pobrać wnioski z badań nad bezpieczeństwem w warunkach rzeczywistych. Volvo udostępniło do tej pory 160 artykułów naukowych na temat ochrony pasażerów.
Także dzięki temu doświadczeniu, wszystkie modele Volvo bez wyjątku otrzymują najwyższe oceny bezpieczeństwa w testach zderzeniowych.
Modele Volvo w testach organizacji EuroNCAP
Od 1995 r. Volvo przeprowadza próby zderzeniowe samochodów z wykorzystaniem kobiecego manekina. Na przestrzeni ostatnich 30 lat badania zostały rozszerzone także o wirtualny model kobiety w ciąży, małego manekina do zderzeń bocznych i średniej wielkości manekina żeńskiego do oceny urazów kręgosłupa szyjnego przy zderzeniach tylnych
Oprócz bezpieczeństwa Volvo rozumie, że samochody rodzinne muszą być wygodne dla wszystkich na pokładzie. Przestronne wnętrza SUV-ów z rodziny XC i EC, kombi o oznaczeniu V czy limuzyn z serii S, zostały zaprojektowane z myślą o ergonomii. Fotele zapewniają nie tylko szeroki zakres ustawień, ale także możliwość regulacji długości siedziska, podparcia kręgosłupa lędźwiowego czy szerokości boków oparcia. Dbałość o szczegóły jest widoczna w takich rozwiązaniach jak:
Zintegrowane siedziska podwyższające dla dzieci
Klimatyzacja wielostrefowa
Podgrzewane i klimatyzowane fotele
Panoramiczne okna dachowe
Rolety przeciwsłoneczne bocznych szyb
Szyby akustyczne, które tworzą odprężającą ciszę w kabinie
Systemy oczyszczania powietrza ze szkodliwych pyłów
Filozofia projektowania Volvo jest ściśle inspirowana skandynawskim minimalizmem. Kabiny aut marki Volvo są estetyczne, funkcjonalne i przede wszystkim bezpieczne. Więcej na temat podejścia Volvo do kwestii bezpieczeństwa przeczytacie na stronie: https://www.volvocars.com/pl/safety/highlights/.
Materiał sponsorowany