Strefa rodzica » Artykuły » Racjonalny sposób odżywiania

Racjonalny sposób odżywianiapowiększ

Racjonalny sposób odżywiania

Utarło się w naszym społeczeństwie powiedzenie, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwóch. Całe szczęście coraz więcej osób jest świadomych, że nie za dwóch, ale dla dwojga. Zapotrzebowanie energetyczne w ciąży rośnie bowiem niewiele. W I trymestrze nie należy go w ogóle zwiększać, w II i III o około 300 kcal. Niektóre źródła podają, że w ostatnim trymestrze rośnie ono o 500 kcal, ale naukowcy nie są co do tego zgodni. Wszyscy natomiast chóralnie ogłaszają, że najważniejsza jest jakość dostarczanego do płodu pożywienia.

 

Przyszła mama powinna spożywać odpowiednią ilość węglowodanów, białek i tłuszczów. Powinny one stanowić odpowiednio 50 – 60% , 20 – 30% i 10% jej dziennego zapotrzebowania energetycznego. Szczególnie ważne jest, aby były to węglowodany złożone, białko zarówno roślinne, jak i zwierzęce oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

 

Racjonalnie zbilansowana dieta każdego człowieka, a kobiety w stanie błogosławionym szczególnie, składać powinna się z 5-6 niewielkich posiłków. Ważne jest, aby śniadanie, obiad i kolacja dostarczyły Ci energii na kilka godzin, nie należy jednak zapominać, że niewielkie przekąski typu jogurt, owoc czy warzywo niezbędne są pomiędzy posiłkami, aby regulować odpowiedni poziom glukozy we krwi. W diecie unikać należy dużych ilości soli i przypraw.

 

                                                   
 

 

 

 

 

Węglowodany

 

Stanowią główne źródło energii i powinny być spożywane przez kobietę w ciąży w ilości około 400 gram dziennie. Pomimo, że potocznie węglowodany nazywa się cukrami, trzeba wiedzieć, że w ich skład wchodzą zarówno cukry proste (zawarte w cukrze, miodzie, owocach) jak i węglowodany złożone (produkty zbożowe, kasze, ryż, warzywa). Pierwsze z nich należy spożywać w bardzo ograniczonych ilościach, gdyż cukry proste wywierają znaczący wpływ na tzw. glikemię poposiłkową powodując szybki wzrost, a następnie szybki spadek glukozy we krwi. Sprawia to, że po niedługim czasie znowu będziesz głodna. Jeżeli jednak masz silną potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego, sięgnij po owoce, gdyż są one bogate w błonnik pokarmowy. Sprawia on, że poczujesz się pełna, poprawi się Twoja perystaltyka jelit i unikniesz problemów z zaparciami, na które uskarża się niestety znaczną część przyszłych mam. Duże ilości błonnika znajdują się w produktach bogatych w węglowodany złożone, dlatego są tak szczególnie polecane w racjonalnym odżywianiu.

 

Białka

 

Jako składnik budulcowy odgrywają znaczącą rolę w prawidłowym wzroście Twojego malucha, dlatego należy dostarczać do organizmu zarówno białka zwierzęce (produkty mleczne, ryby, drób, mięso, jaja), jak i roślinne (rośliny strączkowe, produkty zbożowe). Zaleca się, aby kobiety wegetarianki porzuciły swój sposób życia na czas ciąży, ale jeżeli jest to niemożliwe, konsultowały swoją dietę z lekarzem i dietetykiem.

 

Tłuszcze

 

Są to składniki pokarmowe tworzące zapasy energetyczne, zużywane następnie w przerwach pomiędzy posiłkami. Są one niezbędne, gdyż biorą udział w licznych procesach metabolicznych, jak choćby wytwarzanie hormonów. Wiele kobiet na siłę próbuje wyeliminować je ze swojej diety kupując produkty z 0% tłuszczu lub zajadając się warzywami bez dodatku oleju lub oliwy. Popełniają w ten sposób wielki błąd, gdyż nie przyswajają witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K), które niezbędne są dla prawidłowego funkcjonowania ich organizmu, ale przede wszystkim rozwoju dziecka. Ponadto w grupie tłuszczów istnieją tak zwane tłuszcze NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, których organizm nie jest sam w stanie wytworzyć. Należą do nich kwasy z rodziny omega-3 i omega-6, które odpowiedzialne są prawidłowy rozwój mózgu i wzroku u dziecka. Zawarte są one w rybach (zwłaszcza łososiu, makreli, śledziu i tuńczyku), olejach roślinnych (głównie lnianym i rzepakowym), nasionach i orzechach.

 

Płyny

 

Odpowiednie nawodnienie organizmu potrzebne jest, aby w Twoim organizmie prawidłowo przebiegały procesy metaboliczne. Dlatego należy pić 1,5 – 2 litry płynów dziennie, pamiętając o zwiększeniu tej ilości w upalne dni. Najlepiej spożywać niegazowaną wodę mineralną, herbaty ziołowe i soki warzywne. Soki owocowe zaleca się konsumować, ale w umiarkowanych ilościach. Z jednej strony dostarczają one dużych ilości składników mineralnych i witamin, z drugiej jednak zawierają cukry proste. Nawet jeżeli soki te nie są dosładzane, to należy pamiętać, że bardziej wartościowe są surowe owoce bogate w błonnik. Do wartościowych płynów dla przyszłej mamy, ze względu na wysoką zawartość w nich wapnia i białka, zaliczyć należy również mleko i jego przetwory. Zwłaszcza kefiry i jogurty wpływają korzystnie na regulację flory bakteryjnej organizmu.
W ciąży unikać należy mocnej kawy i herbaty oraz wykluczyć napoje alkoholowe. Co prawda niektórzy naukowcy próbują udowadniać, iż wpływ czerwonego wina jest korzystny dla kobiety ciężarnej ze względu na wysoką zawartość przeciwutleniaczy, pamiętajmy jednak, że etanol w nawet niewielkich ilościach jest szkodliwy dla maluszka.

 

Witaminy i składniki mineralne

 

Ich wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka, nawet tego schowanego w brzuszku mamy, jest nieoceniony. Witaminy zwiększają jego odporność, zapewniają prawidłowy przebieg procesów metabolicznych, odpowiadają za właściwy rozwój, składniki mineralne - wchodzą w skład enzymów oraz płynów ustrojowych. Należy pamiętać jednak, że pomimo ich dobroczynnego działania nie należy przesadzać z ich przyjmowaniem, bowiem ich przedawkowanie w postaci suplementów być szkodliwe dla dziecka. Chodzi głównie o witaminy A i D. Pamiętaj zatem, aby nie stosować preparatów witaminowych na własną rękę i przed ich zastosowaniem skontaktować się z lekarzem prowadzącym lub dietetykiem. Właściwa dieta powinna Ci bowiem dostarczać większości niezbędnych witamin i składników mineralnych. Jednym z wyjątków jest kwas foliowy, które przyjmowanie zaleca się przed zajściem w ciążę i w jej I trymestrze. Zapobiega on wadom układu nerwowego u dziecka, a jest niestety wchłaniany z pożywienia w niewielkich ilościach.

 

Należy również uważać na kremy, które przyszłe mamy stosują, żeby zapobiec rozstępom w czasie ciąży, bowiem niektórzy producenci dodają do nich witaminę A pomimo jasnego stanowiska naukowców, iż jej nadmiar, zwłaszcza w I trymestrze, może prowadzić do nieprawidłowego rozwoju potomstwa.

 

Dietetyk, mgr Katarzyna Porczyk,

Centrum Korekcji, Rehabilitacji i Dietetyki MediFamily
 


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Powrót do Przyjaciół więcej » x
Zobacz » Artykuły
Powrót do Przyjaciół

Powrót do Przyjaciół

Dni stają się coraz krótsze, noce coraz chłodniejsze, a liście na drzewach zmieniają swój odcień z intensywnie zielonego na żółtawo-pomarańczowy - to znak, że nadciąga czas, który najchętniej odłożylibyśmy na nieco później... więcej »
Badanie czystości pochwy - co wykrywa i jak się do niego przygotować?

Badanie czystości pochwy - co wykrywa i jak się do niego przygotować?

Zakażenia bakteryjne i grzybicze są niezwykle częstymi kobiecymi infekcjami. Jeżeli lekarz zaobserwuje stan zapalny lub też wywiad wskaże jego podejrzenie, zalecenie wykonania badania czystości pochwy jest jak najbardziej zasadne. Co dokładnie sprawdza owo badanie i jak się do niego przygotować? więcej »
Co ucieszy twoje dziecko? Zabawki dla dzieci, które pokocha każdy maluch

Co ucieszy twoje dziecko? Zabawki dla dzieci, które pokocha każdy maluch

Dzieci uwielbiają zabawę. Mimo olbrzymiej wyobraźni, która pozwala nieraz zrobić "coś z niczego" i spędzić miło czas z lalką z gałganków lub piramidą z puszek, większość z nich wciąż marzy o gotowych pluszakach czy klockach dla dzieci. więcej »
Zabierz dziecko na wakacje do Legolandu i przeżyj przygodę na promie!

Zabierz dziecko na wakacje do Legolandu i przeżyj przygodę na promie!

Położony w Danii park rozrywki Legoland to wyjątkowe miejsce, w którym wszystko zbudowane jest z kultowych klocków Lego. Uwielbiają je nie tylko dzieci, ale także dorośli, dlatego wycieczka do tej krainy może być ciekawym przeżyciem zarówno dla najmłodszych, jak i tych trochę starszych. Jak ją zorganizować, by wszyscy świetnie się bawili? Najlepiej wybrać pełen atrakcji prom! więcej »
Wyprawka dla noworodka - lista rzeczy, które powinny się w niej znaleźć

Wyprawka dla noworodka - lista rzeczy, które powinny się w niej znaleźć

Narodziny dziecka to jedno z najwspanialszych i najbardziej wyjątkowych wydarzeń w życiu młodych rodziców. Aby w pełni cieszyć się cudem narodzin własnego maluszka, warto odpowiednio wcześnie przygotować sobie listę rzeczy, o które należy zadbać jeszcze zanim pojawi się na świecie więcej »
Dni wolne w roku szkolnym 2019/2020

Dni wolne w roku szkolnym 2019/2020

Ze względu na zbliżający się koniec wakacji sporządziliśmy dla Was zestawienie dni wolnych od zajęć w przyszłym roku szkolnym 2019/2020. więcej »
Jak wybrać biurko, plecak, śniadaniówkę?

Jak wybrać biurko, plecak, śniadaniówkę?

Nasz pierwszak jest jeszcze małym dzieckiem. Książki, zeszyty, piórnik, drugie śniadanie, ulubiony pluszak ? wszystko to sporo waży... więcej »
Zostań głosem Cartoon Network!

Zostań głosem Cartoon Network!

Cartoon Network ogłasza konkurs promujący nowe odcinki popularnych kreskówek "Atomówki" oraz "Między nami, Misiami!", skierowany do wszystkich dzieci, które mają ochotę spróbować swoich sił w dubbingu. więcej »
Powrót do szkoły. Jak przygotować dziecko?

Powrót do szkoły. Jak przygotować dziecko?

Wakacje powoli się kończą i pewnie coraz częściej myślisz o powrocie Twojego dziecka do szkoły. Jak przygotować siebie i dziecko oraz nie ulec wrześniowemu zamieszaniu? więcej »
Pierwszy raz w przedszkolu

Pierwszy raz w przedszkolu

Niebawem zacznie się nowy rok szkolny, także dla maluchów. W artykule piszemy o tych, które właśnie zaczynają swoją przygodę z przedszkolem. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Szkoła na Czasie

Powrót do szkoły. Jak przygotować dziecko?

Powrót do szkoły. Jak przygotować dziecko?

Wakacje powoli się kończą i pewnie coraz częściej myślisz o powrocie Twojego dziecka do szkoły. Jak przygotować siebie i dziecko oraz nie ulec wrześniowemu zamieszaniu?  
Pierwszy raz w przedszkolu

Pierwszy raz w przedszkolu

Niebawem zacznie się nowy rok szkolny, także dla maluchów. W artykule piszemy o tych, które właśnie zaczynają swoją przygodę z przedszkolem.  

Weekend na Czasie

10 miejsc na piknik. Do 100 km od Warszawy

10 miejsc na piknik. Do 100 km od Warszawy

Koszyk, napoje, przysmaki, koc i w drogę! Piknik to jeden z milszych pomysłów na rodzinne spędzanie czasu latem.  

Temat na Czasie!

Jak wybrać biurko, plecak, śniadaniówkę?

Jak wybrać biurko, plecak, śniadaniówkę?

W Empiku znajdziesz wszystko, co uczeń mieć powinien...  

W domu z dzieckiem

Oglądaj, baw się i śmiej1 Świat Baśnioboru1 Uczucia Gucia1 Gry Nasza Księgarnia1 Książka dla malucha - Zielona Sowa1 Ekorodzice1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Jakich treści brakuje na portalu?
Porad dotyczących wychowania dzieci 0-2
Porad dotyczących wychowania dzieci 3 - 6
Porad dotyczących wychowania dzieci 7 - 9
Porad dotyczących wychowania dzieci 10 - 12
Porad dotyczących radzenia sobie z nastolatkami
Nie szukam tu porad dotyczących wychowania dzieci
Nie szukam w ogóle żadnych porad


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2019