Strefa rodzica » Artykuły » Racjonalny sposób odżywiania

Racjonalny sposób odżywianiapowiększ

Racjonalny sposób odżywiania

Utarło się w naszym społeczeństwie powiedzenie, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwóch. Całe szczęście coraz więcej osób jest świadomych, że nie za dwóch, ale dla dwojga. Zapotrzebowanie energetyczne w ciąży rośnie bowiem niewiele. W I trymestrze nie należy go w ogóle zwiększać, w II i III o około 300 kcal. Niektóre źródła podają, że w ostatnim trymestrze rośnie ono o 500 kcal, ale naukowcy nie są co do tego zgodni. Wszyscy natomiast chóralnie ogłaszają, że najważniejsza jest jakość dostarczanego do płodu pożywienia.

 

Przyszła mama powinna spożywać odpowiednią ilość węglowodanów, białek i tłuszczów. Powinny one stanowić odpowiednio 50 – 60% , 20 – 30% i 10% jej dziennego zapotrzebowania energetycznego. Szczególnie ważne jest, aby były to węglowodany złożone, białko zarówno roślinne, jak i zwierzęce oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

 

Racjonalnie zbilansowana dieta każdego człowieka, a kobiety w stanie błogosławionym szczególnie, składać powinna się z 5-6 niewielkich posiłków. Ważne jest, aby śniadanie, obiad i kolacja dostarczyły Ci energii na kilka godzin, nie należy jednak zapominać, że niewielkie przekąski typu jogurt, owoc czy warzywo niezbędne są pomiędzy posiłkami, aby regulować odpowiedni poziom glukozy we krwi. W diecie unikać należy dużych ilości soli i przypraw.

 

                                                   
 

 

 

 

 

Węglowodany

 

Stanowią główne źródło energii i powinny być spożywane przez kobietę w ciąży w ilości około 400 gram dziennie. Pomimo, że potocznie węglowodany nazywa się cukrami, trzeba wiedzieć, że w ich skład wchodzą zarówno cukry proste (zawarte w cukrze, miodzie, owocach) jak i węglowodany złożone (produkty zbożowe, kasze, ryż, warzywa). Pierwsze z nich należy spożywać w bardzo ograniczonych ilościach, gdyż cukry proste wywierają znaczący wpływ na tzw. glikemię poposiłkową powodując szybki wzrost, a następnie szybki spadek glukozy we krwi. Sprawia to, że po niedługim czasie znowu będziesz głodna. Jeżeli jednak masz silną potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego, sięgnij po owoce, gdyż są one bogate w błonnik pokarmowy. Sprawia on, że poczujesz się pełna, poprawi się Twoja perystaltyka jelit i unikniesz problemów z zaparciami, na które uskarża się niestety znaczną część przyszłych mam. Duże ilości błonnika znajdują się w produktach bogatych w węglowodany złożone, dlatego są tak szczególnie polecane w racjonalnym odżywianiu.

 

Białka

 

Jako składnik budulcowy odgrywają znaczącą rolę w prawidłowym wzroście Twojego malucha, dlatego należy dostarczać do organizmu zarówno białka zwierzęce (produkty mleczne, ryby, drób, mięso, jaja), jak i roślinne (rośliny strączkowe, produkty zbożowe). Zaleca się, aby kobiety wegetarianki porzuciły swój sposób życia na czas ciąży, ale jeżeli jest to niemożliwe, konsultowały swoją dietę z lekarzem i dietetykiem.

 

Tłuszcze

 

Są to składniki pokarmowe tworzące zapasy energetyczne, zużywane następnie w przerwach pomiędzy posiłkami. Są one niezbędne, gdyż biorą udział w licznych procesach metabolicznych, jak choćby wytwarzanie hormonów. Wiele kobiet na siłę próbuje wyeliminować je ze swojej diety kupując produkty z 0% tłuszczu lub zajadając się warzywami bez dodatku oleju lub oliwy. Popełniają w ten sposób wielki błąd, gdyż nie przyswajają witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K), które niezbędne są dla prawidłowego funkcjonowania ich organizmu, ale przede wszystkim rozwoju dziecka. Ponadto w grupie tłuszczów istnieją tak zwane tłuszcze NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, których organizm nie jest sam w stanie wytworzyć. Należą do nich kwasy z rodziny omega-3 i omega-6, które odpowiedzialne są prawidłowy rozwój mózgu i wzroku u dziecka. Zawarte są one w rybach (zwłaszcza łososiu, makreli, śledziu i tuńczyku), olejach roślinnych (głównie lnianym i rzepakowym), nasionach i orzechach.

 

Płyny

 

Odpowiednie nawodnienie organizmu potrzebne jest, aby w Twoim organizmie prawidłowo przebiegały procesy metaboliczne. Dlatego należy pić 1,5 – 2 litry płynów dziennie, pamiętając o zwiększeniu tej ilości w upalne dni. Najlepiej spożywać niegazowaną wodę mineralną, herbaty ziołowe i soki warzywne. Soki owocowe zaleca się konsumować, ale w umiarkowanych ilościach. Z jednej strony dostarczają one dużych ilości składników mineralnych i witamin, z drugiej jednak zawierają cukry proste. Nawet jeżeli soki te nie są dosładzane, to należy pamiętać, że bardziej wartościowe są surowe owoce bogate w błonnik. Do wartościowych płynów dla przyszłej mamy, ze względu na wysoką zawartość w nich wapnia i białka, zaliczyć należy również mleko i jego przetwory. Zwłaszcza kefiry i jogurty wpływają korzystnie na regulację flory bakteryjnej organizmu.
W ciąży unikać należy mocnej kawy i herbaty oraz wykluczyć napoje alkoholowe. Co prawda niektórzy naukowcy próbują udowadniać, iż wpływ czerwonego wina jest korzystny dla kobiety ciężarnej ze względu na wysoką zawartość przeciwutleniaczy, pamiętajmy jednak, że etanol w nawet niewielkich ilościach jest szkodliwy dla maluszka.

 

Witaminy i składniki mineralne

 

Ich wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka, nawet tego schowanego w brzuszku mamy, jest nieoceniony. Witaminy zwiększają jego odporność, zapewniają prawidłowy przebieg procesów metabolicznych, odpowiadają za właściwy rozwój, składniki mineralne - wchodzą w skład enzymów oraz płynów ustrojowych. Należy pamiętać jednak, że pomimo ich dobroczynnego działania nie należy przesadzać z ich przyjmowaniem, bowiem ich przedawkowanie w postaci suplementów być szkodliwe dla dziecka. Chodzi głównie o witaminy A i D. Pamiętaj zatem, aby nie stosować preparatów witaminowych na własną rękę i przed ich zastosowaniem skontaktować się z lekarzem prowadzącym lub dietetykiem. Właściwa dieta powinna Ci bowiem dostarczać większości niezbędnych witamin i składników mineralnych. Jednym z wyjątków jest kwas foliowy, które przyjmowanie zaleca się przed zajściem w ciążę i w jej I trymestrze. Zapobiega on wadom układu nerwowego u dziecka, a jest niestety wchłaniany z pożywienia w niewielkich ilościach.

 

Należy również uważać na kremy, które przyszłe mamy stosują, żeby zapobiec rozstępom w czasie ciąży, bowiem niektórzy producenci dodają do nich witaminę A pomimo jasnego stanowiska naukowców, iż jej nadmiar, zwłaszcza w I trymestrze, może prowadzić do nieprawidłowego rozwoju potomstwa.

 

Dietetyk, mgr Katarzyna Porczyk,

Centrum Korekcji, Rehabilitacji i Dietetyki MediFamily
 


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Bajkowy Dzień Dziecka - perły polskiej animacji... więcej » x
Zobacz » Artykuły
Bajkowy Dzień Dziecka - perły polskiej animacji na ekranach kin studyjnych
Patronat CzasDzieci.pl

Bajkowy Dzień Dziecka - perły polskiej animacji na ekranach kin studyjnych

W dniach 30 maja - 2 czerwca 2019 kina niezależne zapraszają najmłodszych widzów oraz ich bliskich na wspólną wyprawę do Krainy Baśni. W programie historie pełne marzeń, śmiechu, przygód i przyjaźni zaskakujące jakością obrazu i dźwięku. więcej »
Jak pomóc dziecku przełamać lęk?

Jak pomóc dziecku przełamać lęk?

Chyba nie ma na świecie dziecka, które by się choć raz czegoś nie bało. Strach jest normalną reakcją na to co nieznane. więcej »
Wspólny posiłek - wspólny czas!

Wspólny posiłek - wspólny czas!

W dzisiejszych czasach, pełnych obowiązków i ciągłego pośpiechu, wspólny posiłek to moment, w którym cała rodzina spotyka się w jednym miejscu i poświęca sobie nawzajem kilkanaście cennych minut. Przedstawiamy zasady dobrej atmosfery podczas wspólnych posiłków... więcej »
Pomysły na słodką zabawę!

Pomysły na słodką zabawę!

Okazuje się, że nie tylko w czasie deszczu dzieci się nudzą. Niektóre maluchy są szczególnie znudzone podczas posiłku, który przeciąga się w nieskończoność, a jedynym sposobem na jego zjedzenie jest włączenie bajki. Chcemy pokazać Wam, że możecie odczarować nudne podwieczorki, wykorzystując znany i lubiany przez wszystkich? budyń! więcej »
Co zrobić, by maluch pokochał mleczne przekąski?

Co zrobić, by maluch pokochał mleczne przekąski?

Niechęć dziecka do jedzenia produktów mlecznych spędza sen z powiek wielu rodzicom. Maluch intensywnie się rozwija, dlatego chcemy dostarczyć jego ciału i umysłowi niezbędnych składników odżywczych. Jednak co zrobić (i czego nie robić), gdy nasza pociecha nie akceptuje mleka? Przede wszystkim: zachować spokój. I przeczytać ten artykuł! więcej »
Koncerty - 5 powodów, dla których wydarzenia muzyczne cieszą się popularnością

Koncerty - 5 powodów, dla których wydarzenia muzyczne cieszą się popularnością

Istnieje wiele różnych pomysłów na to, jak spędzić wolny czas. Popularnością cieszą się, między innymi, koncerty. Różnorodne wydarzenia muzyczne mogą być naprawdę świetnym rozwiązaniem w wielu przypadkach i z rozmaitych powodów. więcej »
Smaczne i zdrowe łakocie dla dzieci - poznaj najlepsze przepisy

Smaczne i zdrowe łakocie dla dzieci - poznaj najlepsze przepisy

Dzieci chętnie sięgają po słodkie przekąski, jednak nie wszystkie łakocie są dla nich zdrowe. Dowiedz się, jakie desery warto podawać najmłodszym, by zapewnić im zrównoważony rozwój. więcej »
"Panda i banda" autora "Madagaskaru" w kinach już od piątku 24 maja!
Patronat CzasDzieci.pl

"Panda i banda" autora "Madagaskaru" w kinach już od piątku 24 maja!

Nieprzypadkowo filmy wideo z pandami robią furorę w internecie. Bo czyż może być coś bardziej uroczego od małej pandy? Tym razem zagubiony futrzak trafi na duży ekran - będzie jednym z bohaterów filmu animowanego "Panda i banda" więcej »
Kampania Kolejowe ABC

Kampania Kolejowe ABC

To ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa kolejowego. To także źródło wiedzy na temat sposobów właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia. więcej »
Zapisz się na MamaGO Camp!

Zapisz się na MamaGO Camp!

Zastanawiasz się, jak wrócić do formy po urodzeniu dziecka? Chciałabyś zgubić kilogramy, które pojawiły się w czasie ciąży? Mamy dla Ciebie rozwiązanie. MamaGO Camp to obozy dla mam i dzieci, które zregenerują twoje ciało i duszę. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »
Jak oswoić dziecko z wodą?

Jak oswoić dziecko z wodą?

Wiele dzieci boi się wody. Z takim zachowanie trudno sobie poradzić planując urlop nad morzem czy nad jeziorem. Jak pomóc maluchowi oswoić się z głębszą wodą niż ta w wannie?  

Kolejowe ABC

Kampania Kolejowe ABC to ogólnopolska kampania informacyjno -edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa kolejowego.  

Festiwal na Czasie

Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej. PROGRAM

Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej. PROGRAM

Już w maju startuje największa dotąd impreza promująca czytelnictwo wśród dzieci. Zarezerwujcie czas na Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej.  

Konkurs na Czasie!

Magiczne przygody Polly Pocket - Konkurs

Magiczne przygody Polly Pocket - Konkurs

Wspaniałem nagrody! Weź udział...  

W domu z dzieckiem

Uczucia Gucia1 Gry Nasza Księgarnia1 Książka dla malucha - Zielona Sowa1 Ekorodzice1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Czego poszukujesz ? :)
Powiedz nam które treści są dla ciebie ważne, będziemy zwracać na nie szczególną uwagę
Pomysłu na wspólne weekendowe wyjście w mieście
Pomysłu na weekend poza miastem
Pomysłu na wspólne wyjście. Nieważne czy w mieście czy poza miastem
Porad dotyczących wychowania dziecka
Porad dotyczących zdrowia dziecka
Bajek do czytania on line
Gier / zabaw / kolorowanek, by zająć dziecko
Informacji o nowych książkach dla dzieci


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2019