Strefa rodzica » Artykuły » Rozwijanie kreatywności dzieci - luksus czy ekonomiczna konieczność?

Rozwijanie kreatywności dzieci - luksus czy ekonomiczna konieczność?powiększ

Rozwijanie kreatywności dzieci - luksus czy ekonomiczna konieczność?

 

23 lutego 2011r. odbył się w Lublinie wykład Paula Collarda pt. „Rozwijanie kreatywności dzieci – luksus czy ekonomiczna konieczność”, który był częścią projektu „Europejskie Kolegium Kultury”.
Paul Collard jest dyrektorem naczelnym organizacji CCE - Creativity, Culture and Education (Kreatywność, Kultura i Edukacja) mieszczącej się w Newcastle w Wielkiej Brytanii. Instytucja ta zajmuje się przygotowywaniem innowacyjnych programów edukacyjnych i kreatywnych skierowanych do dzieci i młodzieży dla rządu brytyjskiego. Pan Collard posiada 25-letnie doświadczenie w pracy w dziedzinie sztuki i jest ekspertem w tworzeniu programów, które używają twórczości i kultury jako czynnika zmian społecznych i gospodarczych.

 

Wykładowca zwrócił uwagę na to, jak istotne jest wychowanie dzieci w taki sposób, aby posiadły umiejętność kreatywnego myślenia, niezwykle cennego w każdej dziedzinie życia. Powołał się na badania, które wykazują, że 60% miejsc pracy nie zostało jeszcze wynalezionych – dlatego też dla rynku pracy cenni będą kreatorzy pracy, a nie poszukiwacze pracy. Przedstawił też praktyczną zasadę kreatywności: masz POMYSŁ, szukasz specjalistów, którzy w profesjonalny sposób będą twój pomysł realizować (inni pracują na rzecz twojego pomysłu). Zwrócił też uwagę na rolę twórczej edukacji, która pozwala przygotować do twórczego myślenia w przyszłości oraz twórczego zastosowania pomysłów. Istotna w tym wypadku jest jakość pomysłów. Nie tyle wiedza, co elastyczność myślenia i kreatywność stanowią walory pożądane i poszukiwane w przyszłości.
Organizacja, której jest dyrektorem za cel postawiła sobie m.in. uczenie twórczego myślenia w środowiskach obciążonych bezrobociem, brakiem perspektyw oraz patologicznych.

 

Poniżej przedstawiam kilka wniosków, które stanowią podsumowanie wykładu.

 

Potrzebne umiejętności, które należy wykształcić:

  • używanie wyobraźni w procesie myślenia
  • element niespodzianki/zaskoczenia – myślenie niestereotypowe
  • praca w grupie

 

Kompetencje, które składają się na sukces:

  • myślenie krytyczne
  • kreatywność
  • myślenie wyobrażeniowe
  • umiejętność rozwiązywania problemów
  • podejmowanie decyzji
  • gotowość podjęcia ryzyka
  • kierowanie się uczuciami (inteligencja emocjonalna)
  • zadawanie pytań

 

Powody, dla których podejmowana jest edukacja:

  • zdobyć wiedzę
  • zdobyć umiejętności
  • nauczyć się zachowań społecznych poprzez naśladowanie

 

Nauczyciel powinien zachowywać się kreatywnie, żeby odblokować kreatywność u dziecka. Wiemy, że sztuka rozwija kreatywność, ponieważ sama stanowi formę kreatywności.

Colllard zwrócił uwagę na fakt, że bardzo często dzieci nie rozumieją, o co chodzi w przekazywanej im wiedzy. Jeżeli natomiast zaangażujemy je w proces zdobywania wiedzy (postawa czynna), odniesiemy obustronny sukces edukacyjny – my wykażemy się skutecznością, dzieci odniosą wymierne korzyści. Za przykład podał zajęcia z biologii, na których omawiano choroby genetyczne. Temat był dosyć skomplikowany, ale nauczyciel zaproponował uczniom napisanie sztuki teatralnej o chorobach genetycznych. Tym samym kreatywne podejście do tematu pozwoliło zaangażować się uczniom, zgłębić temat i przyswoić wiedzę. Wiąże się to z jednej strony z otwartością samego nauczyciela, jak i oddaniem narzędzi poznania dzieciom.


Zadanie dla nauczycieli (ale również rodziców zaangażowanych w proces edukacji) to budowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności w miejsce pasywności: należy dać młodym ludziom przestrzeń, w której mogą oni odkrywać swoją kreatywność. Kolejny cel to doprowadzenie do stanu, kiedy dzieci zaczynają generować pomysły, ale nie poprzestać na tym, ale doprowadzić do realizacji pomysłu. Najczęściej bowiem, zwłaszcza w środowiskach dotkniętych bezrobociem, ubóstwem, problemem jest wiara, że można zrealizować pomysł – brak wiary w możliwości.


Collard podał też przykład umiejętnego kierowania zmianami w postrzeganiu i wnioskowaniu u dzieci opisując sytuację, kiedy nauczyciel zapytał uczniów, jak powinno wyglądać środowisko przystosowane do zdobywania wiedzy? Pierwszego dnia dzieci opisały otoczenie szkoły: potrzebna jest sala, wyposażona w tablicę, może rzutnik multimedialny i ekran oraz pomoce dydaktyczne, żeby dzieciom nie nudziło się podczas lekcji, oprócz tego dobrze wyposażona biblioteka, wygodne ławki etc. Potem nauczyciel pokazał dzieciom film, w którym zarejestrowane zostały miejsca na świecie, gdzie dzieci uczą się, często bez ławek, sal i jakiegokolwiek uposażenia. Dzieciom najbardziej podobały się zajęcia na świeżym powietrzu, z elementami zabawy, śpiewu – te, na których widać było, że dzieci z radością i zaangażowaniem uczestniczą w lekcjach. Następnie nauczyciel znów zadał dzieciom pytanie: jakie według nich byłoby optymalne środowisko do uczenia się i dzieci odpowiedziały zupełnie inaczej niż na początku – nie zwracały uwagi na materialny wymiar takiego środowiska, ale wymieniły takie czynniki jak: zabawa, jakieś pomoce (niekoniecznie skomplikowane, patyczki, kamienie, drzewa), najważniejsze zaś były dla nich: zabawa, koncentracja, zaangażowanie. Zaznaczyły też, że bardziej pomocne w zdobywaniu wiedzy są gry i zabawy niż multimedia.


Dzieci posiadają ogromną potrzebę uczenia się, a jeśli zostaną zaangażowane w proces zdobywania wiedzy, osiągają lepsze wyniki. Rodzice również muszą być zaangażowani w edukację. Ważny jest sam proces pojmowany jako coś dynamicznego, zmiana. Jeżeli chcemy, żeby inni w ten proces się zaangażowali, musimy stworzyć wizję, która będzie spełniać pewne warunki/posiadać określone cechy:

1. dostępność (co stwarza możliwości, aby się włączyć w dany proces)

2. otwartość (dostępność dla wszystkich, bez względu na wyznanie, narodowośc, kulturę)

3. aspiracja (pragnienie, żeby włączyć się w dany projekt/proces na zasadzie: możemy to zrobić, to jest świetne!)

 

Naczelne cele edukacji to otwieranie horyzontów i dawanie umiejętności, a jej istotnymi cechami powinny być kreatywność i innowacja. Celem osób zaangażowanych w propagowanie wiedzy (nauczycieli, rodziców) powinno być stworzenie właściwego środowiska dla wystapienia tych cech.

 

 

Nagrania video z wykładu Paula Collarda dostępne są na YouTube pod adresem:
http://youtu.be/7TvQ2EUf66c (część pierwsza i kolejne)

 

 

Marta Nizioł-Wojniusz


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Bardzo inspirujący artykuł. Dzięki! Czas obudzić w sobie kreatywność. Może wtedy twórcze myślenie naszych dzieci też przetrwa próbę czasu (=szkołę).

dodany: 2011-11-09 15:23:51, przez: Monika


Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Cudowna Autorka "Cudownego chłopaka" więcej » x
Zobacz » Artykuły
Cudowna Autorka "Cudownego chłopaka"

Cudowna Autorka "Cudownego chłopaka"

Rozmawiamy z R.J. Palacio o książce "Cudowny chłopak", jej ekranizacji, kampanii oraz Nowym Jorku. I przekonujemy się, że nie tylko pisze o byciu życzliwym. Sama jest chodzącym przykładem życzliwości. więcej »
Mamo, znajdź czas dla siebie!

Mamo, znajdź czas dla siebie!

Bycie mamą to trudne i odpowiedzialne zadanie, ale prawda jest taka, że żadna z kobiet nie zamieniłaby tego za nic na świecie. Musisz jednak pamiętać, że chociaż chcesz poświęcać każdą wolną chwilę swojemu dziecku, to nie możesz zapominać o tym, aby wygospodarować również odrobinę czasu dla siebie. więcej »
Wielki Finał Projektu "Zbieraj z klasą"
Patronat CzasDzieci.pl

Wielki Finał Projektu "Zbieraj z klasą"

Wielki Finał "Zbieraj z klasą" odbył się w środę, 15 maja 2019 r. w Hulakula Rozrywkowe Centrum Miasta w Warszawie... więcej »
Zabawki - sto powodów do uśmiechu

Zabawki - sto powodów do uśmiechu

Kochając dziecko, dbasz o jego potrzeby. Jedną z nich jest zabawa. Dzięki tej formie aktywności Twoja pociecha rozwija się prawidłowo, zwłaszcza że na każdym etapie życia towarzyszą jej zabawki. Są one konieczne do zdobywania wiedzy i umiejętności, a przy okazji stanowią źródło radości dla obdarowywanego szkraba. Mając to na uwadze, rozglądasz się za kolejnym prezentem? Oto kilka podpowiedzi. więcej »
Bajkowy Dzień Dziecka - perły polskiej animacji na ekranach kin studyjnych
Patronat CzasDzieci.pl

Bajkowy Dzień Dziecka - perły polskiej animacji na ekranach kin studyjnych

W dniach 30 maja - 2 czerwca 2019 kina niezależne zapraszają najmłodszych widzów oraz ich bliskich na wspólną wyprawę do Krainy Baśni. W programie historie pełne marzeń, śmiechu, przygód i przyjaźni zaskakujące jakością obrazu i dźwięku. więcej »
Jak pomóc dziecku przełamać lęk?

Jak pomóc dziecku przełamać lęk?

Chyba nie ma na świecie dziecka, które by się choć raz czegoś nie bało. Strach jest normalną reakcją na to co nieznane. więcej »
Wspólny posiłek - wspólny czas!

Wspólny posiłek - wspólny czas!

W dzisiejszych czasach, pełnych obowiązków i ciągłego pośpiechu, wspólny posiłek to moment, w którym cała rodzina spotyka się w jednym miejscu i poświęca sobie nawzajem kilkanaście cennych minut. Przedstawiamy zasady dobrej atmosfery podczas wspólnych posiłków... więcej »
Pomysły na słodką zabawę!

Pomysły na słodką zabawę!

Okazuje się, że nie tylko w czasie deszczu dzieci się nudzą. Niektóre maluchy są szczególnie znudzone podczas posiłku, który przeciąga się w nieskończoność, a jedynym sposobem na jego zjedzenie jest włączenie bajki. Chcemy pokazać Wam, że możecie odczarować nudne podwieczorki, wykorzystując znany i lubiany przez wszystkich? budyń! więcej »
Co zrobić, by maluch pokochał mleczne przekąski?

Co zrobić, by maluch pokochał mleczne przekąski?

Niechęć dziecka do jedzenia produktów mlecznych spędza sen z powiek wielu rodzicom. Maluch intensywnie się rozwija, dlatego chcemy dostarczyć jego ciału i umysłowi niezbędnych składników odżywczych. Jednak co zrobić (i czego nie robić), gdy nasza pociecha nie akceptuje mleka? Przede wszystkim: zachować spokój. I przeczytać ten artykuł! więcej »
Koncerty - 5 powodów, dla których wydarzenia muzyczne cieszą się popularnością

Koncerty - 5 powodów, dla których wydarzenia muzyczne cieszą się popularnością

Istnieje wiele różnych pomysłów na to, jak spędzić wolny czas. Popularnością cieszą się, między innymi, koncerty. Różnorodne wydarzenia muzyczne mogą być naprawdę świetnym rozwiązaniem w wielu przypadkach i z rozmaitych powodów. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »
Jak oswoić dziecko z wodą?

Jak oswoić dziecko z wodą?

Wiele dzieci boi się wody. Z takim zachowanie trudno sobie poradzić planując urlop nad morzem czy nad jeziorem. Jak pomóc maluchowi oswoić się z głębszą wodą niż ta w wannie?  
Jak pomóc dziecku przełamać lęk?

Jak pomóc dziecku przełamać lęk?

Chyba nie ma na świecie dziecka, które by się choć raz czegoś nie bało. Strach jest normalną reakcją na to co nieznane.  

Konkurs na Czasie!

Magiczne przygody Polly Pocket - Konkurs

Magiczne przygody Polly Pocket - Konkurs

Wspaniałem nagrody! Weź udział...  

W domu z dzieckiem

Uczucia Gucia1 Gry Nasza Księgarnia1 Książka dla malucha - Zielona Sowa1 Ekorodzice1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Czego poszukujesz ? :)
Powiedz nam które treści są dla ciebie ważne, będziemy zwracać na nie szczególną uwagę
Pomysłu na wspólne weekendowe wyjście w mieście
Pomysłu na weekend poza miastem
Pomysłu na wspólne wyjście. Nieważne czy w mieście czy poza miastem
Porad dotyczących wychowania dziecka
Porad dotyczących zdrowia dziecka
Bajek do czytania on line
Gier / zabaw / kolorowanek, by zająć dziecko
Informacji o nowych książkach dla dzieci


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2019