Warszawa

Dlaczego relacja z rówieśnikami jest tak istotna w rozwoju dziecka?

Dlaczego relacja z rówieśnikami jest tak istotna w rozwoju dziecka?

Doskonale wiemy, że jesteś świadomym rodzice, więc na pewno chcesz, by Twoje dziecko wyrosło na mądrego, zaradnego i dobrego człowieka. Tym co wpływa na efekty, jakie Twoje dziecko może osiągnąć to oczywiście zestaw odziedziczonych genów, predyspozycje psychofizyczne i środowisko, w jakim powoli zaczyna dorastać. O ile na geny i predyspozycje nie masz wpływu, o tyle to, o co możesz zadbać, jako rodzic zdecydowanie tak. Masz w swoich rękach kluczowe elementy, którymi możesz skutecznie zarządzać tak, aby Twoje dziecko czerpało same korzyści. Zapewne doskonale je znasz, ale przypomnijmy, to środowisko, warunki w domu, w jakich Twoje dziecko się wychowuje i dorasta, rówieśnicy, z którymi bawi się i spędza czas wolny, czy szkoła lub przedszkole, w którym zaczyna uczyć się i odkrywać coraz to nowe arkana świata.

 

W rozwoju dziecka nie można określić jednej kluczowej cechy, jednego kluczowego elementu, który sprawi, że jako dorosłe osiągać będzie sukcesy w pracy i w życiu. Na rozwój składa się wiele elementów, które rozwijają się w określonym wieku. Oczywiście, są pewne wzorce, jakie umiejętności dziecko nabywa, w którym okresie życia, ale należy pamiętać, że każdy człowiek jest inny i te normy, nie są sztywnymi wytycznymi, ponieważ warunkują je w/w warunki. Zauważ, jak duży wpływ możesz mieć na lepszy i szybszy progres swojego dziecka.


W rozwoju dziecka w okresie wczesnoszkolnym nie oczekuj rewolucyjnych zmian. Takich na pierwszy rzut oka nie widać, jednak te zmiany są. W sytuacjach codziennych dzięki rozwojowi sprawności motorycznej, Twoje dziecko będzie w stanie posiąść takie umiejętności jak: wiązanie sznurowadeł, pisanie czy sprawności potrzebne w różnych dyscyplinach sportowych. Nauczy się logicznego myślenia, będzie w stanie zrozumieć coraz więcej pojęć konkretnych i abstrakcyjnych. Pomocna oczywiście przy tym jest szkoła, gdzie siedząc w ławkach będzie rozwiązywać zadania matematyczne, a także nawiązywać nowe przyjaźnie.

I właśnie po tym wstępie zaczynamy docierać do clou artykułu – relacje i przyjaźnie.

 

Co się dzieje w rozwoju społecznym i emocjonalnym dzieci oraz dlaczego relacje z rówieśnikami są takie istotne?

 


To właśnie w okresie wczesnoszkolnym podczas budowania relacji z rówieśnikami dziecko zaczyna dostrzegać i wyjaśniać sobie zachowania innych osób, nie tylko ze względu na przyczyny sytuacyjne, ale dostrzegając stałe cechy psychiczne innych, bardzo mocno rozwija się tu umiejętność przyjmowania punktu widzenia innej osoby. Możliwe, że myślisz teraz: to przecież tylko dziecko, to za wcześnie na takie analizy itd. Ależ nie, to aż dziecko i już mały człowiek, w którym w początkowym etapie nieświadomie rozwija się świadomość siebie i otoczenia. To właśnie między 7 a 12 rokiem życia dziecko zauważa, że ktoś może mieć odmienny punkt widzenia i kierować się zupełnie innymi motywacjami, nawet gdy posiada te same informacje w danej sytuacji i pomimo tych samych wiadomości podejmuje inne decyzje niż samo by podjęło.

 

W tym wieku dla dziecka bardzo istotnym jest, aby zostać zaakceptowanym w grupie, ma to istotny wpływ na jego samopoczucie. To w jakim stopniu Twoje dziecko zostanie w grupie znajomych zaakceptowane może mieć znaczny wpływ na jego poziom przystosowania do relacji międzyludzkich w przyszłości, a także na relację dziecka z rodzicem.

 

W relacjach z rówieśnikami określić można podział na 5 statusów, które otrzymują dzieci, są to: popularne, ignorowane, odrzucane, kontrowersyjne i przeciętne. Największe znaczenie psychologiczne mają te 3 pierwsze typy, warto więc zaobserwować, czy nasze dziecko nie wyróżnia się jakoś specjalnie na tle relacji rówieśniczych. Szczególnie czy nie jest odrzucane, gdyż w ostateczności może to doprowadzić do trudności w przystosowaniu społecznym w dorosłym życiu!

Relacje i przyjaźnie dzieci w tym wieku raczej bazują na wspólnych aktywnościach i zazwyczaj dzieci trzymają się wśród znajomych (koledzy/koleżanki) tej samej płci. Dzieci bardzo dużo uczą się o funkcjonowaniu w społeczeństwie właśnie obserwując swoich rówieśników, naśladując ich, współpracując z nimi, a także odgrywając role i dopełniając je. Wolą spędzać czas z przyjaciółmi, a nie rodzicami, to normalne, uśmiechnij się teraz i zaakceptuj. Od rodzica dziecko potrzebuje w tym wieku (7-12 lat) przede wszystkim dostępności psychicznej, wrażliwości i wsparcia, a coraz mniej fizycznej obecności i zabawy.

 

Jak możemy więc dziecku pomóc w nawiązaniu kontaktów i budowaniu relacji?


Warto zadbać o to, by dziecko miało sporo zainteresowań, aby robiło ‘fajne’ rzeczy (ale nie z przymusu!). Mając ciekawe doświadczenia i przeżycia łatwiej zostanie zauważone jako „ten fajny” i będzie miało więcej ciekawych historii do opowiedzenia oraz będzie też więcej wiedziało budując w ten sposób swoje poczucie własnej wartości. Dzięki temu łatwiej nawiąże zdrowy kontakt z rówieśnikiem. Warto zadbać o umiejętności komunikacyjne dziecka, umiejętność wyrażania swoich uczuć i wychodzenia z inicjatywą. Dzieci dużą część swojego czasu spędzają na aktywnościach w zabawie i sporcie, dobrze jest więc zatroszczyć się także o sprawność fizyczną swojego dziecka. Ważne jest przede wszystkim, aby umożliwiać i często inicjować sam kontakt dziecka z rówieśnikami. Możliwościami ku temu są m.in. wspólne zajęcia pozaszkolne oraz letnie kolonie dla dzieci. Często organizatorzy takich wyjazdów oferują różne tematyki obozów, by dziecko podczas wakacji mogło zajmować się tym, co naprawdę lubi i jednocześnie spędzać czas w gronie rówieśników. Pamiętaj, aby wybierać świadomie i dopasować do zainteresowań dziecka, bo propozycje kolonii i obozów są naprawdę ciekawe,  podzielone według różnych przedziałów wiekowych, rozmaitych tematów i atrakcji, dopasowane do upodobań chłopców i dziewczynek. Jednym z takich organizatorów jest firma Camport, organizująca wyjazdy dla dzieci z całej Polski.

W oparciu o „Psychologia Rozwoju Człowieka” - Janusz Trempała (2011)

 

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć