Warszawa

Jak napisać email po angielsku?

Jak napisać email po angielsku?

Artykułów o takim tytule jest w Internecie sporo, więc my dziś skupimy się na aspektach, których nie porusza nikt. Wspomnimy oczywiście o podstawach, o tym, czego w liście po angielsku zabraknąć nie może, ale też wspomnimy o rzeczach ściśle merytorycznych, czyli jak napisać email po angielsku tak, żeby zawrzeć w nim wszystko, co chcemy przekazać, jednak nie pisać tym samym wypracowania.

 

Jeśli po lekturze tego artykułu nadal będziesz miał wątpliwości, czy sam jesteś w stanie napisać dobry email, który z przyjemnością się czyta, pozostaje Ci jeszcze dopracowanie swoich umiejętności z kimś, kto zna temat od podszewki. Mogą to być na przykład specjalne korepetycje, które podniosą Twoje zdolności pisania po angielsku, możesz znaleźć je nawet na Buki lub innych portalach. Takie strony zrzeszają nie tylko nauczycieli z Polski i z zagranicy, ale także specjalistów z różnych branż, w tym biznesu, których językiem ojczystym jest właśnie angielski.

 

Takie szukanie pomocy u źródła może okazać się bardzo opłacalne w dłuższym okresie. Jednak teraz przejdźmy do podstaw:

 

Jak rozpocząć email po angielsku

 

Pisanie wstępu, czyli wprowadzenia do wypowiedzi, rządzi się swoimi prawami, jednak jest to bardzo prosta do opanowania sztuka. W emailu dzieli się go na dwie części: Przywitalnie i opis przedmiotu korespondencji. Powitanie będzie różniło się w zależności od tego, czy znamy odbiorcę, czy znamy go dobrze lub czy jest to osoba nam obca. Jego forma zależy też od charakteru wypowiedzi: w nieformalnym emailu do kolegi z pracy możemy nawet pokusić się o krótkie Hi (imię kolegi), jednak w oficjalnym piśmie napiszemy raczej Dear (Sir/Madam/Mr. Smith/Sender).

 

Po przywitaniu czas przedstawić powód naszego listu. Może to być I am writing to you in regards to… - Piszę do Pani/Pana w odniesieniu do… - bardzo sprytna i niezbyt zawiła formułka, która jest uprzejma, ale i zwięzła, świetnie sprawdzi się w korespondencji formalnej i służbowej. W mailu nieoficjalnym rozpoczniemy raczej od razu od tematu naszego maila, np. I have been thinking of what you have told me yesterday… - Myślałem o tym, co mi wczoraj powiedziałeś.

 

Jak pisać formalne maile po angielsku?

 

Kolejny akapit to już meritum sprawy. W zależności od egzaminu, do jakiego się przygotowujesz, może to być opisanie jednego lub np. trzech wątków podanych w zadaniu. Będzie to zapewne email formalny, więc zwroty, które mogą Ci się przydać, to standardowe Firstly/Secondly/ Finally – luźno tłumaczone jako Po pierwsze/ po drugie/ na koniec… jako rozpoczęcie każdego wątku, ale także Furthermore/Moreover – Co więcej i However/Even though – Jednakże.

 

Po zwięzłym rozwinięciu wątku, w którym nie musisz się już bawić w wyszukane formy i bardzo grzecznościowe słownictwo, a skupieniu się bardziej na przekazie swoich przemyśleń, wystarczy już zakończyć email i podpisać się. Ile tematów, tyle możliwych zakończeń emaila, szczególnie służbowego, jednak zawsze w sytuacji, gdy brakuje Ci pomysłów, napisz po prostu, że czekasz na odpowiedź – I look forward to hearing from you.

 

Polecamy używać języka prostego, ponieważ często zapętlamy się w próbach bycia elokwentnym, a prawdziwy przekaz listu schodzi na dalszy plan – to prowadzi do nieporozumień i wielu kolejnych maili w celu doprecyzowania prośby lub odpowiedzi. Stawiaj na prostotę, krótkie zdania i poprawność, a Twoje maile zawsze się wybronią.

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć