Warszawa

Jak stres wpływa na nasze zdrowie?

Jak stres wpływa na nasze zdrowie?

We współczesnym świecie stres towarzyszy nam na każdym kroku - niemal bez ustanku musimy się mierzyć z trudnymi sytuacjami, szybko podejmować ważne decyzje i działania oraz pamiętać o wykonywaniu wszystkich obowiązków, które wręcz piętrzą się na naszych listach.

 

Codzienne zadania zawodowe, obowiązki domowe, życie w biegu, brak snu i czasu na relaks oraz nieustannie nowe, wymagające wyzwania są z nami każdego dnia. I choć często po prostu ich nie zauważamy to te czynniki odbijają się na naszym zdrowiu i w efekcie wywołują długotrwały stres. A to właśnie on jest powodem licznych problemów, z którymi zmaga się dziś wielu Polaków. 

 

Stres - co to jest?

 

Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie czym właściwie jest stres? Jest opisywany jako reakcja organizmu na bodźce zewnętrzne, do których musimy się zaadaptować. Zwykle wywołuje w nas rozmaite blokady oraz uczucie lęku i dyskomfortu. Za poziom odczuwanego stresu odpowiadają tzw. hormony stresu, czyli głównie adrenalina i kortyzol. Jeśli wzrost ich poziomu jest jedynie chwilowy - jest to naturalna tymczasowa reakcja organizmu. Krótkotrwały stres może niekiedy działać mobilizująco i nie mieć negatywnych skutków dla naszego zdrowia. Problem pojawia się natomiast wtedy, gdy poziom tych hormonów jest stale podwyższony. Wówczas możemy mieć już do czynienia z długotrwałym, intensywnym stresem, który jest szkodliwy i negatywnie wpływa zarówno na funkcjonowanie naszego ciała, jak i na samopoczucie 1

 

Najczęstsze przyczyny i objawy stresu 2

 

Prawie wszystko może być przez nas odbierane jako czynnik stresogenny. Wiele bowiem zależy od indywidualnych doświadczeń - nie każda osoba zareaguje w ten sam sposób na podobne wydarzenia. Do tych najczęściej występujących przyczyn stresu możemy zaliczyć: 

 

  • trudną sytuację zawodową lub rodzinną, 
  • skomplikowane relacje z rodziną, przyjaciółmi lub współpracownikami, 
  • nadmiar obowiązków, 
  • brak czasu na odpoczynek, 
  • zbyt krótki sen, 
  • problemy zdrowotne.

 

To wszystko może wywołać stres, który może działać w dwojaki sposób - albo doda nam sił i energii do działania albo zupełnie zablokuje i utrudni nawet codzienne funkcjonowanie. 

Wiemy już, że stres jest nieodłącznym towarzyszem naszej codzienności, dlatego warto dowiedzieć się, jakie skutki może on mieć dla naszego zdrowia i jak sobie z nim radzić!

 

Zdrowotne skutki stresu 3

 

Jesteśmy coraz bardziej świadomym społeczeństwem, które stara się jak najlepiej dbać o swoje zdrowie - zmieniamy dietę, prowadzimy aktywny tryb życia, ale mimo to nadal nie wiemy, jak radzić sobie ze stresem. Dlaczego warto robić coś w tym kierunki? Przede wszystkim dlatego, że stres powoduje wiele uciążliwych dolegliwości, m.in. 

 

  • bóle głowy i brzucha, 
  • kłopoty żołądkowe, 
  • zaburzenia widzenia,
  • brak apetytu, 
  • bezsenność, 
  • trudności z koncentracją, 
  • problemy dermatologiczne.

 

Długotrwały stres ma wpływ także na spadek odporności i ogólne pogorszenie kondycji całego organizmu 4. Istnieją jednak proste sposoby radzenia sobie z jego skutkami. W dodatku część możemy wprowadzić do swojego życia już dziś. Oto kilka z nich:

 

  • zioła na uspokojenie - są najprostszym sposobem na ukojenie skołatanych nerwów, wystarczy sięgnąć po olejki eteryczne, które dodajemy do kąpieli lub stosujemy w aromaterapii, albo możemy też wybrać zioła do picia, które zalewamy wodą i odstawiamy do zaparzenia, 
  • wieloskładnikowe preparaty ziołowe - łagodzą problemy żołądkowe oraz nerwobóle,
  • techniki relaksacyjne, medytacje, ćwiczenia oddechowe - pomagają się wyciszyć i uspokoić organizm, a tym samym poprawić między innymi koncentrację, jakość snu i ogólne samopoczucie, 
  • sport pozwala wyzwolić endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia, które pomagają się zrelaksować i odprężyć, mimo fizycznego zmęczenia po treningu. 

 

Dbając o swoje zdrowie róbmy to kompleksowo i obserwujmy nasz organizm. Pamiętajmy, aby nie ignorować stresu oraz jego skutków, które mogą trwale zniweczyć nasze działania o silne, sprawne ciało, ale też i o dobre, stabilne samopoczucie. W miarę możliwości działajmy i wybierajmy to, co jest dla nas dobrodziejstwem, a nie to, co zdecydowanie nam nie służy!

mel.01.2021.02

 

Źródła: 

1. Kempisty-Jeznach E., Chorzy ze stresu. Problemy psychosomatyczne, Warszawa 2021. 

2. Blank R., Schroder J.P. (2006), Zarządzanie stresem. Jak rozpoznawać sytuacje stresowe i im przeciwdziałać, s.23-34

3. Heszen I., Psychologia stresu, Warszawa 2021, s.283-305

4. https://zdrowie.pap.pl/strefa-psyche/stres-przyczyna-chorob-nie-zgadniesz-jak-wielu

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć