Warszawa

17 maja - Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci

17 maja - Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci

17 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci. W tym roku hasłem przewodnim tego święta jest: „Wykorzystanie nowych technologii w pomocy dzieciom”. Jedynym polskim członkiem inicjatora święta - organizacji Child Helpline International (CHI) jest Fundacja Dzieci Niczyje. Prowadzi ona pomoc telefoniczną dla dzieci w ramach dwóch projektów: Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz 800 100 100 (Helpline.org.pl).

 

Wybierając numer 116 111 dzieci i młodzież mogą porozmawiać o każdym problemie. Konsultanci Telefonu 116 111 często słyszą o kłopotach w szkole, o kłótni z przyjaciółmi , rodzicami czy o doświadczeniach przemocy. Młode osoby dzwonią też kiedy czują się samotne i chciałyby po prostu z podzielić się z kimś swoimi myślami i uczuciami.

 

Zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej z 2007 roku w całej Europie pod numerem 116 111 powstają telefony zaufania dla dzieci i młodzieży. Polska jest piątym krajem UE, w którym dzieci i młodzież uzyskały pomoc i wsparcie pod numerem 116 111. Stało się tak dzięki współpracy UKE, MSWiA, firmy Polkomtel SA i Fundacji Dzieci Niczyje. Przez dwa i pół roku istnienia konsultanci 116 111 odebrali ponad 270.000 połączeń. – Dzieci, które z różnych przyczyn nie chcą czy nie mogą do nas zadzwonić, mogą też zadać anonimowe pytanie poprzez stronę www.116111.pl – mówi Lucyna Kicińska, koordynator Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

 

Podstawowym celem www.Helpline.org.pl jest niesienie pomocy dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa w Internecie. Takie wsparcie jest udzielane za pośrednictwem linii 800 100 100, strony internetowej www.helpline.org.pl czy za pomocą chatu. Helpline.org.pl jest wspólnym projektem Fundacji Dzieci Niczyje i Fundacji Orange. Współfinansuje go Komisja Europejska w ramach projektu Safer Internet.

 

Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci to okazja do refleksji na temat roli telefonów zaufania dla najmłodszych. Młodzi ludzie, bez wsparcia rodzica czy opiekuna, mają niewielkie możliwości uzyskania informacji czy pomocy w trudnych sytuacjach. Dzięki telefonom zaufania dziecko może otrzymać bezinteresowna uwagę i troskę dorosłych w najtrudniejszych dla siebie chwilach oraz w sytuacjach, gdy przeżywa problemy, o których nie ma odwagi powiedzieć głośno.


Razem z konsultantami telefonów zaufania, może zastanowić się, jak powiedzieć o trudnościach rodzicom czy nauczycielom, czy też nad tym, kogo w swoim środowisku może poprosić o pomoc.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć