Warszawa

Jak uczyć angielskiego - czyli czy forma "Nauki przez zabawę" naprawdę ma sens?

Jak uczyć angielskiego - czyli czy forma "Nauki przez zabawę" naprawdę ma sens?

Coraz więcej słyszy się o sposobie nauczania w formie zabawy. Powstaje coraz więcej szkół, które właśnie w ten sposób zachęcają, aby zapisać dziecko na ich zajęcia. Czy nauka w ten sposób to dobre posunięcie? Chcielibyśmy omówić dziś ten temat zwłaszcza z perspektywy przyswajania języka angielskiego.

 

Zabawa towarzyszy dzieciom od zawsze. Staramy się otaczać nasze maluszki od samego początku najpiękniejszymi misiami, lalkami i innego rodzaju gadżetami. Wybierając zabawkę warto pamiętać, że właśnie to zabawa jest jednym z pierwszych sposobów nauki naszych dzieci. Budowanie z klocków wpływa na takie zdolności jak: orientacja przestrzenna, kreatywność, rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego. Każda, nawet najmniejsza gra świetnie przygotowuje dzieci do rywalizacji, przyjmowania porażki lub sposobu odbierania zwycięstwa.

 

 

Takich przykładów można mnożyć i tak naprawdę niemal każda zabawka – czy ta edukacyjna, czy nie - wnosi coś do rozwoju naszych dzieci. Dlaczego więc nie kontynuować tak świetnie rozpoczętej tradycji, która w dodatku doskonale się sprawdza? Jest to także świetny sposób nauki języka angielskiego! Powstało już doprawdy wiele scenariuszy zajęć z języków obcych dla dzieci z naciskiem właśnie na tę metodę. Jedną ze szkół, która właśnie w ten sposób przygotowuje dzieci do poznawania nowego języka jest NovaKid. Koniecznie zapoznajcie się z ich ofertą.

 

 

Poniżej przedstawiamy kilka ważnych punktów o tym, że zabawa to dobry pomysł na naukę języka angielskiego. Należy jednak pamiętać o pewnych aspektach, których zignorowanie nie da takich efektów nauczania o jakich byśmy marzyli:

 

  • Dostosowywanie zabaw i materiału do wieku i umiejętności dziecka

 

Najgorsze co możemy zrobić to dla za małych dzieci wymyślić zbyt skomplikowane zabawy. Mało tego, oprócz odpowiedniego doboru samej rozrywki koniecznie należy wziąć pod uwagę na jakim poziomie językowym jest pociecha. Co z tego, że dziecko będzie się świetnie bawić skoro sama wiedza, którą ma przyswoić będzie za prosta lub za trudna? Dlatego w przypadku angielskiego dla dzieci warto sprawdzić czy w szkole uczą doświadczeni nauczyciele. Tak właśnie jest w NovaKid, gdzie każdy nauczyciel ma doświadczenie w pracy z dziećmi i międzynarodową certyfikację nauczycieli języka angielskiego jako języka obcego. To istotna informacja zwłaszcza, że przecież chodzi o edukację najmłodszych!

 

 

  • Prowadzenie całości aktywności w języku angielskim

 

Warto zwrócić uwagę na to czy całość prowadzonych zajęć jest w języku angielskim. Kiedy nauczyciel tłumaczy zarówno to na czym polegać ma aktywność jak i prowadzi samą zabawę po angielsku, dzieci mimowolnie przyswajają informację. Może podczas trwania gry ominą pierwsza kolejkę jeżeli nie zrozumieją wszystkiego, ale z czasem samodzielnie przyswoją zasady, a tłumaczenie Native Speakera będzie dla nich następnym razem całkowicie zrozumiałe.

 

  • Nie zabierajmy zbyt dużo swobody

 

Aby rzeczywiście mówić o nauce przez zabawę musimy pamiętać, że rozrywka jest tak naprawdę dowolnością – czymś co sprawia przyjemność. Dlatego też jeżeli dziecko chciałoby do danej rozgrywki podejść w nieco inny sposób warto dać mu w tym wybór. Jeżeli jeszcze swoje argumenty potrafi przekazać w języku angielskim to możemy odtrąbić podwójny sukces. Dzięki temu nie zamkniemy go w „jedynie słusznej” formie i ciągle będzie miało poczucie swobodnej zabawy, ponieważ samo również ma coś do powiedzenia, np. podczas ustalania zasad gry.

 

 

  • Śledźmy zainteresowanie pociechy daną aktywnością 

 

Nuda jest największym wrogiem tego rodzaju edukacji. Nauka przez zabawę musi zainteresować naszych podopiecznych. Jeżeli będzie inaczej nie pomoże nawet najbardziej atrakcyjna aktywność. Dlatego też jeżeli chcemy kształcić nasze dzieci w ten sposób potrzebna jest wcześniejsza rozmowa, aby dobrać zarówno tematykę jak i rodzaj zabawy do tego co interesuje nasze dzieci. Wiadomo jest, że jeżeli pracujemy w grupie wygląda to nieco inaczej. Tu zabawy należy dostosowywać do większej ilości dzieci. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zmienić je i urozmaicać jeżeli pewnej liczbie podopiecznych nie do końca się one podobają. Jest to bowiem ten rodzaj nauki, który bez chęci nie zadziała tak jak powinien.

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć