Warszawa

3 najważniejsze superfoods w diecie dziecka

3 najważniejsze superfoods w diecie dziecka

Słowo „superfood” jest często używane w rozmowach na temat żywienia i zdrowia zarówno dzieci, jak i dorosłych. Pomimo tego, że nie istnieje żadna naukowa definicja takiego produktu, to ich spożywanie wykazuje szereg korzyści. Najważniejszym kryterium tej grupy produktów jest zawartość dużej ilości, co najmniej jednej ważnej witaminy, błonnika, antyoksydantów czy minerałów potrzebnych organizmowi i wzmacniających odporność. W tej grupie znajdują się m.in. aloes, jagody goji, acai, marakuję, granat, chlorellę, amarantus, aronia. Oprócz wymienionych egzotycznych składników, znajdziemy tam również produkty codziennego użytku, takiej jak jaja czy płatki owsiane, które są na wyciągnięcie ręki nawet w osiedlowych sklepach.

 

W tym artykule znajdziesz rekomendacje produktów określanych mianem ‘superfood’ przygotowane przez Marię Andrzejkiewicz, technologa żywienia dzieci, specjalizującej się w przygotowywaniu jadłospisów, m.in. dla warszawskich żłobków JUPI o profilu żywieniowym.

 

1. Owsianka

Owsianka to zdrowy i smaczny wybór na śniadanie dla Twojego dziecka, w przeciwieństwie do wielu płatków śniadaniowych ma niską zawartość cukru, za to wysoką zawartość błonnika.

Spośród wszystkich zbóż, to właśnie ziarno owsa zawiera największą ilość białka, aminokwasów, witaminę B6, która poprawia pamięć i koncentrację oraz pomaga w szybkim przyswajaniu wiedzy. Obecna witamina B1 i kwas pantotenowy wpływają na szybką regenerację organizmu, przeciwdziałają nadmiernemu zmęczeniu i rozdrażnieniu, zarówno podczas wysiłku fizycznego, jak i umysłowego. Owies zawiera też substancje działające antydepresyjnie i wpływające na dobry nastrój. Dodatkowo, obniża cholesterol we krwi i zmniejsza ryzyko chorób serca.


Ważne aby podawać owsiankę z produktem zawierającym wapń, np. z mlekiem roślinnym czy jogurtem. Dla słodyczy, tak uwielbianej przez dzieci, dodaj daktyle lub miód, a w sezonie letnim dojrzałe owoce, np. borówki czy maliny, które są również superfoodem.

 

2. Jajka

 

W sklepach możemy spotkać wiele różnych gatunków jajek – np. kurze czy przepiórcze, które różnią się od siebie wyglądem i wielkością, lecz generalnie są takim samym źródłem wielu ważnych składników odżywczych. Jajo zawiera dużą ilość łatwo przyswajalnego białka, kompleks najbardziej potrzebnych witamin z grupy B, witaminy A, C, E, D, selen, a także choliny, która pozytywnie wpływa na układ nerwowy. Zawarty w jajku cholesterol nie jest groźny, a liczne badania wykazują, że białko pomaga obniżać ciśnienie krwi. Sam cholesterol jest bardzo potrzebny do funkcjonowania organizmu, a to, co powoduje odkładanie się jego w naczyniach krwionośnych to zaburzony metabolizm. Co więcej, w jajku znajdują się też aminokwasy pozwalające na obniżenie poziomu cholesterolu. Co ciekawe, również skorupka jaja nadaje się do spożycia i jest źródłem naturalnego wapnia.

Jest to idealny składnik na śniadanie, które jest najważniejszym posiłkiem dnia. Gotowane, w formie omletu czy jajecznicy z ulubionymi dodatkami dają duże pole manewru dla mamy wybrednego malucha. Doskonale sycą i dają niezbędną energię na cały dzień.

 

3. Komosa ryżowa

Komosa ryzowa, inaczej quinoa lub ryż peruwiański, jest tzw „pseudozbożem”, tzn. rośliną, która wytwarza bogate w skrobię nasiona, lecz w rzeczywistości nie jest zbożem. Pochodzi z Boliwii i nie bez powodu nazywana jest „złotem lub skarbem Inków”. Coraz częściej określa się ją też mianem „super ziarna przyszłości” ponieważ jest najbogatszym źródłem białka wśród popularnych roślin zbożowych. Ma w sobie ogromne złoża aminokwasów i minerałów, w tym żelazo, magnez, potas, cynk i wapń. Ziarna zawierają również saponiny, dzięki którym może wykazywać działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, przeciwwirusowe i pobudzające układ odpornościowy. Co ważne dla małych alergików, nie zawiera glutenu.

 

Komosę ryżową gotuje się tak jak ryż, w wodzie z dodatkiem soli. Po ugotowaniu można ją podawać z daniem głównym, z sosem czy ulubionymi warzywami. Często jest też serwowana na słodko, na przykład z prażonym jabłkiem, cynamonem i rodzynkami. Jest wyjątkowo lekkostrawna i bardzo smaczna, ma delikatnie orzechowy posmak.

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć