Warszawa

10 sposobów, jak nie marnować jedzenia

10 sposobów, jak nie marnować jedzenia

Marnowanie żywności to problem o olbrzymiej skale. Każdego dnia na świecie wyrzucane są ogromne ilości jedzenia.

 

Szacuje się, że, Europejczycy rocznie marnują go prawie 50 mln ton. To około 1/3 wyprodukowanego przez człowieka jedzenia. Najwięcej marnotrawimy w gospodarstwach domowych. Najczęściej na śmietniku lądują chleb, wędliny i owoce. Głównym zaś powodem są nieprzemyślane zakupy. Co robić, by jedzenie nie lądowało w śmietniku?

 

10 sposobów, jak nie marnować jedzenia - kliknij w obrazek w galerii:

 

Zobacz też:

Dni wolne w roku szkolnym 2019/2020

 

1/10
1/10
1. Sporządź listę zakupów

Na zakupy wybieraj się z listą. Dzięki niej w sklepie nie będziesz zastanawiać się, co kupić. Staraj się kupować jedynie te produkty, których potrzebujesz. Pamiętaj też, że robienie zakupów, gdy jest się głodnym to nie najlepszy pomysł – w domu okaże się, że do kupienia większości produktów „nakłonił cię” pusty żołądek i po jakimś czasie produkty wylądują w koszu!

2/10
2/10
2. Gotuj z resztek

Dobra wiadomość:  pozostałości z obiadu nie nadają się jedynie do kosza!  Wykreujesz z nich fantastyczne dania. Na przykład z ugotowanych ziemniaków przygotujesz zapiekankę, natomiast czerstwy chleb nadaje się na grzanki.

3/10
3/10
3. Zwracaj uwagę na daty ważności

Nie kupuj na zapas, szczególnie produktów z krótką datą ważności.  Jest duże prawdopodobieństwo, że w tym czasie nie uda ci się wykorzystać danego produktu i wyrzucisz go do kosza. Kupuj tylko to, czego akurat potrzebujesz.

4/10
4/10
4. Uważaj na promocje

Promocje typu kup 3 w cenie 2 są kuszące, jednak często to właśnie przez nie kupujemy nadmiar żywności, której nie jesteśmy w stanie zjeść. Jeśli już kupisz w promocji więcej niż potrzebujesz – oddaj produkty przyjaciółce lub sąsiadce. Na pewno się ucieszy!

5/10
5/10
5. Uważnie planuj posiłki

Sporządź menu na cały tydzień, bądź 3-4 dni do przodu. Na podstawie swojego jadłospisu przygotuj listę zakupów. Tym sposobem nie kupisz żadnych niepotrzebnych produktów, które będą zalegały w półkach.

6/10
6/10
6. Zamrażaj

Mrożenie pozwala zachować większość walorów odżywczych. Dodatkowo zamrożona porcja zupy może nas uratować w sytuacji, gdy nie mamy czasu na przygotowanie posiłku. Wprowadź zasadę: zamiast wyrzucać – zamrażam!

7/10
7/10
7. Układaj produkty na półkach według daty przydatności do spożycia

Żywność z krótszą datą ułóż z przodu. Dzięki takiemu sprytnemu sposobowi, najpierw wykorzystasz produkty, których przydatność się już kończy. Zainspiruje cię to także do szukania nowych przepisów; na przykład jeśli dowiesz się, że jakiś składnik wkrótce przestanie być odpowiedni do spożycia, chętniej przyrządzisz z niego jakieś danie!

8/10
8/10
8. Dowiedz się jak powinno się przechowywać żywność

Dzięki temu będziesz mieć pewność, że produkty pozostaną świeże tak długo jak to możliwe. Przechowywanie w odpowiednich warunkach jest też gwarancją zachowania smaku i wartości odżywczych.

9/10
9/10
9. Jedz ze skórką

Wiele osób obiera ze skórki owoce i warzywa, a tak naprawdę często jest to zbędne – wystarczy ją dobrze wyszorować. W samej skórce i tuż pod nią kryje się wiele witamin, których nie powinniśmy marnować.

10/10
10/10
10. Blenduj

Podczas gdy łodygi czy skórka z warzyw i owoców w swojej czystej formie nie są zbyt apetyczne, mogą być świetnym dodatkiem do domowych, zdrowych koktajli- tzw. smoothies. Jeśli nie przepadasz za jakimś warzywem lub owocem, zmiksuj go z czymś co lubisz. Dzięki temu unikniesz wyrzucania nielubianych przez siebie produktów, które jakimś cudem znalazły się w twojej kuchni.

Komentarze

Więcej

Warto zobaczyć