Strefa rodzica » Artykuły » Logopedia: Czy Smok opanował Twoje królestwo?

Logopedia: Czy Smok opanował Twoje królestwo?powiększ

Logopedia: Czy Smok opanował Twoje królestwo?

O tym, że dziecko żegna się ze smoczkiem wszyscy wiemy. Zapominamy często jednak, że i my - rodzice - musimy się z nim rozstać. I nie będzie nam wcale łatwiej! Bo przecież o wiele prościej "zakorkować" malucha niż stawać na uszach, żeby się uspokoił. To dość znany fakt. Jednak przychodzi ten dzień, gdy mówisz dość, bo widzisz, że zęby dziecka stają się krzywe, inne dzieci mówią więcej słów lub smoczek - uzależniacz zaczyna dominować nad waszą rodziną.

 

Zobacz równieżLogopedia radzi: co z tym smoczkiem?


Decydując się na rozstanie ze smoczkiem, trzeba pamiętać o tym, że zmieni się funkcjonowanie wszystkich w domu, nie tylko zainteresowanego delikwenta w postaci malucha. Odczują to wszyscy, choćby zmienioną atmosferą ( co wcale nie znaczy, że musi być gorsza!).


W poprzednim artykule pisałam o skutkach ssania nieodżywczego, krótko tylko przypomnę, że ssanie smoczka przez dziecko, które skończyło 12- 18 m-cy może przerodzić się w trudny do zwalczenia nałóg. Maluch już nie potrzebuje go wyłącznie z potrzeby ssania, która stopniowo słabnie już po 6 m-cu życia, a ok 18 m-ca zanika. Dwulatek ze smoczkiem w buzi zaspakaja potrzebę psychologiczną, którą można realizować również w inny sposób. Trzeba poobserwować dziecko, aby dokładnie wiedzieć, kiedy ten gadżet trafia do buzi malucha i umieć odpowiednio wcześnie reagować.

 

Dzienniczek obserwacji

 

  • Aby przygotować się do odstawienia smoczka dobrze jest prowadzić dzienniczek obserwacji, z którego wyciągnie się wniosek, czy dziecko jest gotowe do pożegnania smoczka.
  • W dzienniczku należy wpisywać informacje o tym, kiedy maluch sięga po smoka, jak długo go ssie, jaka jest reakcja na próbę wyjęcia go z buzi.
  • Wyniki obserwacji
  • Wyniki po 7 lub 14 dniach obserwacji czasem zaskakują, zwłaszcza, gdy okaże się, że dziecko domaga się smoczka wtedy, gdy tak naprawdę potrzebuje uwagi rodzica.
  • Czasem ulegamy żądaniom dziecka, bo sami ( rodzice) nie możemy sobie poradzić z trudnymi emocjami, zmęczeniem, stresem, bałaganem, obowiązkami, drugim dzieckiem itp. i płaczący maluch nas rozkłada na łopatki.
  • W takich sytuacjach czasem wybieramy bajkę w tv, tablet lub smoczek, a czasem jedno i drugie, aby móc przynajmniej zebrać myśli.

 

Od czego zacząć odsmoczkowanie?

 

Proces pożegnania smoczka trzeba najpierw zacząć od siebie (rodzica). Gdy pozna się konsekwencje ssania nieodżywczego łatwiej jest podjąć decyzję.

 

  • Rodzice też powinny być  zgodni co do tego, że  nadszedł czas na pożegnanie smoka i powinni trzymać wspólny front ( nie zaleca się chowania smoczka przez tatę w razie W).
  • Jeśli w rodzinie jest wstępna zgoda na ten proces, trzeba się zastanowić, jak wy- rodzicie zniesiecie sytuacje stresowe, gdy maluch będzie płakał, wrzeszczał, darł się lub prosił, błagał ze łzami w oczach o  swojego kochanego  „mocia”.
  • Żelazna zasada-KONSEKWENCJA!
  • Jeśli raz się ulegnie- przepadło. Dziecko jest inteligentne i szybko się uczy, że za pomocą krzyku lub błagania osiągnie swój cel.

 

Na co się przygotować ?


Czasami odstawienie od smoczka idzie gładko i bezstresowo! Dziecko nawet nie zauważy, że Smok ze swojej pieczary zniknął :). Zwykle młodsze dziecko niż 1,5 roku. Jednak co, jeśli łatwo nie będzie?


Trzeba się przygotować:

 

  • Na to, że próbę wykona się dwa lub trzy razy ( raczej nie więcej).
  • Na nieprzespane dwie lub trzy noce  i czasem przepłakane razem z dzieckiem- lepiej odsmoczkowywać w czasie urlopu.
  • Na ingerencję osób trzecich ( babcia) i namowy do uległości wobec żądań dziecka.
  • Na wydatki związane z nagrodami, przekupstwem i ostatecznym zwycięstwem.
  • No to, że po zwycięstwie możne nadejść kryzys ( na około 3,4 dzień ), gdy maluch przypomni sobie o „mociu”.
  • No to, że dziecko będzie  szukać smoczka, więc absolutnie nie może być go w domu.
  • No to, że dziecko może zamienić smoczek na kciuk.

 

Brak smoczka może zmienić funkcjonowanie całej rodziny!

 

Emocje po stracie


Pamiętaj, że zabierając dziecku smoczek, zabierasz mu „przyjaciela”, dlatego pozwól dziecku na przeżycie straty!

 

  • Pożegnanie smoczka może wzbudzić w dziecku różne emocje: smutek, żal,  tęsknotę, ale również bunt i agresję (bicie, kopanie, plucie, rozsypywanie zabawek, sypanie piaskiem, krzywdzenie rodzeństwa).
  • Nie pozwól dziecku na agresywne zachowania. Wyznacz mu twarde granice, rozumiejąc jego stan i dając mu empatię.  ( Widzę, że jesteś zły, ale nie zgadzam się na to, że będziesz mnie kopał. Jeśli chcesz, mogę cię przytulić.)

 

Strategia
Opracuj swoją strategię. Możesz zainspirować się historiami innych lub iść za głosem intuicji.

 

Najczęstsze sposoby odsmoczkowania:

 

  • małe kroczki-  limitujemy dziecku czas ssania w ciągu dnia, stopniowo ograniczamy tylko do usypiania, a po zaśnięciu wyjmujemy z buzi.
  • zamiana – ta metoda na mniejsze dzieci, które mają jeszcze silny odruch ssania i potrzebę obracania czegoś w rączkach. Zabieramy smoczek, a dajemy do usypiania pieluszkę, kocyk albo przytulankę.
  • skracanie –stopniowe odcinanie kawałków silikonowej końcówki smoka. Maluch będzie uparcie ssał okaleczony smoczek, ale z czasem, sam go porzuci.
  • zniechęcanie–posmarowanie smoczka jadalną, nieprzyjemną w smaku mazią np. musztardą.
  • bajki–opowiadamy dziecku o wróżce, bocianie albo krasnalu, który smoczka zabierze i odda małym dzidziusiom lub zaniesie do Smoczkowej Krainy, gdzie mieszkają wszystkie smoczki, a „dużemu” dają w zamian prezent. Ta metoda działa dobrze u dzieci powyżej drugiego roku życia.
  • zaginięcie- najbardziej naturalna metoda, której czasem można pomóc?, zgubienie smoczka podczas wakacji, w przedszkolu, na spacerze. Trzeba pamiętać, żeby nie „ znaleźć” zguby, ani nie upić nowego smoczka.
  • porwanie- metoda tradycyjna, ale nie do końca polecana- schowanie smoka i wytłumaczenie dziecku, że ktoś go zabrał ( Tu -tut zabrał. )
  • drzewko smoczkowe- metoda skandynawska - przyprowadzenie dziecka do drzewka w parku, na którym swoje smoczki wieszają duże dzieci. Trzeba powiedzieć, że kiedy będziesz duży, przyjedziemy tutaj i zostawimy twojego mocia. Jeszcze nie dzisiaj, ale za jakiś czas, kiedy będziesz duży, bo to tylko dla dużych dzieci. Działa na dwulatka, który chce być duży ! Uwaga, dziecko może oddać smoczek, ale się potem rozmyślić i stwierdzić, że jest małe !
  • przeczekanie – dość kontrowersyjna metoda, mająca za zadanie ograniczenie dziecku i rodzicom stresu. Przeczekanie, aż dziecko samo wyrośnie i przestanie ssać. Ten sposób można zaakceptować tylko, jeśli użycie smoka ogranicza się do zasypiania i tym samym ma mniejszy wpływ na powstawanie wady zgryzu. Czasem można czekać do 5, 6 roku życia!

 

Pamiętaj, dziecko jest bystre! Będzie próbowało zatrzymać smoczek, a ciebie przechytrzyć!


Nie wolno!


Przy odsmoczkowaniu, jak przy każdej podobnej aktywności, mającej na celu zaprzestanie dziecięcych nawyków (np. trening czystości), należy pamiętać, że nie wolno pod żadnym pozorem!

 

  • Wyśmiewać się z dziecka lub je zawstydzać (Taki duży i jeszcze ma smoczek! Be  jest ten dydek!).
  • Porównywać z innymi dziećmi (Kuba już dawno pożegnał smoczek, a ty jeszcze ciągle go ssiesz!).
  • Okłamywać.
  • Obrzydzać gumowego wprawdzie, ale przyjaciela.
  • Bagatelizować zamiany smoczka na kciuk.
  • Żegnać smoczek w czasie choroby dziecka,  zaraz po szczepieniu, w pierwszych dniach przedszkola lub w czasie innej zmiany dotykającej dziecko (np. przeprowadzka, przyjazd lub wyjazd osoby bliskiej)
  • Drzewko sukcesów
  • Aby przygotować dziecko do pożegnania smoczka, zwłaszcza przedszkolaka, można przygotować dowolny system motywująco- nagradzający.
  • Małymi kroczkami żegnać się z przyjacielem, np. umawiając się, że Gdy będziesz miała 3 latka, po urodzinach pożegnamy smoczek na zawsze.
  • Od dziś smok będzie krócej w twojej buzi, jeśli wytrzymasz i nie poprosisz o niego kolejny raz, przykleimy listek na gałązce drzewka sukcesu ( od pnia do korony drzewa).

 

Gdy dziecko zobaczy lub policzy, ile odniosło sukcesów, będzie czuło, że ma TĘ MOC i nie potrzebuje już smoczka, który jest dla mięczaków!

 

Powodzenia w walce ze Smokiem!


Kamila Posobkiewicz - z wykształcenia filolog polski, terapeuta, nauczyciel przedszkolny i wczesnoszkolny oraz logopeda.

 

www.BAJKOGROD.pl


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Nowe przygody Stasia Pętelki! więcej » x
Zobacz » Artykuły
Nowe przygody Stasia Pętelki!

Nowe przygody Stasia Pętelki!

"Mamo, Tato, chciałbym mieć pieska!" - to zdanie, który słyszał prawdopodobnie prawie każdy rodzic. Dzieci chętnie wyobrażają sobie jak wspaniale byłoby mieć pupila. A co się dzieje, gdy pies naprawdę zamieszka z przedszkolakiem i jego rodziną? Przekonali się o tym Staś Pętelka i jego młodsza siostra Jadzia. więcej »
Poznajemy świat z Biblioteczką Montessori! Kolejne tytuły już dostępne!

Poznajemy świat z Biblioteczką Montessori! Kolejne tytuły już dostępne!

Wydawnictwo Egmont po raz kolejny wychodzi naprzeciw potrzebom nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim dzieci, tworząc trwałe i piękne materiały edukacyjne. Są one stworzone zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori, dzięki którym dzieci mogą rozwijać swoje zainteresowania, pasje i zasób słownictwa, a także poszerzać wiedzę o świecie. więcej »
Jak określić datę poczęcia dziecka? Sprawdź

Jak określić datę poczęcia dziecka? Sprawdź

Kiedy para stara się o dziecko to współżyje w okresie płodnym. Jest to w sumie około 7 dni w miesiącu, z czego najbardziej płodny jest dzień owulacji i dzień przed nim. Czy istnieje sposób, by dowiedzieć się dokładnie, kiedy dziecko zostało poczęte? Jak to obliczyć? Podpowiadamy. więcej »
Jak wybrać idealną spacerówkę?

Jak wybrać idealną spacerówkę?

Wybór idealnej spacerówki to spore wyzwanie dla rodzica ? maluch spędza w niej naprawdę sporo czasu. Wózek musi sprostać więc jego wymaganiom, ale także wymaganiom rodzica. więcej »
10 największych lęków najmłodszych

10 największych lęków najmłodszych

Najmłodsi wykazują wiele lęków, dlatego trudno jest czasem przekonać je do tego, że przy nas nic im nie grozi. Dzisiaj przedstawimy wam cenne wskazówki jak pomóc dziecku wyzbyć się jego największych lęków. więcej »
Czy kolejność urodzenia ma wpływ na osobowość dziecka?

Czy kolejność urodzenia ma wpływ na osobowość dziecka?

Jak kolejność urodzenia kształtuje charakter dziecka? Czy istnieją różnice pomiędzy jedynakami, najstarszymi a najmłodszymi dziećmi? Czy ma to wpływ na osobowość? więcej »
Europa w Polsce

Europa w Polsce

O Centrum Edukacji Artystycznej Muzylek Moni słyszeliśmy już niejednokrotnie - nie tylko ze względu na mnogość inicjatyw, jakie podejmują, ale także z racji tego, że są nasi - z Krakowa. więcej »
Twój pomysł na wystrój wnętrza

Twój pomysł na wystrój wnętrza

Wystrój wnętrza to wizytówka domu. Urządzając mieszkanie lub remontując pomieszczenie, zależy nam na estetyce wykonania i solidnych materiałach. więcej »
Witaminy dla dzieci - które są rozpuszczalne w wodzie, a które w tłuszczach?

Witaminy dla dzieci - które są rozpuszczalne w wodzie, a które w tłuszczach?

Rozwój dzieci przebiega w zawrotnym tempie! W związku z tym, potrzebne są im odpowiednie witaminy, które wesprą nie tylko codzienne funkcjonowanie, lecz także procesy zachodzące w dojrzewającym organizmie. Stąd też warto zaczerpnąć chociaż odrobinę wiedzy - które witaminy są szczególnie ważne i jakie znaczenie ma fakt, że niektóre z nich rozpuszczają się w wodzie, a inne w tłuszczach? więcej »
Obchody Światowego Dnia Mleka

Obchody Światowego Dnia Mleka

8 czerwca 2019 r. odbyły się obchody Światowego Dnia Mleka, którego inicjatorami były Centrum Tradycji Mleczarstwa-Muzeum Mleka w Grajewie i Miasto Grajewo. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Słoneczniki 2019

ZGŁOŚ INICJATYWĘ!

ZGŁOŚ INICJATYWĘ!

Po raz kolejny oddajemy głos Wam, Rodzicom, jako najlepszym ekspertom oceniającym inicjatywy, które odbyły się na przełomie lat 2018/2019.  

Lato!

Gdzie nad wodę?

Gdzie nad wodę?

Uff... ale upał! Trochę wody dla ochłody? Sprawdźcie gdzie! Warszawskie i podwarszawskie plaże.  
20 zalet posiadania rodzeństwa

20 zalet posiadania rodzeństwa

Wspólne dorastanie, przygody, uczenie się od siebie nawzajem i to, że jeden na drugiego zawsze może liczyć czyni taką relację jedyną w swoim rodzaju.  
Czy kolejność urodzenia ma wpływ na osobowość dziecka?

Czy kolejność urodzenia ma wpływ na osobowość dziecka?

Jak kolejność urodzenia kształtuje charakter dziecka? Czy istnieją różnice pomiędzy jedynakami, najstarszymi a najmłodszymi dziećmi? Czy ma to wpływ na osobowość?  

W domu z dzieckiem

Uczucia Gucia1 Gry Nasza Księgarnia1 Książka dla malucha - Zielona Sowa1 Ekorodzice1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Czego powinno być więcej na portalu ?
Rozrywki dla dzieci on line
Rozrywki dla rodziców on line
Konkursów z nagrodami dla dzieci
Konkursów z nagrodami dla mam
Konkursów z nagrodami dla tatusiów
Inspiracji plastycznych dla dzieci
Żadne z powyższych mnie nie interesują. Szukam tu informacji nie rozrywki.


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2019