Warszawa

Pierwsze badanie logopedyczne

Pierwsze badanie logopedyczne

Do gabinetu logopedycznego trafiają zarówno kilkumiesięczne dzieci, jak również pacjenci w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz osoby dorosłe. Każdy pacjent przychodzi do logopedy z innym problemem i oczekuje fachowej porady.

 

Przedstawiona poniżej propozycja badania logopedycznego dotyczy dzieci przedszkolnych, które są najczęstszymi pacjentami gabinetu logopedycznego.
Otóż diagnoza jest początkowym i niezbędnym elementem terapii logopedycznej. Prócz danych o pacjencie, ważnym elementem badania jest wywiad na temat rozwoju badanego . Taka informacja wnosi wiele do zaplanowania późniejszej terapii logopedycznej. W tym obszarze zainteresowań logopedy jest sposób karmienia maleństwa, rozwój mowy, rozumienie mowy, sposoby komunikacji dziecka z otoczeniem, rozwój motoryczny oraz rozwój funkcji poznawczych takich, jak spostrzeganie, uwaga, pamięć. Bardzo istotną informacją dla logopedy stanowi ocena warunków anatomiczno- czynnościowych, tzn. narządów, mowy, słuchu oraz funkcji oddechowo -pokarmowych. Na podstawie takich informacji logopeda może zalecić wizytę np. u ortodonty lub laryngologa w celu szerszej diagnozy.

 

Bardzo istotnym czynnikiem badania, na którą czekają wszyscy rodzice, jest ocena mowy oraz nienormatywnej artykulacji poszczególnych głosek. Tutaj logopeda, niczym detektyw, ocenia realizację poszczególnych głosek u dziecka zarówno słuchowo, jak i wzrokowo. Dzięki tak wnikliwemu badaniu specjalista jest w stanie określić, co jest powodem nieprawidłowej wymowy u maleństwa. Diagnozę logopedyczną dopełnia ocena percepcji słuchowej oraz sprawności grafomotorycznej, czytania oraz pisania.

 

Pamiętajmy, że tak szczegółowe badania pozwalają logopedzie spojrzeć na pacjenta całościowo. Nie można ograniczyć się tylko i wyłącznie do oceny artykulacji głosek, gdy np. nie zbadamy rozumienia mowy. Podobnie warunki anatomiczno-czynnościowe, takie jak: ocena narządów mowy, badanie słuchu, oddychania i funkcji pokarmowych, mogą dostarczyć specjaliście wiele cennych informacji na temat nienormatywnych artykulacji poszczególnych głosek. Tak więc zachodzące związki pomiędzy badanymi zjawiskami powinny być dla logopedy przedmiotem diagnozy.

 

Widzimy więc, że na trudności artykulacyjne, jakie napotykają mali pacjenci, wpływa wiele czynników. Należy pamiętać, że każdy z nas posiada indywidualne cechy, które determinują nasz rozwój. Nie można porównać dwóch identycznych cech u dwóch różnych ludzi, nie biorąc pod uwagę ich predyspozycji oraz niepowtarzalnych umiejętności. Dopiero takie podejście warunkuje twórczą pracę logopedyczną

 

Autor: Izabela Malicka
logopeda

www.supelek.eu
www.gabinetmowy.com.pl
 

 

Komentarze

mój mały ma problemy :( muszę się z nim wybrać do logopedy :(

dodany: 2011-11-15 14:04:56, przez: Suzi

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć