Warszawa

Jak kupić bezpiecznie auto używane?

Jak kupić bezpiecznie auto używane?

Mimo iż rośnie w Polsce rynek sprzedaży nowych samochodów, większość społeczeństwa szuka sobie auta na rynku wtórnym. Nie tylko przeglądając oferty sprzedaży w Polsce, ale też importując je z zagranicy. Zawsze każdy samochód używany należy poddać weryfikacji. Tylko tak bezpiecznie można stać się posiadaczem kilkuletniego czy kilkunastoletniego pojazdu. Jak sprawdzić pojazd używany sprzedawany przez handlarza czy osobę prywatną?

 

Jak znaleźć samochód z drugiej ręki?

Zakup samochodu na rynku wtórnym bez odpowiedniego przygotowania, często kończy się katastrofą. Obok rzetelnych i uczciwych sprzedawców, nie brakuje przebiegłych, żerujących na naiwności kupujących handlarzy. Wielu z nich sprzedaje auta powypadkowe i przekręca liczniki ich przebiegu. Jednocześnie ukrywana jest historia pojazdu.

 

Po określeniu budżetu i własnych potrzeb, a następnie przejrzeniu ogłoszeń i wybraniu oferty, należy skontaktować się ze sprzedawcą i wypytać go o możliwie jak największą liczbę szczegółów. W teorii najbezpieczniej kupować samochód od osób prywatnych. Tu pojawia się pierwsza pułapka, gdyż zarówno w Polsce, jak i za granicą handlarze często podają się za sprzedawców prywatnych.

 

Nie opłaca się też jechać po samochód na drugi koniec Polski czy za granicę, jeżeli wcześniej interesant nie nabędzie o danym egzemplarzu większej ilości informacji. Nie tylko tych widniejących w ogłoszeniu, bo wielokrotnie są one zakłamane lub sprzedawca nie informuje o wszystkim. Pomoże Raport Historii Pojazdu, który tworzony jest na podstawie numeru VIN auta. Jest to istotne, tym bardziej że na bezpieczeństwo takiego pojazdu wpływ ma wiele czynników.

 

Nie ulega wątpliwości, że negatywnie na kwestię bezpieczeństwa wpływają też przebyte wypadki i kolizje. O ile te drobniejsze wymuszają z reguły drobne poprawki blacharskie i lakiernicze, o tyle te największe mogą uszkodzić całą ramę pojazdu. Zdarza się nawet, że jeden samochód spawany jest z dwóch lub trzech różnych aut. Można mieć wówczas dość duże zastrzeżenia co do bezpieczeństwa poruszania się takim autem. Rzecz jasna, większość sprzedawców nie poinformuje o tym klienta. Dlatego tak ważna jest weryfikacja przeszłości samochodu, do czego wykorzystywany jest numer VIN.

 

Jednak nie tylko historia wypadkowa jest groźna. Samochody, które mają wady fabryczne, przechodzą akcje serwisowe. Mimo iż są one bezpłatne i wykonywane w ramach gwarancji, nie wszystkie auta stawiają się w ASO. Do jednych kierowców nie dociera informacja o takiej akcji, inni nie zgłaszają się na nią celowo. To błąd. Często są to usterki techniczne, które w jakiś sposób szkodzą samochodom lub środowisku. Zdarzało się jednak, iż akcje serwisowe przeprowadzane były po to, aby wyeliminować ryzyko pożaru auta, co jest już niezwykle niebezpieczne. Warto sprawdzić, czy dany egzemplarz nie miał ogłoszonych dla niego akcji serwisowych.

 

Jak pozyskać Raport Historii Pojazdu?
To wszystko sprawia, że każdy samochód nabywany na rynku wtórnym powinien być weryfikowany nie tylko przez oględziny wizualne, przegląd w ASO lub niezależnym warsztacie, czy jazdę próbną. Przyjrzeć się trzeba również jego historii. W tym celu należy skorzystać z oferty firmy, która udostępnia takie raporty kierowcom, np. Autobaza.pl.

 

Potrzebny jest do tego numer VIN pojazdu. Ten znaleźć można w ogłoszeniu lub poprosić o niego sprzedawcę. To indywidualny numer każdego samochodu, który znajduje się w jego dowodzie rejestracyjnym. Znaleźć go też można na tabliczce znamionowej umieszczonej na podszybiu samochodu po stronie kierowcy lub bocznym słupku.

 

Numer ten należy wpisać w odpowiednim "okienku" na stronie Autobaza.pl. Wstępne sprawdzenie pozwala poznać, jakie sekcje zawiera możliwa do zamówienia Historia Pojazdu i jaka jest cena takiego raportu. W zależności od dostępnych informacji cena raportu to koszt od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Całkiem niewiele. Nawet w sytuacji, kiedy wartość samochodu to kilka tysięcy złotych, a przecież nie brakuje kierowców, którzy na zakup auta na rynku wtórnym przeznaczają znacznie większe środki.

 

Co zawiera w sobie Raport Historii Pojazdu?
Raport VIN to wiele istotnych z punktu widzenia potencjalnego nabywcy informacji. Historia Pojazdu to tematyczne nagłówki, które zawierają w sobie:

  • informacje o pojeździe
  • fabryczne wyposażenie
  • wypadkową historię
  • przebiegi pojazdu
  • internetową historię
  • historię sprawdzeń
  • wynik sprawdzenia w bazach kradzieżowych
  • fabryczne usterki
  • zdjęcia z poprzednich (ewentualnych) aukcji i ogłoszeń sprzedażowych

 

Historia Pojazdu Autobaza.pl dane zbiera od:

  • agencji rządowych
  • organizacji non-profit
  • partnerów branżowych
  • informacji publicznych
  • źródeł dostępnych w Internecie

 

Najważniejsze sekcje raportu z punktu widzenia bezpieczeństwa

 

Przyglądając się Raportowi Historii Pojazdu i zwracając uwagę na bezpieczeństwo, warto sprawdzić fabryczne wyposażenie auta, gdzie znajdują się informacje o zastosowanych w aucie systemach i układach korzystnie wpływających na komfort jazdy, ale i prowadzenie samochodu, również w trudnych warunkach.

 

Najważniejszą sekcją jest jednak ta odnosząca się do uszkodzeń pojazdu. Każdy taki wpis zawiera też informację o dacie zdarzenia, kraj, w jakim doszło do kolizji, wartość szkody i status uszkodzenia. Opcjonalnie wzbogacony może być on o sprecyzowanie, który element został uszkodzony.

 

Z kolei sekcja usterek fabrycznych to wykaz ostrzeżeń opublikowanych przez producenta pojazdu, które stwierdzono w niektórych seriach produkcyjnych.

Cenne informacje nieść w sobie mogą też zdjęcia pojazdu z historycznych aukcji sprzedażowych. Ukazać mogą, że samochód miał w przeszłości inny kolor lub nawet był uszkodzony i sprzedawany jako wypadkowy.

 

Natomiast przebiegi to chronologiczna lista znanych odczytów przebiegu pojazdu. Jeżeli wynik z raportu nie jest zgodny z odczytem na drogomierzu, oznacza to, że licznik został przekręcony. Jeżeli sprzedawca nie był szczery w tej kwestii, bardzo możliwe, że ma znacznie więcej do ukrycia.

 

To wszystko pokazuje, że zakup samochodu używanego to w dalszym ciągu spore ryzyko. Dla chęci szybkiego zysku oszukują nie tylko handlarze, ale i sprzedawcy prywatni. Takie podmioty nie informują klientów o wielu istotnych kwestiach. Niestety, również tych dotyczących bezpieczeństwa. W obiegu nie brak samochodów nie tylko wypadkowych, ale też doszczętnie zniszczonych wskutek wypadków czy powodzi, co negatywnie wpływa na ich konstrukcję. To samo tyczy się niedokładnie wykonanych przeróbek, jakie mają miejsce przy samochodach sprowadzonych z Wysp Brytyjskich. Sprawdzenie VIN i zamówienie raportu historii pojazdu, wielokrotnie pozwala uniknąć zakupu pojazdu, który nie jest wart swojej ceny, a niekiedy nie powinien już być w użyciu.

 

Oczywiście, należy pamiętać, że Raport Historii Pojazdu jest tylko narzędziem pomocniczym. Znajdujące się w nim informacje warto dodatkowo zweryfikować i porównać z faktycznym stanem pojazdu. Tu duże pole do popisu mają mechanicy, którzy poddają taki samochód oględzinom czy przeglądom technicznym. Połączenie Historii Pojazdu z czynnościami około zakupowymi zwiększa szanse na zakup samochodu sprawnego technicznie, legalnego, bez przekręconego licznika i bezwypadkowej historii.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć