Scenariusz zajęć dla 4-6-latków BUTY MIKOŁAJKA - Mikołajek na CzasDzieci.pl

Materiały edukacyjne

Scenariusz zajęć dla 4-6-latków BUTY MIKOŁAJKA

na podstawie opowiadania Co za wstyd

z książki Mikołajek. Niczego się nie boję (wyd. Znak)

 

Autor: Weronika Piotrowska
Autor ilustracji: Olga Bardan

 

 

 

 

1. Nauczyciel czyta dzieciom opowiadanie (znajdziesz je TUTAJ)

 

Nauczyciel: Pomożemy dziś Mikołajkowi polubić jego nowe buty i zastanowimy się, co można zrobić z jego starymi butami.


2. BUTY ZIELONE JAK... – zabawa skojarzeniowa, rozgrzewka

 

Dzieci siedzą w kręgu.


Nauczyciel: Spróbujmy sobie wyobrazić zielone buty Mikołajka. Jaki mogłyby mieć odcień? Jest przecież wiele odcieni zielonego koloru. Wymieńmy wspólnie jak najwięcej zielonych rzeczy.


Dzieci po kolei lub zgłaszając się, kończą zdanie: „Nowe buty Mikołajka były zielone jak…” (żaba, liść, krokodyl, morska woda, wodorosty, natka pietruszki, groszek, trawa, brokuły, szmaragd, kostium Marsjanina...). Jeżeli dzieci nadal mają pomysły, można powtórzyć rundkę.


3. WYPRÓBOWUJEMY BUTY – zabawa ruchowa

 

Dzieci stają w kręgu.


Nauczyciel: Czemu Mikołajkowi nie podobały się nowe buty? Co o nich mówił?
Na ile sposobów można wypróbować nowe buty? Jak można sprawdzić, czy są dobre? Podpowiem Wam kilka sposobów. Potem będziecie mogli podać swoje pomysły.

  • Sprawdzamy, czy da się w nich chodzić bardzo cicho.
  • Sprawdzamy, czy da się w nich głośno tupać.
  • Sprawdzamy, czy da się w nich wysoko skakać.
  • Sprawdzamy, czy jak pomachamy nogą, to nie spadną.
  • Sprawdzamy, czy da się w nich chodzić na piętach.
  • Sprawdzamy, czy da się w nich tańczyć.
  • Sprawdzamy, czy łatwo się je zdejmuje i wkłada.
  • Sprawdzamy, czy na podeszwie jest ciekawy wzór.

 

Dzieci wykonują polecenia nauczyciela oraz podają własne pomysły. Nauczyciel może podać tylko kilka pomysłów dla przykładu – później prosi dzieci o wymyślanie własnych sposobów wypróbowywania butów.


4. RÓŻNE BUTY – dzielenie się wiedzą

 

Nauczyciel: Do czego Mikołajowi służyły buty w szkole? Co powoduje, że w butach dobrze gra się w piłkę?


Dzieci wymieniają cechy buta do gry w piłkę.

 

Nauczyciel: Różne buty służą do różnych celów. Jakie rodzaje butów znamy? Do czego służą? Jakie są?

 

Dzieci wymieniają różne znane sobie rodzaje butów, wspólnie zastanawiamy się nad ich cechami charakterystycznymi, wyglądem, sposobem użycia.

Pomocą w wykonaniu tego ćwiczenia mogą być obrazki butów z KART MEMORY (załącznik 1) albo inne przygotowane wcześniej rysunki lub zdjęcia butów, a najlepiej prawdziwe buty zgromadzone przez nauczyciela.


5. CZYJE TO BUTY? – zabawa na spostrzegawczość

 

Nauczyciel przed zajęciami ukrywa w sali obrazki przedstawiające właścicieli butów (KARTY MEMORY) i rozdaje dzieciom pracującym indywidualnie, w parach lub małych grupach obrazki przedstawiające różne buty.

 

Nauczyciel: Waszym zadaniem jest odnalezienie w sali właścicieli butów, które macie w rękach. Ciekawe, komu uda się to najszybciej.


Dzieci prezentują zebrane pary butów i ich właścicieli, nazywają ich.

 

Zabawę można zmodyfikować i przystosować do mniejszej grupy dzieci, grając w grę MEMORY.


5a. BUTOWE ŻARTY

 

Twórczym rozszerzeniem lub modyfikacją zabawy jest zastanawianie się: „Co by było gdyby… baletnica włożyła kalosze, piłkarz włożył płetwy, rybak – balowe pantofelki?”.


6. RÓŻNE KROKI W RÓŻNYCH BUTACH – zabawa pantomimiczna

 

Dzieci stają w kręgu.


Nauczyciel: Będziemy wyobrażać sobie, że wkładamy różne buty i w nich chodzimy.

 

Nauczyciel losuje obrazki butów i zachęca dzieci, żeby pokazały, jak wkładają te buty, a następnie jak w nich chodzą.


Dzieci pokazują pantomimicznie, jak poruszają się w wyobrażonych butach. Zwracają uwagę na ich funkcję, ciężar oraz to, czy jest w nich wygodnie, czy nie.

Zabawa może przybrać formę zgadywanki, jeżeli jedno dziecko losuje but i pantomimicznie pokazuje całej grupie, jak się go używa. Grupa zgaduje, o jaki but chodzi, i naśladuje ruchy kolegi/koleżanki. Kolejne dzieci pokazują kolejne buty.


7. PRACA PLASTYCZNA – STARY BUT JAK NOWY

 

Nauczyciel: Co stało się ze starymi butami Mikołajka? Może takie stare buty mogłyby się przydać do zupełnie czegoś innego?


Każdy z Was dostaje jeden taki but narysowany na kartce. Wymyślcie i narysujcie, w co mógłby się taki but zamienić. Starajcie się pracować tak, żeby każdy rysunek był inny.

 

Nauczyciel rozdaje dzieciom karty pracy (załącznik 2).

 

Dzieci za pomocą kredek zamieniają but w coś innego, nadają mu nową funkcję.

 

Dzieci prezentują swoje prace. Z pomocą nauczyciela łączą je we wspólną książeczkę.

 

© CzasDzieci.pl 2024, © Gallimard Jeunesse, © M6 Studio / IMAV édition / Goscinny - Sempé