Warszawa

Dobry nauczyciel jest mentorem!
Warszawa Inne

Dobry nauczyciel jest mentorem!

Wpis archiwalny

O tym, jak ważną rolę w rozwoju uzdolnionych dzieci odgrywają nauczyciele, rozmawiamy z Sylwią Dąbrowską, dyrektor Międzynarodowej Szkoły Argonaut w Warszawie.


- Uważam, że moje dziecko jest uzdolnione, ale po jego ocenach wcale tego nie widać. Ktoś się zatem myli, pytanie tylko - ja czy nauczyciele?
- Uzdolnionym można być w różny sposób, i nie zawsze te talenty pokrywają się z programem szkolnej nauki. Talenty są przecież różne, to jak niepowtarzalni są ludzie. A odpowiadając na pytanie - Pani się nie myli, i nauczyciele także mylić się nie powinni.


- Co to znaczy?
- Zadaniem nauczyciela jest dostrzec talent dziecka. A potem go rozwijać. Ale w dużych szkołach i w licznych klasach jest to trudne. Przeciążeni, niezmotywowani nauczyciele nie chcą albo nie potrafią indywidualnie podejść do ucznia. Wszystkich traktują szablonowo, a wyznacznikiem uzdolnienia dzieci są wyłącznie oceny i średnie.


- A może być inaczej?
- Nie tylko może, ale i powinno. Do edukacji wkracza pojęcie mentoringu. Zamiast bezwzględnego posłuszeństwa ucznia wobec nauczyciela, co znamy z opowieści naszych dziadków, ale też zamiast stosunku obojętności, zaniku wszelkich relacji, co widzimy obecnie, mentoring stawia na indywidualne relacje typu mistrz-uczeń.


- Mistrz-uczeń? Brzmi, jakby wyjęte ze starej baśni… 
- Wręcz przeciwnie, to model przyszłości. Nie jest to zadanie łatwe, przede wszystkim dla nauczyciela. On musi poznać swoich uczniów, do każdego z nich przemówić jego językiem, zainteresować jakimś aspektem wykładanego przedmiotu. A najwięcej pracy czeka go z tymi najzdolniejszymi.


- Chyba najmniej? Oni przecież sami sobie poradzą. 
- Nie, myli się Pani. W mentoringu nie ma czegoś takiego, jak „sami poradzą”. Mentor musi rozwijać talent swojego ucznia. Wykraczać poza wiedzę podręcznikową, inspirować, motywować. Zachęcać do aktywności poza programem. I najważniejsze – nauczyciel musi odpowiedzialnie pokierować rozwojem ucznia, co będzie miało wpływ na wybrane przez niego studia i całe dorosłe życie.


- Aż tak?
- Owszem. I proszę zobaczyć, jakie to jest odpowiedzialne zadanie. Wyobraźmy sobie ucznia liceum, najlepszego z historii i WOS-u. Jak pokierować jego dalszą nauką, by w pełni swój talent wykorzystał, ale jednocześnie nie zasilił tłumu bezrobotnych humanistów? Inny może być wybitnie uzdolniony plastycznie. Czy poradzić mu naukę na ASP? A może pokierować na „zwykłe” studia? Dzisiaj nie dostrzegamy, jak ogromny wpływ na nasze życie mieli nauczyciele, ich rady, albo ich brak.


- Jest Pani dyrektorką Międzynarodowej Szkoły Argonaut w Warszawie. Zapytam zatem, z jakiej planety przylatują na Ziemię nauczyciele-mentorzy? Bo ja takich nie spotkałam.

- Zapraszam do nas, by ich poznać! Mentoring to świadomy kierunek rozwoju naszej szkoły. Chcemy się wyróżniać na tle innych, a to jest jeden z najlepszych możliwych wyróżników. Nie jedyny, bo jak sama nazwa wskazuje, jesteśmy też szkołą międzynarodową, a więc wielokulturową, uczącą zarówno patriotyzmu, co poszanowania innych kultur. A z międzynarodowością w naturalny sposób łączy się też nacisk, jaki stawiamy na języki obce, ilość zajęć i sposób nauki.  Zresztą tych wyróżników znalazłoby się znacznie więcej. Raz jeszcze zapraszam do naszej szkoły! 


- Dziękuję za rozmowę!


***
Trwa rekrutacja na rok szkolny 2017/18 do Przedszkola, Szkoły Podstawowej / Gimnazjum i Liceum Argonaut!


Zainteresowanych Rodziców zapraszamy każdego dnia do placówki (ul. Na Skraju 32, prosty dojazd z obwodnicy Warszawy), informacji udzielamy również telefonicznie: 504 507 504 oraz mailowo: sekretariat@argonaut.edu.pl

Wydarzenia w Warszawie

Przeczytaj również

Warto zobaczyć