W mieście » Wydarzenia dla dzieci » Nowinki » Wielokulturowość w szkole – szansa czy zagrożenie?


Wielokulturowość w szkole – szansa czy zagrożenie? powiększ

Wielokulturowość w szkole – szansa czy zagrożenie?

Wpis archiwalny

- Pani Dyrektor, czy polskie szkoły są gotowe na przyjęcie dzieci uchodźców?
- Moim zdaniem jest jeszcze wiele do zrobienia. Gotowość do przyjęcia dzieci uchodźców oznacza przecież nie tylko zagwarantowanie im miejsc w klasach. Potrzebne jest opracowanie całościowej koncepcji kształcenia takich dzieci. To z kolei niesie ze sobą konieczność wyedukowania nauczycieli i uczniów, ale też działań edukacyjnych skierowanych do społeczności lokalnej – by nie okazało, że nagle ze szkoły, do której skierowani zostaliby uchodźcy, rodzice zabiorą swoje dzieci.


- Pytam o oto, bo Pani, jako dyrektor Międzynarodowej Szkoły Argonaut, ma już doświadczenie pracy z dziećmi obcokrajowców.
- Tak, spory procent naszej szkolnej społeczności tworzą dzieci pochodzące spoza Polski. Oczywiście, nie są dzieci uchodźców, ale pochodzące z rodzin, które mieszkają w Polsce już od pewnego czasu, tu pracują i tu zapuszczają swoje korzenia. Tym niemniej rzeczywiście, doświadczenie pracy z dziećmi z różnych kultur już mamy.


- I jak ono wygląda? Łatwiej byłoby, gdyby wszyscy uczniowie byli rdzennymi Polkami?
- Może i łatwiej, ale na pewno nie byłoby tak ciekawie.  Międzynarodowe środowisko ubogaca szkołę, ale oczywiście rodzi też spore wyzwania – dla nas, nauczycieli, jak i uczniów.


- Proszę podzielić się jakimiś przykładami.
- Weźmy Wietnamczyków. To bardzo zdolne dzieci, doskonale się asymilują – znacznie lepiej niż ich rodzice. W praktyce wietnamski uczeń komunikuje się w języku polskim czy angielskim nieporównywalnie sprawniej niż ich rodzic. Łatwiej nam zatem porozumieć się z rodzicami za pośrednictwem dzieci – tylko czy możemy mieć pewność, że uczeń nie pominie w tłumaczeniu treści niestawiających go w najlepszym świetle? (śmiech) 


- A z problemów poważniejszych?
- Problemy z dziećmi z Wietnamu, Chin, z krajów muzułmańskich, ale też z Europy Zachodniej czy Ameryki, bo i takie uczęszczają do naszej szkoły, nie są większe ani mniejsze niż te związane z dziećmi polskimi. Zdecydowaliśmy się na otwarcie placówki międzynarodowej po to, by wykorzystać szanse rozwoju, jakie daje taka kulturowa różnorodność.


- Czyli...?
- Chociażby kompetencje językowe. Często dziecko – obcokrajowiec, przynajmniej na początku, lepiej posługuje się językiem angielskim niż polskim. W tym języku, w relacjach z nim, porozumiewają się jego koledzy z klasy – także jest to doskonałe ćwiczenie języka obcego w praktyce. Co więcej, polskie dzieci same mogą też opanować podstawy języka narodowości, z której nowy uczeń pochodzi.


Polskie dzieci poznają przy okazji inne kultury, religie – wspólnie obchodzimy w szkole różne święta. Dzieci są bardziej otwarte na świat, lepiej przygotowane do tego, by w przyszłości pracować w globalnej wiosce – bo ogólnoświatowe wymieszanie kultur, narodowości, tradycji – niezależnie od tego, czy się nam to podoba, czy nie – jest już faktem.


- A nie jest tak, że „inne” dziecko jest odrzucane przez grupę?
- Nie, ale to też jest wynik wytężonej pracy naszych pedagogów. Dziecko, które dołącza do grupy jednolitej narodowościowo, wymaga szczególnej empatii, pomocy i otwartości. Nauczyciele ukierunkowują więc pozostałych uczniów na to, by stali się wrażliwi na potrzeby nowego kolegi – udzielali pomocy językowej, wspierali w odrabianiu pracy domowej czy pomagali na szkolnym korytarzu.

Rolą nauczyciela jest również zapobieganie potencjalnym niebezpieczeństwom związanym z nowym uczniem. Bariera językowa i kulturowa może nastawić go negatywnie względem reszty dzieci. A jeżeli do klasy dołącza grupa obcokrajowców, istnieje zagrożenie stworzenia się odizolowanych od siebie społeczności, przez co zaprzepaszczona zostanie szansa na wymianę kulturowo-obyczajową.

 

- O to właśnie chciałem zapytać. Polacy obawiają się, że pochodzące z innych kultur dzieci nie będą przestrzegać naszych standardów zachowań, także w szkole.

- Oczywiście, jest takie ryzyko. Wiele zależy od tego, w jaki sposób szkoły i nauczyciele przygotowani zostaną na przyjęcie obcokrajowców.

Przykładowo, prostą, ale wymagają konsekwentnego realizowania, metodą pedagogiczną może być stworzenie w klasie kodeksu dobrego zachowania. Kodeks określi konkretne zasady, np.  „mówimy do siebie z szacunkiem, używamy miłych słów, mówimy bez podnoszenia głosu, oddajemy pożyczone przedmioty, pomagamy sobie nawzajem w odrabianiu lekcji” a z drugiej strony: „powstrzymujemy się od wulgaryzmów, przezwisk, krzyków, bicia, popychania itd.” Kodeks taki, jako obowiązujący każdego bez wyjątku, z jednej strony zniweluje obawy wobec nowego kolegi, czy on będzie się zachowywał odpowiednio, z drugiej zaś pokaże mu, jakich zachowań się od niego oczekuje. A wszystkim zapewni to poczucie bezpieczeństwa i komfortu, bo nic tak nie porządkuje i uspokaja świata dzieci, jak jasne wskazanie, które zachowania są właściwe, a które nie.

 

- Reasumując, wielokulturowe klasy to bardziej szansa czy zagrożenie dla dzieci?

- Jednoznacznej odpowiedzi nie udzielę. W naszej szkole, gdzie pracujemy z dziećmi osób, które przybyły do Polski nie jako uchodźcy czy zdesperowani imigranci, ale jako przedsiębiorcy, wykwalifikowani menedżerowie czy dyplomaci, i gdzie nauczyciele są przeszkoleni, obeznani z pracą z takimi dziećmi, niewątpliwie jest to wielka szansa. To, jak sytuacja wyglądać będzie w szkołach publicznych, zależy od odpowiedniej edukacji kadry pedagogicznej, wcześniejszego przygotowania dzieci i rodziców, i rzecz jasna – od postawy samych uchodźców.

 

- Dziękuję za rozmowę! 

Wpis archiwalny
Międzynarodowe Szkoły Argonaut
Wizytówka organizatora:

Międzynarodowe Szkoły Argonaut

ul. Na Skraju 32, 02-197 Warszawa

tel.: 504 507 504 oraz 504 509 504

Wyślij wiadomość »

www.argonaut.edu.pl/



Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

Zobacz co zyskujesz

Dzień Babci i Dziadka

5 najpiękniejszych Ekartek

5 najpiękniejszych Ekartek

Dzień Babci i Dziadka już tuż tuż... jesteście gotowi? Jeśli jeszcze nie, nie martwcie się! Mamy dla Was pomysł na last minute!  

Ferie na czasie

Choć pogoda nie rozpieszcza zimową aurą, w Galerii Północnej dobra zabawa jest gwarantowana.  

Nowinki

KONKURS dla newsletterowiczów

KONKURS dla newsletterowiczów

W każdym tygodniu rozdajemy nowe zaproszenia na wydarzenia kulturalne! Może już jutro Twoje imię znajdzie się na liście szczęśliwców....  
Zakaz handlu w niedziele. Kiedy nie będzie można zrobić zakupów?

Zakaz handlu w niedziele. Kiedy nie będzie można zrobić zakupów?

Zobacz kalendarz oraz rozpiskę niedziel wolnych od handlu i zaplanuj zakupy w 2018!  

Czas na czytanie

Najlepsze książki 2017

Najlepsze książki 2017

Szczęśliwa ?15?, czyli zestawienie najlepszych wg nas książek wydanych w 2017 roku. Wybór nie był łatwy, nie uwzględnia też wszystkich dobrych książek? Zobaczcie sami!  

Temat na czasie

Idealne przyjęcie urodzinowe dla dzieci

Idealne przyjęcie urodzinowe dla dzieci

Jak zorganizować idealne przyjęcie urodzinowe dla naszej pociechy? To pytanie zadaje sobie wielu rodziców.  

W domu z dzieckiem

Cudowny chłopak1 Robico1 Dolce Gusto1 Gry Nasza Księgarnia1 Pamiętnik Zuzy Łobuzy1 Kapitan Nauka1 Domowa Akademia1 Niezapominajka1 Prezenty1

Sonda – Czas Dzieci

Jaki jest wiek Twojego Dziecka?
Twój głos pomoże nam lepiej wyprofilować nasze informacje.
do 3 latek
od 3 do 7 lat
od 7 do 10 lat
od 10 do 14 lat
powyżej 14 lat


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2018