Warszawa

W świecie Króla Maciusia

W świecie Króla Maciusia

Rządzenie państwem nie jest łatwe. Zwłaszcza, jeśli jest się dzieckiem. I zwłaszcza, jeśli to państwo właśnie podnosi się do klęskach wojny. A czy łatwe jest wspólne, demokratyczne dbanie o kraj? Jak się porozumieć, by każdemu żyło się dobrze?


Te i wiele innych pytań stawiają twórcy wystawy "W Polsce króla Maciusia. 100-lecie odzyskania niepodległości" w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Nie dają odpowiedzi. Zapraszają dzieci i rodziców do dialogu i poszukiwania własnych rozwiązań, argumentów. Razem z Korczakiem i jego Królem Maciusiem, w przystępny dla dzieci sposób, pokazują trudy rządzenia i wspólną odpowiedzialność wszystkich obywateli.


Nie będziemy opowiadać całej wystawy i zdradzać szczegółów. Zobaczcie ją sami. Powiemy, co nas zachwyciło, urzekło, skłoniło do refleksji. I oddamy głos Kuratorce wystawy, pani Annie Czerwińskiej.

 

 

fot. Anna Szymańska

 

1/13
1/13

,,Zastanawialiśmy się, co możemy zaproponować naszym odbiorcom z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Co chcemy im powiedzieć. Doszliśmy do wniosku, że chcemy mówić o tym, co jest ważne i o pytaniach, które są ważne w tym momencie, 100 lat później. W naszym projekcie historia staje się pretekstem do rozmowy o odpowiedzialności za wolność i demokrację, o rządzeniu. Pozwala znaleźć uniwersalne pytania.

2/13
2/13

Po raz pierwszy postanowiliśmy przygotować wystawę skierowaną do najmłodszych. Już od prawie 3 lat intensywnie realizujemy program dla rodzin wokół Miejsca Edukacji Rodzinnej Króla Maciusia. Zapraszamy też rodziny na wystawę stałą. Widzimy, że coraz więcej jest takich odbiorców w przestrzeniach instytucji kultury. Tą wystawą chceliśmy dać jasny sygnał, że rodziny z dziećmi są u nas­­ w Muzem bardzo mile widziane.

3/13
3/13

Szukaliśmy języka, który byłby dostępny dla najmłodszych i dla trochę starszych. Znaleźliśmy przewodnika, którym stał się nim Janusz Korczak, osoba która jest obecna w Muzeum od zawsze. W kilku miejscach wystawy stałej opowiadamy o Korczaku i jego ideach pedagogicznych. Tutaj nie chcieliśmy mówić o biografii Korczaka. Chcieliśmy mówić jak Korczak. Jego myśli wychowawcze, jego myśli o dziecku wykorzystać w projektowaniu wystawy. Zawarliśmy wiele korczakowskich pomysłów jak z dzieckiem rozmawiać o trudnych tematach. Ale też wiele narzędzi, które sam Korczak nam przygotował.

4/13
4/13

Jak wiadomo, Korczak napisał książkę "Król Maciuś I".  Powstała ona niedługo po odzyskaniu przez Polskę niepodległości (pierwsze wydanie pochodzi z 1923r.). Korczak napisał ją, aby rozmawiać z dziećmi właśnie o rządzeniu, o trudach, o tym co się dzieje wokół nich. Oto mały król, 10-letni chłopiec otrzymuje państwo, którym ma władać. Niedługo potem wybucha wojna z trzema mocarstwami. Państwo jest wyniszczone wojną, zubożałe, w skarbcu są pustki, a mały król musi tym wszystkim zarządzić. To jest taka Polska czasów powojennych: spory, waśnie, różne stronnictwa. Król Maciuś przebywa drogę ku demokracji. Stawia sobie pytania, staje przed dylematami. Szuka odpowiedzi jak rządzić, by wszystkimw państwie było dobrze. My to odczytujemy jako uniwersalne, mocne i ważne pytania - wtedy, te 100 lat temu, ale również obecnie. I pewnie będą ważne za 100 lat.

5/13
5/13

Na wystawie nie opowiadamy całej książki. Znajdujemy się razem z małym królem w tych trudach panowania i razem z nim szukamy odpowiedzi. Pokazujemy te fragmenty powieści, które rządzenia dotyczą. Prezentujemy je w uwspółcześnionej wersji. Łączymy wątek historyczny z wątkiem bajkowym. Te dwa wątki mają doprowadzić do trzeciego wątku wystawy, czyli przestrzeni w której odbywa się edukacja obywatelska. Zapraszamy dzieci i dorosłych do ćwiczeń i zadań interaktywnych, które mają zmobilizować do myślenia, refleksji na temat trudów rządzenia, wspólnoty, czy to jest trudne zarządzać krajem, co jest potrzebne.

6/13
6/13

Na koniec dajemy głos współczesnym dzieciakom. Prezentujemy film, który jest owocem projektu z Izą Rutkowską, artystką włączającą społeczności do działania. Tą społecznością była tutaj społeczność dziecięca. Uczestnicy w wieku 6-10 lat spotykali się w Muzeum przez tydzień w czasie półkolonii. Iza Rutkowska zapraszała gości (przedstawicieli różnych profesji), a dzieci prowadziły z nimi wywiady na temat tego jak dbają o swoje państwo."

 

Kuratorka: Anna Czerwińska

7/13
7/13

Za co my szczególnie doceniamy wystawę?


1. Sposób wykonania - wystawa jest niezwykle przemyślana, zawiera te najpotrzebniejsze cytaty i myśli, nie przytłacza wielością eksponatów i obrazów; została zaprojektowana z konkretnym przesłaniem, celem i jest on widoczny w każdym punkcie wystawy.

8/13
8/13

2. Spójna opowieść - od początku dzieci są wprowadzone w historię powojennej Polski, potem w historię króla Maciusia, a następnie w aktywności związane ze współczesną Polską i odpowiedzialnością za nią.

9/13
9/13

3. Dorośli się nie nudzą - zarówno grafika wystawy, jak i jej treść nie są infantylne; także dorośli dadzą się wciągnąć w tę opowieść i zadania

 

Po pierwsze - twórcy, za Korczakiem, chcą, by dorośli byli cierpliwymi przewodnikami dla dzieci, które jeszcze nie rozumieją wszystkich spraw

 

Po drugie - wystawa ma także część dla dorosłych, opisana jest w niej historia powojennej Polski ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień: wielokulturowość, trudy rządzenia i odbudowy, emancypacja, zmiany ustrojowe. Z drugiej strony te same zagadnienia poruszane są w kontekście biografii Korczaka; jest to fragment dedykowany dorosłym i zapraszający do rozmowy z dziećmi na powyższe tematy.

10/13
10/13

4. Ilustracje Iwony Chmielewskiej - cudo! Postać Króla Maciusia zainspirowana jest zdjęciem Janusza Korczaka w wieku 10 lat; fotografia ta widnieje na początku pierwszego wydania "Króla Maciusia I"; ilustracje pomagają zrozumieć treść, nie narzucają jednak interpretacji; są magiczne i realistyczne za razem; nazywane są ilustracjami "myślącymi" - prowadzą do refleksji.

11/13
11/13

5. Strefa gier i zabaw - cała historia nie miałaby sensu, gdyby nie jej edukacyjny wydźwięk; jak wiadomo, dzieci najłatwiej uczą się przez zabawę oraz wykonywanie konkretnych działań; na tę zabawę i na szukanie odpowiedzi także jest czas i przestrzeń.

 

W strefie gier i zabaw dzieci mierzą się z działaniami grupowymi, głosują, ustalają budżet państwa, szukają cech wspólnych w społecznej różnorodności, dowiadują się kto i jak jest odpowiedzialny za państwo; mają także realny wpływ na fragment wystawy, co pokazuje, że każdy w państwie ma swoje zadanie.

12/13
12/13

6. Film końcowy - gorąco polecamy obejrzenie go w całości; zarówno projekt, jak i film to bardzo ciekawe przedsięwzięcia. Pokazują, jak dzieci postrzegają tę wspólną odpowiedzialność i dbanie o państwo. I że z wielką uwagą i dociekliwością obserwują dorosłych w ich życiowych działaniach.

 

fot. Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

13/13
13/13

Na koniec wspomniany już cytat otwierający pierwsze wydanie "Króla Maciusia I". Janusz Korczak umieścił go na początku książki, żeby dzieci wiedziały, że wielcy podróżnicy i ministrowie byli kiedyś dziećmi. Każdy może realizować swoje marzenia i zostać tym, kim chce. I to także jest ważne przesłanie korczakowskiej pedagogiki oraz tej wystawy.

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości lokalne

Warto zobaczyć