Trójmiasto

Konsultacja logopedyczna
Trójmiasto

Konsultacja logopedyczna

15 czerwca 2018
Wpis archiwalny

Pamiętasz, jakie słowo Twoje dziecko wypowiedziało jako pierwsze? Czy było to wyczekiwane  przez ciebie mama czy może tata?


Każdy rodzic czeka, kiedy jego maluch zacznie mówić. Zapisuje pierwsze słowa, nagrywa filmiki, bo to na prawdę ważne wydarzenie w rozwoju dziecka. I nie ma co się dziwić, bowiem mowa to podstawowy sposób naszej komunikacji. I choć nie jesteśmy w stanie tak do końca ogarnąć tego, co w naszych mózgach się dzieje, że zaczynamy mówić, robimy to często bez najmniejszego wysiłku. Jeśli oczywiście jesteśmy pełnosprawni i zdrowi. Do nauki mówienia jest niezwykle ważna umiejętność słyszenia.

 

Czy wiesz, że?

W życiu płodowym dwunastotygodniowy płód ma już rozwinięty układ słyszenia, co pozwala mu na rozpoznawanie docierających do niego dźwięków?

 

od 6 miesiąca życia płodowego dziecko może już przetwarzać docierające dźwięki, zawłaszcza mowy ludzkiej, staje się wrażliwe na intonację wypowiedzi.


pod koniec życia płodowego dziecko odróżnia głos matki, nieco zniekształcony przez wody płodowe.


Po urodzeniu

noworodek wyraźnie rozpoznaje głos matki, co jest początkiem ważnej umiejętności rozpoznawania głosu mamy od głosu innych kobiet ( babci, cioci, itp.).

 

w pierwszym miesiącu życia niemowlak ” produkuje” swoją pierwszą samogłoskę, choć zupełnie nie jest tego świadomy- to głoska o, później pojawia się y, e.

 

ok drugiego i trzeciego miesiąca życia maluch głuży, czyli ” produkuje” przypadkowe dźwięki gardłowe, często obserwując, jaki przynoszą one skutek.


półroczne dziecko wymawia prawie wszystkie samogłoski oraz niektóre spółgłoski  m,b,n,t,d,i; gaworzy, czyli świadomie wytwarza dźwięki, którymi reaguje na głos otoczenia.


siedmio, ośmiomiesięczny maluch potrafi już wymówić głoski k,g,d,t,p,l  oraz h.
dziecko roczne i dwuletnie w zasadzie wymawia wszystkie samogłoski ustne –a e y o u, choć mogą być one jeszcze zastępowane innymi dźwiękami.


trzylatek prawidłowo już realizuje głoski ciszące, czyli  ś, ź, ć, dź,   (nie musi mówić jeszcze sz, ż, cz, dż ! )Zastępuje trudniejsze głoski innymi, np. głoskę r może zastąpić poprzez j.


czterolatek powinien już realizować głoski syczące, czyli s, z, c, dz, którymi nadal może zastępować trudniejsze sz, ż, cz, dż!


pięciolatek prawidłowo realizuje głoski szumiące, czyli właśnie sz, ż, cz, dż.


u sześcio, siedmolatka powinna pojawić się głoska r, wymawiana prawidłowo, czyli wówczas, gdy język wibruje na górnym podniebieniu, za zębami ( r tzw. gardłowe, francuskie nie jest prawidłowe!).

 

Aby rozwój mowy naszego dziecka był prawidłowy niezbędne jest przede wszystkim komunikowanie się z maluchem.

 

On od nas uczy się wzorca językowego. Ważne są również pewne czynności, które wykonuje maluch, np. ssanie piersi ( nie smoczka!). A w późniejszym wieku, gdy maluch ma już pierwsze ząbki, gryzienie twardego pożywienia, nie tylko połykanie  kaszek i papek.

 

Czasami, pomimo naszych starań, dziecko i tak ma trudności z wymową głosek, które mogą wziąć się z np.  budowy aparatu artykulacyjnego, czyli jamy ustnej, języka, zębów. Dobrze jest sprawdzić długość wędzidełka podjęzykowego. Dzieci, które mają  je zbyt krótkie, nie są w stanie poprawnie nauczyć się wymawiać głoskę r.

 

Na szczęście diagnoza logopedyczna, a potem terapia potrafi zdziałać cuda!

 

Dlatego zapraszam mamy z Gdyni i okolic na darmową konsultację logopedyczną 15 czerwca br. (piątek) do Instytutu Wspierania Rozwoju Plusik- Minusik w Gdyni, ul. Podolska 9. W godzinach 11.00-14.00 będę na Was czekać i z radością obejrzę Wasze słodkie maluchy.

 

Mamo! Upewnij się, że rozwój mowy Twojego dziecka
jest prawidłowy!

 

Aby zarezerwować miejsce, których ilość jest ograniczona, kliknij TUTAJ

 

Kamila Posobkiewicz
bajkogrod.pl

 

Wydarzenia w Trójmieście

Przeczytaj również

Warto zobaczyć