Trójmiasto

Czym jest AAC, czyli o alternatywnych i wspomagających metodach komunikacji
Ogólnopolska

Czym jest AAC, czyli o alternatywnych i wspomagających metodach komunikacji

Wpis archiwalny

AAC (ang. Augmentative and alternative communication), tj. alternatywne i wspomagające metody komunikowania się, to zbiór metod umożliwiających porozumiewanie się przez osoby pozbawione umiejętności komunikacji z otoczeniem drogą werbalną (poprzez mowę), bądź posiadające tę umiejętność, jednak w stopniu uniemożliwiającym pełną, a tym samym satysfakcjonującą komunikację.


Termin "alternatywna komunikacja" realizowany jest w odniesieniu do osób, które nie nabyły umiejętności mówienia bądź utraciły ją w wyniku uszkodzenia natury neurologicznej - uraz komunikacyjny, udar mózgu. Z kolei "wspomagająca komunikacja", jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie wspomagać komunikację werbalną osoby, u której umiejętność mowy nie gwarantuje skutecznej możliwości komunikowania się z otoczeniem (mowa niewyraźna, bełkotliwa), bądź u osób, które nie opanowały jeszcze umiejętności mowy, a zadaniem komunikacji wspomagającej jest pomoc w jej rozwoju.

 

AAC - dla kogo?


Najczęstszymi użytkownikami AAC są osoby z:

  • mózgowym porażeniem dziecięcym;
  • ze spektrum autyzmu;
  • z zaburzeniami o podłożu genetycznym.

 

Do przykładowych pozawerbalnych metod komunikacji zaliczamy:

 

System znaków graficznych:

  • PCS (Picture Communication Symbols - system kolorowych symboli);
  • PIC (Piktogram Ideogram Communication - ok. 400 rysunków, czarne kontury symboli na białym tle);
  • BLISS (symbole Bliss’a - pismo logograficzne);
  • Makaton (system gestów oraz symboli);
  • MÓWik (oprogramowanie do komunikacji wspomagającej oraz terapii mowy).

 

System znaków manualnych:

  • fonogesty (umowne gesty wykonywane jedną ręką w obrębie twarzy, przy jednoczesnym głośnym mówieniu);
  • język migowy (system znaków manualnych, mimicznych, ruchów w obrębie ciała);
  • Makaton.

 

System znaków przestrzennych, dotykowych:

  • alfabet Lorma (kreślenie linii bądź punktów na dłoni drugiej osoby);
  • klocki słowne Premacka.

 

Zalety stosowania AAC:

  • lepsze rozumienie świata;
  • poczucie bezpieczeństwa;
  • niezależność oraz samodzielność;
  • możliwość wyrażania swoich próśb i potrzeb;
  • rozwój poznawczy;
  • możliwość opowiadania oraz zadawania pytań;
  • wzrost aktywności podczas uczestnictwa w sytuacjach komunikacyjnych;
  • wzrost motywacji do samodzielnego mówienia;
  • pomoc w byciu zrozumianym przez otoczenie;
  • alternatywa dla komunikacji.

 

mgr Magdalena Panek; Niepubliczna Chrześcijańska Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi „Uczeń”.

Wydarzenia w Trójmieście

Przeczytaj również

Warto zobaczyć