Warszawa

Rozwój pamięci u dzieci a zapamiętywanie

Rozwój pamięci u dzieci a zapamiętywanie

Wielu rodziców zadaje sobie pytania: Jak poszerzać wiedzę dziecka? Jak sprawić, by zapamiętywało więcej informacji? Procesy poznawcze, takie jak uwaga czy pamięć rozwijają się intensywnie u małych dzieci. W początkowym okresie życia pamięć dziecka jest utajona, mimowolna. Zapamiętuje ono pewne treści, ale robi to nieświadomie. Natomiast już w wieku przedszkolnym następują zmiany w zakresie pamięci u dziecka. Maluchy potrafią stosować pierwsze strategie pamięciowe i coraz częściej z nich korzystają. Dzięki temu zakres i trwałość zapamiętanego materiału zwiększają się.

 

 

Udowodniono także, że ilość zapamiętanych informacji zależy od kontekstu. W trakcie zabawy dzieci zapamiętują więcej niż w warunkach laboratoryjnych. Wykazują też więcej zaangażowania związanego z utrwalaniem informacji. Dzieci potrafią podjąć różne działania, które wspomagają zapamiętywanie. Jednym z takich działań jest patrzenie na przedmiot, powtarzanie czy nazywanie obiektów. Z wiekiem ilość stosowanych strategii pamięciowych wzrasta oraz są one dobierane coraz bardziej celowo. Nabyte wcześniej strategie są natomiast doskonalone.

Szczególnym momentem w rozwoju pamięci jest rozpoczęcie nauki szkolnej. Znacznie zwiększa się wówczas pojemność pamięci, a zapamiętywanie staje się bardziej efektywne. Dziecko, które potrafi dostosowywać już strategie pamięciowe do danego materiału i uczyć się za pomocą skojarzeń, czuje się bardziej kompetentne podczas procesu nauki.

 

Czy rozwój pamięci następuje mimowolnie?

 

Rodzice, opiekunowie i nauczyciele od najmłodszych lat mają wpływ na rozwój pamięć u dzieci. Mogą ją stymulować, dobierając odpowiednie formy zabaw i pomocy edukacyjnych. Dziecko jest naprawdę ciekawe świata i potrafi zapamiętać wiele informacji. Warto więc zwrócić uwagę na to, by zapamiętywało informacje wartościowe i przydatne w dalszym toku edukacji.

 

Pomocne w rozwoju będą gry z serii „Brainbox”. Każde pudełko zawiera kilkadziesiąt tematycznych kart związanych na przykład z geografią, biologią czy matematyką.

 

    

 

Dla młodszych dzieci (od 4 lat) przeznaczone są zestawy „Abecadło” i „Moje pierwsze obrazki”. Na każdym obrazku w sposób ciekawy graficznie przedstawione są informacje. Przykładowo, w serii „Świat” każda z kart zawiera skojarzenia związane z danym państwem. Na odwrocie karty znajdują się natomiast pytania.

 

Dziecko ma za zadanie przyglądać się karcie przez 10 sekund, a później odpowiedzieć na umieszczone na odwrocie pytania. Wszystkie odpowiedzi znajdują się na przedniej części karty. Ćwiczyć pamięć maluch może samodzielnie albo w parze z innym dzieckiem czy z rodzicem. Poza rozwojem strategii pamięciowych, które musi zastosować dziecko, aby odpowiedzieć na pytania, gra poszerza też wiedzę ogólną. Utrwalenie informacji zawartych w grze sprawi, że dziecko rozpocznie naukę szkolną wyposażone w podstawową wiedzę o świecie. Starszym dzieciakom zabawa ułatwi zapamiętanie obowiązkowych treści edukacyjnych.

 

Otwórzcie z dziećmi pudełka i dajcie się wciągnąć w zabawę, która uczy, cieszy i rozwija!

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć