Warszawa

Jak duże firmy wspierają edukację?

Jak duże firmy wspierają edukację?

Firmy z branży IT w Polsce mają ugruntowaną pozycję biznesową, są postrzegane jako pożądani, stabilni pracodawcy. Chcą mieć wpływ na rozwój społeczności lokalnych, w których funkcjonują, dlatego inicjują i  angażują się w wiele akcji edukacyjnych, z których korzystać mogą szerokie grupy odbiorców, m.in. dzieci i młodzież.

 

Jak duże firmy wspierają edukację?
Firmy z branży IT w Polsce mają ugruntowaną pozycję biznesową, są postrzegane jako pożądani, stabilni pracodawcy. Chcą mieć wpływ na rozwój społeczności lokalnych, w których funkcjonują, dlatego inicjują i  angażują się w wiele akcji edukacyjnych, z których korzystać mogą szerokie grupy odbiorców, m.in. dzieci i młodzież.


W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych wciąż istnieje duży problem z nauczaniem informatyki. Dzieci i młodzież, choć do perfekcji mają opanowaną obsługę tabletów i komórek, korzystanie z nich ograniczają do bezrefleksyjnego przeglądania stron i portali społecznościowych. W szkole nie uczą się, jakie możliwości dają komputery i urządzenia mobilne, jaki wpływ mogą mieć na rozwój technologii, a często nawet jak obsługiwać podstawowe programy jak Excel.

 

W czasach, kiedy pracownicy IT są na wagę złota, właściwa edukacja kolejnych pokoleń stała się obszarem zainteresowań dużych firm, które mają świadomość, że tylko praca u podstaw – z najmłodszymi, najchłonniejszymi umysłami, zapewni nam wykształcone kadry w przyszłości.

 

Centrum Technologiczne Nokii we Wrocławiu od kilku lat coraz aktywniej włącza się w życie miasta. – Stawiamy przede wszystkim na edukację. Nasi inżynierowie prowadzą wykłady na uczelniach wyższych, organizują warsztaty technicznie dla przyszłych pracowników IT czy uczniów szkół ponadpodstawowych. Jednak to nie wszystko, co robimy. Bierzemy udział w wielu  akcjach lokalnych,   jak również  organizujemy własne, np. Noc Laboratoriów, My future in Technology, Girls for Girls i zachęcamy wszystkich, w tym także najmłodszych, do zainteresowania nowymi technologiami – mówi Joanna Karpa-Polowczyk, Starszy Specjalista ds. Rekrutacji z Nokii.

 

Akcje dla mieszkańców
Nokia w ramach swoich działań edukacyjnych organizuje cykliczne, otwarte dla mieszkańców Wrocławia wydarzenia, które mają przybliżyć im to, czym firma się zajmuje. Są to bardzo zróżnicowane inicjatywy – poświęcone konkretnym technologiom (KnowCamp) czy też skierowane do kobiet (Girls for Girls). Nie da się jednak ukryć, że najczęściej ich odbiorcami są rodziny z dziećmi. Od 2 lat jesienią odbywa się zainicjowana przez Nokię Noc Laboratoriów, podczas której chętni mogą odwiedzać, na co dzień niedostępne, laboratoria wrocławskich firm i instytucji. Odbywają się warsztaty i pokazy oraz przeprowadzane są eksperymenty, a wszystkiemu przyświeca idea, że nauką warto się interesować już od najmłodszych lat. Pierwsze dwie edycje pokazały, że ludzie naprawdę chcą wiedzieć więcej i często wystarczy tylko dać im możliwość zdobycia tej wiedzy.


W tym roku Nokia organizuje także pierwszą strefę dzieci podczas Dni Otwartych. Do tej pory najmłodsi razem z rodzicami zwiedzali siedzibę firmy, tym razem będą mogli także wziąć udział w warsztatach z programowania robotów z klocków lego lub w zajęciach ruchowych i plastycznych z animatorem.


W ubiegłym roku Nokia, jako jeden z pomysłodawców, wzięła udział w kampanii My Future In Technology. Zorganizowany przez miasto i 7 firm z branży IT pilotażowy program edukacyjny, skierowany był do uczniów szkół ponadpodstawowych. ¬– Naszym założeniem było pokazanie młodzieży, że przedmioty ścisłe wcale nie są trudne i że ich nauka ma zastosowanie w życiu codziennym. Zależało nam również na pokazaniu branży technologicznej – na spotkaniach opowiadaliśmy rodzicom i dzieciom, jakie perspektywy otwiera nauka na kierunkach technicznych – mówi Martyna Kosiorek, Recruitment Manager z Nokii. Konkursy, warsztaty z programowania dla dziewczynek, wizyty w siedzibie firmy – akcje zorganizowane pod szyldem My Future In Technology miały być dla młodych ludzi inspirujące, zachęcić ich do poszerzenia własnych horyzontów oraz pomóc w wyborze przyszłej ścieżki kariery.

 

Akcje dla rodzin pracowników
Nokia jest firmą, która odpowiada na potrzeby młodych rodziców.  Przekłada się to oczywiście na umożliwienie pracy zdalnej i w elastycznych godzinach, zapewnienie szerokiego pakietu medycznego dla całej rodziny, czy na dopłaty do wyprawek, przedszkoli, wyjazdów wakacyjnych i prezentów mikołajkowych. To jednak nie wszystko. Co roku z okazji Dnia Dziecka organizuje imprezę – Kids Day, która pozwala pracownikom z rodzinami spotkać się i zrobić razem coś innego niż na co dzień. – Muszę przyznać, że nasz firmowy Kids Day zrobił wielkie wrażenie na moich dzieciach, ale też na mnie! Impreza jest przygotowywana z dużym rozmachem – dzieci biorą udział w warsztatach z programowania robotów, budowania poduszkowców z drewnianych elementów, tworzenia papierowych rakiet kosmicznych oraz wykonują eksperymenty naukowe. Mają też okazję poskakać na dmuchańcach, nawiązują przyjaźnie, a rodzice mogą spędzić czas ze swoimi znajomymi z pracy w luźnej atmosferze – mówi Pawel Sobiegraj, R&D Manager z Nokii.


Dzieci, zwłaszcza te najmłodsze, często nie rozumieją, gdzie rodzice przebywają w ciągu dnia i czym się zajmują, dlatego Nokia od jakiegoś czasu zaprasza pociechy pracowników  na wycieczki po siedzibie firmy. Wizyta u mamy czy taty w pracy to okazja do zacieśniania więzów, ale też do załapania technologicznego bakcyla – podczas tych spotkań dzieci często biorą udział w krótkich prelekcjach, pokazach i warsztatach, mają szansę zobaczyć prawdziwe laboratorium badawczo-rozwojowe. Pracownicy przygotowali też specjalny wykład o bezpieczeństwie w sieci, dostosowany do wieku odwiedzających.

 

Firmy IT stawiają na edukację. Większość z nich doszło do wniosku, że  do nowych technologii i przedmiotów ścisłych wiele osób – w tym uczniów, jeszcze nie ma łatwego dostępu lub odpowiedniej zachęty. Swoimi działaniami, skierowanymi nie tylko do potencjalnych pracowników, ale też do młodzieży i dzieci, firmy takie jak Nokia chcą zmieniać tę sytuację i budować w nowym pokoleniu technologiczną świadomość, aby ułatwić mu start w dorosłe życie. Bo za kilka lat to nasze dzieci będą specjalistami od innowacji i IT.

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć