Warszawa

Piramida zabaw

Pierwsze lata życia dziecka to czas beztroskiej zabawy, którą Rodzice starają się wzbogacić o elementy edukacyjne. Rodzice poszukują rozwiązań, które będą stymulować rozwój dziecka na wielu płaszczyznach, a dodatkowo będą atrakcyjne dla maluszków przez długi czas. Jedną z nowych propozycji na rynku są klocki „Piramida zabaw”, które w swej prostocie zawierają złożoną paletę możliwości zabaw i stymulacji rozwoju małego człowieka, zarówno w sferze poznawczej jak i motorycznej.

 

Rozwój mowy czynnej czyli umiejętności komunikowania się za pomocą słów, to jedno z głównych zadań rozwojowych małego dziecka. Klocki w bardzo prosty i zarazem atrakcyjny sposób pozwalają małym dzieciom na przyswajanie nowych słów. Poznawanie zwierząt odbywa się zarówno poprzez wypowiadanie nazw, jak i rozpoznawanie ich na grafikach. Zabawę dla najmłodszych można wzbogacić o elementy dźwiękonaśaldowcze, które dla małych dzieci (1-2 rok życia) są jednym z etapów prawidłowego rozwoju mowy. W kolejnych latach życia ciekawym elementem będzie wprowadzanie nazw w języku angielskim, które również umieszczone są na klockach.

 

 

Rozwój mowy biernej, czyli umiejętności rozumienia słów, komunikatów wypowiadanych do dziecka oraz wykonywania zawartych w tych komunikatach poleceń, to kolejna przestrzeń rozwoju małego dziecka. Zazwyczaj we wczesnym okresie dzieciństwa dziecko więcej słów rozumie niż potrafi wypowiadać. Ten etap jest rozłożony w czasie, natomiast w pierwszych latach życia widać bardzo dokładnie jak małe dziecko zaczyna rozumieć i wykonywać polecenia czy komunikaty do niego skierowane. Zabawa wieżą daje dużą przestrzeń do ćwiczenia tego obszaru rozwoju.

 

Poprzez opowiadanie historii zwierząt, omawianie ich wyglądu czy wydawanie poleceń i określanie, co można z klockami robić („połóż na stole klocek”, „zanieś do pokoju”, „połóż przed krzesłem” , „poszukaj słonia i przynieś do mamy” itp.) dorosły opiekun może ćwiczyć mowę bierną dziecka.

 

 

Możliwości percepcyjne dziecka to obszar ćwiczenia uważności, spostrzegawczości, odróżniania elementów i pojmowania zależności. Tutaj „Piramida zabaw” daje mnóstwo możliwości dzieciom, które poprzez zabawę będą ćwiczyły rozpoznawanie i nazywanie kolorów, którymi są oznaczone klocki.  Różne wielkości klocków pozwalają na  ćwiczenie spostrzegania i pojmowania zależności „mały vs duży”, „wysoki vs niski”, „długi vs krótki” itp. Umiejętności spostrzegania i uważności można doskonalić poprzez ukrywanie drobnych przedmiotów pod klockami i odnajdywanie ich. Szeregowanie klocków i klasyfikowanie ich to kolejne możliwości pozwalające na stymulację malucha.

 

Motoryka mała czyli ćwiczenie precyzji małych rączek, prawidłowych ruchów to kolejny obszar rozwoju dzieci w pierwszych latach życia. Ćwiczenie precyzji chwytu, umiejętności przenoszenia, podnoszenia rożnych przedmiotów mogą stanowić jedną z form zabawy klockami. Klocki zawierają zarówno małe jak i duże elementy, które pozwalają na stopniowe zdobywanie nowych umiejętności.

 

 

 

Pobudzanie rozwoju dziecka to dostarczanie mu ciekawych zabawek, ale też pomysłów na ich różnorodne wykorzystanie. Klocki „Piramida zabaw” to propozycja, która oprócz estetycznego i przyciągającego uwagę wyglądu daje ogrom możliwości zabawy. Zabawy, którą można ukierunkowywać, ale też zabawy spontanicznej pozwalającej dziecku na rozwój jeszcze jednej nieocenionej umiejętności, a mianowicie wyobraźni. Polecam zabawę klockami i kreowanie nowych form pracy z nimi.

Zapraszamy: http://piramidazabaw.pl/ 

 


Marta Leszko-Gawor,

psycholog w trakcie całościowego szkolenia na psychoterapeutę rekomendowanego przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Z pasją pracuje wychowawczo i terapeutycznie z dziećmi i ich rodzinami. Prywatnie mama, którą fascynuje pedagogika Montessori.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć