Warszawa

VI Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

VI Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

VI Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia odbędzie się 30 września. Jest to bezpłatna akcja edukacyjna, polegająca na organizacji szeregu zabaw, których kulminacją jest przeprowadzanie egzaminów zgodnie z hasłem „Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają”. Młodsi sprawdzają „tabliczkową” wiedzę starszych kolegów w szkole oraz osób dorosłych poza szkołą – w parkach, sklepach, urzędach i wielu innych miejscach.


Na czym polega akcja?


ŚDTM to szereg zabaw, organizowanych przez cały tydzień (a nawet kilka tygodni) w szkole. Uczniowie przypominają sobie i utrwalają tabliczkę mnożenia podczas gier: „Marmur”, „Matematyczne spacery” czy gier z kartami Grabowskiego: „Królowa skakanki” i „Piłkarz matematyk”. Dużą popularnością cieszą się również łamigłówki matematyczno-logiczne.


Kulminacją jest dzień 30 września, czyli Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Uczniowie z różnych stron świata tworzą Komisje oraz Patrole Egzaminacyjne i przepytują z tabliczki mnożenia starszych kolegów, nauczycieli w szkole oraz… inne osoby poza szkołą. Dzieci tworzące Patrol chętnie odwiedzają urzędy, posterunki policji, stacje radiowe, sklepy i wiele innych miejsc.


Jak wygląda Komisja i Patrol?


Składają się z 2 lub więcej uczniów i osoby dorosłej, koordynującej prace. Każdy Patrol i Komisja ma ze sobą koszyk z losami. Na każdym losie jest 5 pytań z tabliczki mnożenia. Każda osoba, która jest chętna do sprawdzenia swojej wiedzy – wybiera z koszyka jeden los i stara się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Jeśli odpowie poprawnie otrzymuje tytuł „Eksperta Tabliczki Mnożenia” oraz imienną legitymację.


Jak zorganizować akcję?


Pierwszym krokiem jest rejestracja na stronie http://www.wmtday.org/pl/rejestracja-2016. Po wysłaniu zgłoszenia, wysyłany jest link aktywacyjny na mail koordynatora (najczęściej jest to nauczyciel matematyki). Po kliknięciu w link, zgłoszenie jest potwierdzane w przeciągu 72 godzin.


Każda szkoła biorąca udział w akcji otrzymuje licencję, do pobrania na stronie akcji po zalogowaniu. Na stronie dostępne są również wszystkie materiały niezbędne do organizacji akcji: scenariusze gier, łamigłówki matematyczno-logiczne, losy (o różnym stopniu trudności), legitymacje „Eksperta Tabliczki Mnożenia” i wiele innych. Wszystko do bezpłatnego pobrania.


3 sposoby organizacji


Do szkół i koordynatorów lokalnych akcji zależy, jak akcja będzie przeprowadzona. Organizatorzy proponują 3 główne scenariusze.
1. Wersja minimalna - ŚDTM w klasie.

2. Wersja standardowa – ŚDTM w szkole.
3. Wersja rozszerzona – ŚDTM w szkole i w mieście.


Szczegółowe przewodniki krok po kroku dostępne są na stronie akcji: http://www.wmtday.org/pl/zasady-uczestnictwa

 

Kto może wziąć udział w akcji?


W akcji ŚDTM może wziąć udział każda szkoła. Formuła akcji pozwala zaangażować w działania szkoły podstawowe, gimnazja, a nawet szkoły ponadgimnazjalne. Znajomość tabliczki jest ważna na każdym poziomie edukacji, co zresztą widać na coraz większej liczbie szkół ponadgimnazjalnych biorących udział w akcji. Szkoły mają do dyspozycji losy o różnym stopniu trudności, a te najtrudniejsze mogą być wyzwaniem nawet dla każdego dorosłego.

 

Liceum Matematyki i Informatyki, Saratov, Rosja, 2012

 

Szkoła Polska, Zurych, Szwajcaria, 2012

 

Oonrak International Bilingual School, Suratthani City, Tajlandia, 2013

 

Andrzej Grabowski, pomysłodawca akcji

 

Institución Educativa "JENARO DIAZ JORDAN", Garzon Huila, Kolumbia, 2013

 

Szkoła Podstawowa w Kłucku, Polska, 2015

 

Zespół Szkół im. Strażaków Polskich w Nowej Wsi Lęborskie, Polska, 2015

 

Liceum Matematyki i Informatyki, Saratov, Rosja, 2015

 

Szkoła Podstawowa nr 8 im. Stefana Żeromskiego w Skarżysku-Kamiennej, Polska, 2015

 

Szkoła Podstawowa im. księcia Józefa Poniatowskiego w Wysokienicach, 2012

 

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Strzelcach Opolskich, 2014

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć