Warszawa

Co młodzież powinna brać pod uwagę podejmując decyzję zawodową?

Co młodzież powinna brać pod uwagę podejmując decyzję zawodową?

Wybór zawodu jest bardzo ważną życiowo decyzją dla każdego młodego człowieka. Ma ona niebagatelny wpływ na całą osobowość jednostki, ponieważ wykonywanie określonego zawodu związane jest z kształtowaniem się własnego „Ja”, którego jednym ze składowych jest „Ja zawodowe” (koncepcja W. Jamesa).


Każdy człowiek jest odpowiedzialny za swoje decyzje i wybory, dlatego też młodzi ludzie muszą wziąć problem wyboru zawodu na swoje barki. Wybór ten powinien być dokonany samodzielnie, na własną odpowiedzialność, ponieważ skutki takich, a nie innych decyzji zawsze ponosi się indywidualnie. 


Satysfakcję z podjętej decyzji młody człowiek może uzyskać wtedy, kiedy połączy ze sobą trzy ważne wymiary, a mianowicie własne zainteresowania i predyspozycje zawodowe, rozeznanie w kwalifikacjach i kompetencjach, które są warunkami koniecznymi do zatrudnienia w danym zawodzie, a także ocenę możliwości zatrudnienia w danym zawodzie na aktualnym rynku pracy. 


Warto sięgnąć tutaj, do teorii Supera, który w rozwoju kariery podkreśla ważność zarówno czynników indywidualnych, takich jak osobowość, aktywność jednostki, osiągnięcia, jak i czynników społecznych uwzględniających strukturę społeczną, system szkolny, rynek pracy, politykę pracy czy system prawny.


Przy wyborze kariery zawodowej, która w przyszłości ma dawać dzieciom autentyczne zadowolenie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim osobowość dziecka, jego temperament, preferencje i wyznawane wartości oraz sposób w jaki przetwarza informacje ze środowiska. Nie można zapomnieć o stanie zdrowia. Ogólnie mówi się o dyspozycjach zatrudnieniowych do pracy w określonym zawodzie, do których można zaliczyć dyspozycje umysłowe, gotowość do aktualizowania wiedzy na temat aktualnych wymagań zawodowych oraz niezbędne kompetencje i ogólne sprawności dotyczące zarówno samego zatrudnienia w danym zawodzie, jak i utrzymania stanu zatrudnienia w konkretnej pracy.


Dyspozycje umysłowe, o których mowa, to inaczej uzdolnienia, wśród których szczególną rolę odgrywają: zdolność do permanentnego kształcenia i rozwoju, zdolność szybkiego uczenia się w związku ze zmianami technologicznymi, organizacyjnymi, nowymi wymaganiami konkurencji rynkowej, zdolność myślenia rozbieżnego, czyli poszukiwanie wielu dróg i możliwości rozwiązania problemu, zdolność do komunikacji i współpracy z innymi ludźmi, zdolności adaptacyjne oraz zdolności myślenia analogicznego w nowych sytuacjach i zadaniach.

 

Dzięki takim cechom młody człowiek uzyskuje większe szanse na zdobycie  zatrudnienie w wymarzonym przez siebie zawodzie, ale także będzie potrafił zaadaptować się do zmian i podołać obowiązkom zawodowym narzuconym w firmie.


Ponadto, młodzież wchodząca na rynek pracy, zaraz po ukończeniu edukacji powinna posiadać, oprócz wiedzy szkolnej, także zebraną wiedzę o świecie zawodów oraz własnych predyspozycjach zawodowych, a także informację o rynku pracy, na który wchodzi. Orientacja na rynku pracy stanowi  odrębną grupę sprawności, które zawsze są uwzględniane w doradztwie zawodowym. Są to bowiem ogólne kompetencje, które umożliwiają młodym ludziom swobodną orientację na rynku pracy, zarówno lokalnym, regionalnym, ogólnopolskim, w ramach krajów Unii Europejskiej, a nawet na rynkach międzynarodowych. Wszystko to daje szerszy obraz świata i ułatwia zaklimatyzowanie się w zupełnie nowym środowisku.


Jednak w dzisiejszych czasach, kiedy mamy do czynienia z tworzeniem coraz to nowszych regulacji prawnych, nowelizacji istniejących ustaw oraz harmonizacji prawa rynku pracy w państwach UE, młodzieży trudno jest samodzielnie znaleźć dostateczne informacje w tym zakresie. Dlatego warto korzystać z profesjonalnej porady doradców zawodowych, którzy z pewnością będą w stanie odpowiedzieć na wiele pytań i udzielić jasnych wskazówek. Więcej o tym dlaczego warto skorzystać z profesjonalnego doradztwa zawodowego można przeczytać tutaj.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć