Warszawa

Czy nauczyciele są przygotowani do walki z dokuczaniem?

Czy nauczyciele są przygotowani do walki z dokuczaniem?

Kampania społeczna Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” zwraca uwagę na niepokojącą skalę problemu przemocy i dokuczania w polskich szkołach. Na pierwszej linii walki o zmianę tego stanu rzeczy znajdują się nauczyciele. Tymczasem aż jedna czwarta wychowawców jest przekonana, że w ich klasach problem nie występuje.


Eksperci Insytutu Badań Edukacyjnych alarmują – w polskich szkołach na porządku dziennym są zachowania takie, jak ośmieszanie, poniżanie, izolowanie czy nastawianie grupy przeciwko jednemu uczniowi. Tymczasem nauczyciele nie czują się w pełni przygotowani do radzenia sobie z problemami przemocy w szkole – tylko co piąty uznał, że jego wiedza i umiejętności związane z tematem dokuczania i agresji rówieśniczej są całkowicie wystarczające, nieco ponad dwie trzecie określiła je jako raczej wystarczające, a co dziesiąty jako niewystarczające. Podobnie kompetencje nauczycieli oceniają pedagodzy – 22 procent uznało je za całkowicie wystarczające, a 69 procent – raczej wystarczające.

 

Pełne wyniki badań znajdują się na stronie kampanii społecznej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Ambasadorem akcji został piłkarz Grzegorz Krychowiak, który przekonuje dzieciaki, że warto być dobrym kumplem. Organizatorzy chcą zwiększyć świadomość problemu dokuczania zarówno wśród dzieci i rodziców, jak i nauczycieli. Na stronie badzkumplem.cartoonnetwork.pl wychowawcy i pedagodzy znajdą przystępny schemat rozwiązywania problemów wychowawczych wśród uczniów, zamknięty w sześciu prostych krokach. Być może dobrym pomysłem będzie podsunięcie materiałów nauczycielom w szkole naszych dzieci?

 

 

Ogromnym problemem polskiej szkoły jest brak przygotowania nauczycieli do radzenia sobie z problemami wychowawczymi, w szczególności związanymi z agresją i przemocą szkolną. Nie przygotowują do tego ani studia, ani programy doskonalenia oceniane jako zbyt teoretyczne i krótkie. W rezultacie nauczyciele zmuszeni są do działania głównie w oparciu o swoją intuicję. Tymczasem, pomimo obecności w szkole psychologów i pedagogów, to najczęściej nauczyciele są pierwszymi osobami, które mają szansę zareagować na przypadki dokuczania w szkołach. – mówi psycholog Karolina Malinowska z Instytutu Badań Edukacyjnych.

 

Zdecydowana większość nauczycieli bierze udział w różnego rodzaju szkoleniach i innych formach doskonalenia zawodowego, podczas których porusza się tematy związane z dokuczaniem i przemocą w szkole: w ciągu dwóch lat poprzedzających badanie zaledwie co piąty nauczyciel nie uczestniczył w takich działaniach. Badane osoby zwracają jednak uwagę na mało angażującą formę szkoleń, które najczęściej odbywają się w formie wykładu. Niepokojący jest również fakt, że jedynie co dwudziesty nauczyciel szkolił się w zakresie postępowania ze świadkami dokuczania i przemocy. Tymczasem, jak wskazują eksperci, prawidłowa reakcja dzieci będących świadkami dokuczania jest bardzo ważna.

 

W ramach kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” rodzice i nauczyciele mogą skorzystać z pomocy ekspertów, dzwoniąc pod numer 800 100 100, czyli do Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci. Można tam zadzwonić anonimowo i uzyskać fachową pomoc od ekspertów z Fundacji Dzieci Niczyje.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć