"Nasza działalność opiera się przede wszystkim na samodzielnej aktywności dziecka"

Rozmowa z Panią Anną Wróbel  - specjalistą ds. działań edukacyjnych w EduParku.

EduPark to miejsce kreatywnej edukacji, które dzięki wykorzystaniu eksperymentów przybliża dzieciom otaczający świat poprzez doświadczenie i zabawę. Jak wspomina Pani początki działalności?

A.W: W roku 2010 zaczynaliśmy z samą wystawa interaktywną. Niedługo potem narodził się pomysł uzupełnienia jej o warsztaty naukowe, które do dziś są czynnikiem wyróżniającym nas wśród innych Centrów Nauki. Początki oczywiście nie były proste. Musieliśmy znaleźć swój sposób na zaistnienie w świadomości mieszkańców trójmiasta i wydaje mi się, że udało nam się to naprawdę zadowalająco.

W EduParku dostępna jest interaktywna wystawa wraz ze stanowiskami doświadczalnymi, dzięki którym dzieci poprzez eksperymentowanie uczą się faktów z pięciu dziedzin nauki: mechanika, człowiek, akustyka, optyka i środowisko. Słowem zdobytą w szkole teorię mogą przełożyć na praktykę. Takie namacalne doświadczenie to chyba coś co maluchy kochają najbardziej, prawda?

A.W: Jak najbardziej. Każda możliwość manipulacji, dotknięcia i doświadczenia jest niepowtarzalną okazją do samodzielnego poznawania otaczającego dzieci świata. Idealnie pasuje tu sformułowanie Konfucjusza „Powiedz mi a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Nasza działalność opiera się przede wszystkim na samodzielnej aktywności dziecka.

Tu każdy ciekawy świata odkrywca może samodzielnie (lub z pomocą animatorów) stać się istnym odkrywcą praw nauki! Które eksponaty na wystawie cieszą się największym zainteresowaniem wśród dzieci?

A.W: Wśród młodszych dzieci furorę robi Muzyczna Podłoga, czyli kolorowe płytki, po których można skakać wydając przy tym różne dźwięki od odgłosów zwierząt po dźwięki instrumentów. Starsze dzieci mogą spróbować wygrać na niej prosty utwór np. Panie Janie. Starsi uwielbiają rywalizować podczas pobijania rekordów w Badaniu Refleksu, Spalaniu Kalorii czy układaniu Ludzkich Fantomów. Niezależnie od wieku umieszczenie Głowy na Tacy to świetna zabawa. Mogłabym tak wymieniać długo :)

Podczas zajęć dzieci mają okazję nie tylko poznać ciekawe eksperymenty, ale także dowiedzieć się czegoś na temat znanych naukowców. Omawiane są sylwetki np. Antoina Lavoisiera, Gabriela Fahrenheita czy James Watsona i Francisa Cricka. Tym, którzy jeszcze nie mieli okazji w nich uczestniczyć proszę uchylić rąbka tajemnicy i zdradzić jakie niespodzianki czekają na maluchy podczas tych zajęć?

A.W: Niespodzianek będzie co nie miara. Na warsztatach „Watson i Crick… po nitce DNA do kłębka”, zgłębimy tajniki DNA  izolując DNA z truskawki oraz wykonując bransoletki DNA. Konstruując samodzielnie termometry dzieci poznają „od podszewki” zasadę ich działania oraz budowy, a przede wszystkim zapoznają się z wielkim odkryciem Gabriela Fahrenheita. Wykonają również wybuchowe reakcje podgrzewające i zmrażające atmosferę ;)

Jedno jest pewne - dzięki takim warsztatom znane dzieciakom ze szkolnych lekcji nazwiska stają się zdecydowanie bardziej przyjazne i łatwiejsze do zapamiętania!

A.W: O tak. To na pewno, myślę że tylko dzięki takim zajęciom da się naprawdę zapamiętać odkrycia jakich dokonali Ci naukowcy.

W EduParku można także wziąć udział w kreatywnych zajęciach z chemii i fizyki. W odróżnieniu jednak od wiedzy z tych przedmiotów przekazywanej w szkołach w tym przypadku dzieci uczą się głównie poprzez eksperymentowanie. Mogą stworzyć wulkan, bąbelkową lampę czy kosmiczny spodek! Jak maluchy reagują na tego typu pomysły?

A.W: Zawsze bardzo spontanicznie. Są okrzyki zdziwienia, zadowolenia oraz śmiechy i mimo, że przywykliśmy do takich reakcji zawsze wywołują one uśmiech na naszych twarzach. Na koniec warsztatów często słyszymy „Chcemy jeszcze!” albo „Dlaczego?”. Myślę że jest to najlepszy dowód tego, że dzieciom się podoba.

Mnie bardzo ucieszył pomysł na warsztaty poświęcone ekologii. Taka tematyka powinna gościć w świadomości dzieci już od najmłodszych lat. Nauka sortowania śmieci i eksperymenty, które pokazują czy nasze działanie jest korzystne dla Ziemi to tylko niektóre zagadnienia poruszane na warsztatach. Pozostaje mieć nadzieję, że zdobytą na zajęciach widzę będą wcielać w życie…

A.W: Tak, zamiłowanie do świata przyrody a w szczególności zaszczepienie już w najmłodszych dzieciach potrzeby dbania o nasze środowisko jest niebywale ważne. Też mamy wielką nadzieję, że te warsztaty zaowocują postawami pro-ekologicznymi wśród jak największej liczby dzieci. Dlatego często organizujemy dodatkowe wydarzenia związane z ekologią. Za nami trzy duże ekologiczne projekty „Nie Lej Wody!” oraz „Dobra Dawka Energii” czy „Bezpieczna Energia z Polską Spółką Gazownictwa”. Rok rocznie bierzemy także udział w Pomorskich Dniach Energii.

Dla tych, którzy są prawdziwymi fanami eksperymentów idealną propozycją jest możliwość organizacji urodzin w EduParku. Jakie atrakcje czekają na solenizantów i ich gości?

A.W: Urodzinki w EduParku trwają dwie godziny, podczas nich zapewniamy zarówno warsztaty jak i zwiedzanie wystawy interaktywnej. Na początku zapraszamy dzieci na warsztaty na których mogą samodzielnie eksperymentować, przelewać i przesypywać różne substancje, a następnie obserwować reakcje. Zajęcia mogą przyjąć formę warsztatów chemicznych gdzie wcielamy się w role szalonych naukowców J. Jako detektywi szukamy poszlak takich jak badanie odcisków palców czy DNA starając się wyśledzić przestępcę, a nawet stworzyć mydełka i sole kąpielowe, które można zabrać na pamiątkę podczas warsztatów Kolorowa Kraina Zapachów.

Lato już dobiega końca, a wraz z nim “Wybuchowe Wakacje”, w których można było uczestniczyć podczas lipca i sierpnia w EduParku. Jak podsumowałaby Pani ten czas?

A.W: Intensywny i „Wybuchowy” J Naprawdę się u nas działo z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Przychodziły grupy, całe rodziny, często ze znajomymi lub dzieci z dziadkami, co zawsze miło widzieć. W ciągu wakacji odwiedza nas wiele nowych twarzy, turyści nie tylko z Polski, którzy chcą zaprosić nas do siebie lub obiecują powrót za rok. Przed nami teraz cały rok szklony, do którego również przygotowywaliśmy się przez czas wolny od nauki szkolnej.

Życzę zatem kolejnych sukcesów w zaszczepianiu w dzieciach wiedzy w kreatywny sposób, bo tematów do pasjonujących spotkań z nauką z pewnością nigdy nie zabraknie!

A.W: Bardzo dziękujemy. Rzeczywiście już myślimy jak pokazać kolejne zjawiska i reakcje oraz planujemy nowe tematy.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

A.W: Ja również bardzo dziękuję :)