Warszawa

Jak dodać dziecku skrzydeł?

Jak dodać dziecku skrzydeł?

W ławce nowy kolega, w planie nowy przedmiot, nowa polonistka tłumaczy swój system oceniania. Początek roku szkolnego to dla dzieci czas odkryć i radości z powakacyjnych spotkań, ale też stresu. Nie wszystkie sobie z nim radzą. Jak pomóc uczniom, którzy nie chcą wracać do szkoły?


Z zasady szkoła ma socjalizować – pokazywać wzorce zachowań, zachęcać do tworzenia więzi i zgłębiania relacji. Nie każde dziecko sobie z tym radzi. Szczególnie, gdy w szkole czuje się słabsze i gorsze od innych. Kłótnie rodziców, gorszy od kolegów tornister, słabsze oceny i brak przyjaciela to poważne problemy małego człowieka. Niestety właśnie w dzieciństwie rodzą się nasze kompleksy, lęki, przeświadczenie o braku własnej wartości. Ale są ludzie, którzy na co dzień dodają dzieciom skrzydeł.

 

Poważna propozycja
Jeden nauczyciel kontra trzydziestu uczniów. W takich warunkach szanse na indywidualne podejście do każdego dziecka nie są wielkie. Rodzą się różnice w poziomie przyswajania wiedzy, następuje podział na lepszych i gorszych, wychwalanych prymusów i tych mniej zdolnych, często wyśmiewanych przez resztę. Z tym zjawiskiem postanowili walczyć pomysłodawcy AKADEMII PRZYSZŁOŚCI. W Akademii każdy jest postrzegany jako uzdolniony i wyjątkowy - nie ma przecież osób bez potencjału! Tutaj każdy uczeń od samego początku jest oczkiem w głowie dla swojego opiekuna.


Szkoła kojarzy się często z przymusem, obowiązkiem. Do programu Stowarzyszenia WIOSNA uczniowie przystępują dobrowolnie. To ich decyzja, a jednocześnie sygnał, że ktoś liczy się z jego zdaniem. Nie możemy zmuszać dziecka do zmiany, ale możemy mu ją… zaproponować.


Wielki sukces ośmiolatka
SuperW, czyli wolontariusz, który dostaje pod opiekę wybranego ucznia, poznaje jego osobowość, umiejętności i dostosowuje „motywatory” do jego indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Motywatory Zmian to specjalny system AKADEMII PRZYSZŁOŚCI – Bierzemy „pod lupę” dzieci, które są najsłabsze w szkole, przyglądamy się temu, co mają w środku i wydobywamy z nich to, co najpiękniejsze. Przeprowadzamy dzieci od porażki w szkole do sukcesu w życiu – tłumaczy ks. Jacek WIOSNA Stryczek, założyciel Stowarzyszenia.


Strach przed powiedzeniem wiersza przed całą klasą może sparaliżować ośmiolatka. Chyba, że usłyszy, że jego interpretacja „Lokomotywy” Tuwima jest powalająca i nie można tego zmarnować! Dlatego opiekunowie co tydzień spotykają się ze swoim dzieckiem i przekazują mu nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim wiarę w siebie i swoje możliwości. Poznają ich problemy, słuchają, wspierają, poświęcają im uwagę, a co najważniejsze – dają impuls do zmiany! 

 

Rozbrykane urwisy do boju!
9 na 10 dzieci, zapytanych o ulubione zajęcia w szkole, odpowiada, że najbardziej lubią wychowanie fizyczne i przerwy. Wolą spędzać czas w ruchu i na świeżym powietrzu, nudzą je zajęcia przeprowadzane w szkolnych murach. Narzucony z góry plan zajęć i sztywne ramy godzinowe niespecjalnie inspirują uczniów. Nawet najpilniejsze dzieci nie są w stanie koncentrować się przez całe 45-minut biernego słuchania. To nie jest sposób na efektywną naukę. Akademia urozmaica tradycyjne sposoby nauczania, a sami SuperW przełamują puste stereotypy.


Przykładem niech będzie 8-letni Tomek. To rozbrykany urwis, któremu trudno było skupić się na konkretnym zadaniu przez dłuższą chwilę. Miał problemy z czytaniem i tabliczką mnożenia. Sposób na to znalazł jego SuperW. Chłopiec uwielbiał gry komputerowe, więc opiekun najtrudniejsze zadania porównywał do świata wirtualnych gier. Wystarczyło kilka miesięcy, aby Tomek poprawił swoje czytanie i podciągnął się w matematyce. Nawet w dyscyplinie zaczął widzieć sens!


Badania dowodzą, iż dzieci najefektywniej uczą się poprzez doświadczanie. W ten sposób szybciej i chętniej zapamiętują. Dlatego zadaniem SuperW jest projektowanie doświadczeń podopiecznych. Wspólnie poznają niedostępny do tej pory dla dziecka świat, nowych ludzi, podejmują wyzwania, w których dziecko wygrywa i nabywa pewności siebie. Oboje rozwija swoją wiedzę i kreatywność, którą szkolne wymogi potrafią skutecznie stłumić.


Dodajemy skrzydeł
Profesor Philip Zimbardo, autor słynnego eksperymentu więziennego, ocenił, że około milion uczniów w Polsce ma problemy emocjonalne, związane odrzuceniem ze strony rówieśników lub upokorzeniami, spowodowanymi uwagami od nauczycieli, przedstawianymi na forum klasy. Tak jednak nie musi być. Właśnie trwa rekrutacja SuperW AKADEMII PRZYSZŁOŚCI. Kolejna edycja projektu zmieni życie wielu młodych odkrywców!

Chcesz zmieniać świat najmłodszych na lepsze? Pomóż im uwierzyć w siebie i własne marzenia! Wejdź na superw.pl, wypełnij formularz rekrutacyjny i dołącz do Drużyny SuperW AKADEMII PRZYSZŁOŚCI!

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć