Warszawa

Czy niemowlętom czytać książki? Tak!

Czy niemowlętom czytać książki? Tak!

Czytanie książek niemowlakom pozwala zbudować więź między dzieckiem a rodzicem. Wpływa na jego poczucie bezpieczeństwa, co pozwala na łatwiejsze dostosowanie się do otaczających warunków i późniejszego życia.

 

Kiedy przychodzi na świat nasze dziecko, pragniemy, aby miało wokół siebie sprzyjające warunki dla prawidłowego rozwoju emocjonalnego i fizycznego. Otaczamy je ciepłem i miłością, a także obdarowujemy mnóstwem kolorowych pluszaków, gryzaków i grzechotek. A ono i tak często płacze. Może nasze dziecko chciałoby poczytać? A raczej chciałoby, aby ktoś mu poczytał?

 

Ktoś może powiedzieć, że nie warto czytać niemowlakom, ponieważ one jeszcze nic nie rozumieją. Nie ma bardziej mylnego stwierdzenia. Dla właściwego rozwoju naszego dziecka potrzebna jest stymulacja różnego rodzaju zmysłów. Maluch rozpoznaje głosy bliskich osób, w szczególności głos matki, przyzwyczaja się do rytmu, intonacji oraz tempa wypowiadanych słów lub dźwięków, co jest istotnym elementem właściwego rozwoju mowy. Czytanie książek niemowlakom pozwala zbudować więź między dzieckiem a rodzicem. Wpływa na jego poczucie bezpieczeństwa, co pozwala na łatwiejsze dostosowanie się do otaczających warunków.

 


   

Dzieci w okresie niemowlęcym rozróżniają głównie jaskrawe barwy (czerwony, niebieski, żółty), a także kontrasty biały-czarny. Kształty widziane przez półroczne dzieci są bardzo rozmazane i niewyraźne. Wraz z rozwojem dziecko zaczyna wodzić wzrokiem za przedmiotami. Jego chęć poznawania wzrasta. Łatwiej koncentruje się na pewnych czynnościach. Z zaciekawieniem przygląda się kolejnym stronom książeczek, dotyka je, ściska, wkłada do buzi. Potrafi reagować na sposób czytania: wolno, szybko, śmiejąc się, płacząc itp.

 

Półroczne maluszki „zaczytują się” w książeczkach, które oparte są na zasadzie kontrastu, posiadają jeden główny element obrazka bądź takie, które są bardzo miękkie, szeleszczące i łatwo można je wziąć do buzi.

 

W wieku około 1 roku mała motoryka rozwija się coraz szybciej. Dzieci lubią pokazywać postacie, przedmioty na obrazkach i słuchać, co one przedstawiają, np. „To jest piesek”, „To jest drzewo”. Maluchy w tym okresie biorą czynny udział w oglądaniu książeczek, same wybierają, która strona będzie czytana i jak długo. Rozpoczyna się etap naśladownictwa: „Piesek robi hau, hau”. Jeżeli książeczka posiada jakieś szczególne cechy, np. ma oryginalne kształty lub zawiera nietypowe faktury (np. coś szeleszczącego lub miękkiego), dzieci od razu skupiają na tym swoje zainteresowanie i kojarzą później książkę po jej nietypowej zawartości. Dzieci nie skupiają jeszcze uwagi na tekście zawartym w obrazku, ale interesuje je sposób, w jaki wypowiadamy słowa i dźwięki. W tym okresie maluchy najchętniej słuchają krótkich i zabawnych rymowanek.

 

Ważne jest, aby przy doborze odpowiednich książek dla dzieci do 1. roku życia zwracać uwagę na to, czy są one dostosowane do ich wieku i możliwości. Obserwując dziecko, wiemy czy ta lub inna książka będzie dla niego teraz odpowiednia, czy może musi poczekać jeszcze kilka miesięcy, aby spełniła swoją rolę jak najlepiej.

 

Nie warto się spieszyć. Regularne czytanie już od najmłodszych lat pomaga przede wszystkim w skupieniu uwagi i koncentracji, co jest ważne nie tylko w szkole, ale także w całym późniejszym życiu.

 

 

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć