Warszawa

Od sportu, po malarstwo. Etap dziecka doskonałego

Od sportu, po malarstwo. Etap dziecka doskonałego

Rodzice szykujcie się na czas, gdy wasze dziecko będzie chodzić jednocześnie na tenis, siatkówkę, piłkę nożną, szermierkę, lekcje muzyki, naukę gry na gitarze, trzy języki i pływanie. Ilość zajęć dodatkowych często nas przerasta, nie mówiąc już o dzieciach. Zapisujemy je bezmyślnie na kolejne i kolejne, chcemy przecież żeby dzieci były wszechstronne! Aż przychodzi taki moment, gdy słyszymy “Mamo, mam już dość. Te zajęcia mnie nudzą. Nie lubię ich”.

 

W wieku szkolnym dzieci doświadczają wzmożonego zainteresowania różnymi dziedzinami. Od sportu, po malarstwo. Czy wiecie czym jest sprawność motoryczna dziecka? Brzmi zagadkowo? Już tłumaczę :) To pojęcie jest związane aktywnością fizyczną. To jak dziecko się porusza, jak tańczy, biega, a nawet rysuje. Każda czynność, która wymaga zaangażowania mięśni i stawów jest związana z motoryką.

 

Zrób to sam

 

A teraz przyjrzyjmy się naszym dzieciom. Prześledźmy ich zachowanie. Rozwój motoryczny u dzieci w wieku szkolnym dzielimy na dwa etapy. Pierwszy pojawia się między 3 a 4 rokiem nauki. Wtedy układ nerwowy i mięśniowy przechodzą małą rewolucję, co przejawia się w zwiększeniu ruchów manualnych.

 

Czyli takich jak np.:

Ubieranie się - spokojnie możecie wymagać od dzieci wiązania sznurowadeł
Pisanie — tłumaczenia, że nie potrafię ładnie pisać możecie przyjmować z uśmiechem
Wykonywanie prac ręcznych — włączając w to mycie naczyń

 

Pamiętajcie, że dzieciom te czynności nie powinny już sprawiać trudności, a nawet jeśli na początku jest im ciężko, to z czasem szybko się ich nauczą. Nie bez powodu psycholodzy nazwali ten okres etapem dziecka doskonałego.

Dodatkowo, między 7 a 9 rokiem życia, dzieci zaczynają być wyjątkowo ruchliwe. Można to porównać do dwulatka, który w końcu wstaje z kolan i zaczyna chodzić, a za chwilę biegać. Tak więc mamy w domu siedmiolatka, który zaczyna zachowywać się jak pobudzony dwulatek. Oczywiście żartuje, choć możemy zaobserwować wzmożoną aktywność ruchową.

 

Gramy w jednej drużynie

Drugi faza to czas między 9 a 10 rokiem. Czyli mniej więcej czwarta klasa. Dzieci już przystosowały się do warunków szkolnych, odrabiania lekcji, rutyny zajęć i planu dnia. To czas gdy dziecko staje się mnie pobudzone. Jego działania są bardziej celowe i ekonomiczne, czyli wykonuję czynność jak najszybciej i w określonym celu.

 

W tym czasie dzieci są w stanie łączyć proste ruchy w bardziej skomplikowane. To jak gra zespołowa, na przykład piłka nożna. Nie gram już samodzielnie, ale współpracuję z grupą. Kopnięcie do kolegi, podanie i gol!

 

Dzieci szybko uczą się nawet skomplikowanych czynności. Pływanie motylkiem - żaden problem, jazda na deskorolce, łyżwach, wrotkach i nartach — potrafię robić to jednocześnie. Pojawia się także zainteresowanie muzyką, grą na instrumentach, śpiewaniem.

 

Jednak dzieci kierują się głównie wewnętrzną potrzebą, własnymi zainteresowaniami, a nacisk rodziców może je jedynie zniechęcić. Dlatego starajmy się raczej pomagać im w poszukiwaniu aktywności, które odpowiadają ich możliwościom. Nie naciskajmy i nie upierajmy się na naszych niespełnionych marzeniach, ale wspierajmy dzieciaki w realizowaniu ich pasji.

 

Więcej ciekawych artykułów przeczytasz w magazynie dla rodziców mamadu.pl

 

 

Zapraszamy również do polubienia profilu FB

https://pl-pl.facebook.com/mamadupl

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć