Warszawa

Porady dla rodziców dziecka z afazją motoryczną

Porady dla rodziców dziecka z afazją motoryczną

CHARAKTERYSTYKA PROBLEMU

 

1. Dziecko z Afazją  nie posiada mowy spontanicznej przy dobrym rozumieniu
2. Rozwój mowy dziecka  z Afazją charakteryzuje się
- nieobecnością słów lub dźwięków zbliżonych w wieku 2 lat
- niezdolnością budowania  prostej składniowej wypowiedzi składającej się z dwóch słów
- w późniejszych latach  po ukończeniu 3 lat ograniczony zasób słownika .
3. Dzieci mają trudności w zapamiętaniu wzorca ruchowego
4. Dzieci mają problem w zapamiętaniu wyrazu .


CO POWINIEN ZROBIĆ RODZIC?

 

1. Udaj się do specjalisty , który zajmuje się problemem Afazji
- neurolog dziecięcy
- neurologopeda
- rehabilitant
- psycholog


Twoje dziecko powinno  być pod opieką tych specjalistów . Wspólnie ustalą diagnozę i w sposób profesjonalny zaopiekują się dzieckiem.

 

Jak powinna wyglądać terapia logopedyczna? 

Czy moje dziecko może uczęszczać na zajęcia indywidualne i  grupowe?

 

Zajęcia indywidualne pomogą dziecku nauczyć się mówić , usprawnić artykulatory mowy, wykonywać prawidłowo polecenia.


Zajęcia grupowe to forma pracy z dzieckiem ,która mobilizuje do komunikacji werbalnej  z osobami obcymi ,swoimi rówieśnikami. 


W terapii grupowej neurologopeda podzieli swoją terapię grupową na  następujące zajęcia
- zajęcia słuchowo – ruchowe
- zajęcia wzrokowo – ruchowe
- zajęcia  słowno – ruchowe
- zabawa

 

Zajęcia słuchowo – ruchowe
Zajęcia te obejmują elementy gimnastyki i logorytmiki. Twoje  dziecko dzięki tym ćwiczeniom kształtuje rozwój ruchowy. Logopeda wywołuje głoski  sylaby ćwiczy prozodie .


Zajęcia wzrokowo – ruchowe
Dzięki tym zajęciom Twoje dziecko prawidłowo będzie wykonywało ćwiczenia  motoryczne , ruchowe.


Zajęcia  słowno – ruchowe
Ćwiczenia  między innymi  przygotują   dziecko  do nauki  czytania i pisania.

 

Zabawa
Obserwuj dziecko jak się bawi . Zabawa jest bardzo ważna w życiu dziecka. Rozwija wyobraźnię pobudza do komunikacji werbalnej. Baw się ze swoim dzieckiem w każdej wolnej chwili.

 

Pamiętaj !


Twoje dziecko może mieć problemy w zapamiętywaniu znaków graficznych.


Dlatego : 
- ćwicz z nim alfabet.
- dziel wyrazy na sylaby
- wyklaskuj rytmicznie wyrazy
- nie wyręczaj swojego dziecka w mówieniu
- nie okazuj zniecierpliwienia , gdy nie potrafi  się wysłowić
- nie izoluj od kontaktów z ludźmi
- nie stawiaj wymagań przekraczających jego możliwości
- zachęcaj do komunikacji

 

Autor: Żaneta Mazurek – Dudek
Neurologopeda , surdologopeda , neuroterapeuta EEG Biofeedback  Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie. Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Polskiego Towarzystwa Neurologopedów Warszawa

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć