CHARAKTERYSTYKA PROBLEMU
1. Dziecko z Afazją nie posiada mowy spontanicznej przy dobrym rozumieniu
2. Rozwój mowy dziecka z Afazją charakteryzuje się
- nieobecnością słów lub dźwięków zbliżonych w wieku 2 lat
- niezdolnością budowania prostej składniowej wypowiedzi składającej się z dwóch słów
- w późniejszych latach po ukończeniu 3 lat ograniczony zasób słownika .
3. Dzieci mają trudności w zapamiętaniu wzorca ruchowego
4. Dzieci mają problem w zapamiętaniu wyrazu .
CO POWINIEN ZROBIĆ RODZIC?
1. Udaj się do specjalisty , który zajmuje się problemem Afazji
- neurolog dziecięcy
- neurologopeda
- rehabilitant
- psycholog
Twoje dziecko powinno być pod opieką tych specjalistów . Wspólnie ustalą diagnozę i w sposób profesjonalny zaopiekują się dzieckiem.
Jak powinna wyglądać terapia logopedyczna?
Czy moje dziecko może uczęszczać na zajęcia indywidualne i grupowe?
Zajęcia indywidualne pomogą dziecku nauczyć się mówić , usprawnić artykulatory mowy, wykonywać prawidłowo polecenia.
Zajęcia grupowe to forma pracy z dzieckiem ,która mobilizuje do komunikacji werbalnej z osobami obcymi ,swoimi rówieśnikami.
W terapii grupowej neurologopeda podzieli swoją terapię grupową na następujące zajęcia
- zajęcia słuchowo – ruchowe
- zajęcia wzrokowo – ruchowe
- zajęcia słowno – ruchowe
- zabawa
Zajęcia słuchowo – ruchowe
Zajęcia te obejmują elementy gimnastyki i logorytmiki. Twoje dziecko dzięki tym ćwiczeniom kształtuje rozwój ruchowy. Logopeda wywołuje głoski sylaby ćwiczy prozodie .
Zajęcia wzrokowo – ruchowe
Dzięki tym zajęciom Twoje dziecko prawidłowo będzie wykonywało ćwiczenia motoryczne , ruchowe.
Zajęcia słowno – ruchowe
Ćwiczenia między innymi przygotują dziecko do nauki czytania i pisania.
Zabawa
Obserwuj dziecko jak się bawi . Zabawa jest bardzo ważna w życiu dziecka. Rozwija wyobraźnię pobudza do komunikacji werbalnej. Baw się ze swoim dzieckiem w każdej wolnej chwili.
Twoje dziecko może mieć problemy w zapamiętywaniu znaków graficznych.
Dlatego :
- ćwicz z nim alfabet.
- dziel wyrazy na sylaby
- wyklaskuj rytmicznie wyrazy
- nie wyręczaj swojego dziecka w mówieniu
- nie okazuj zniecierpliwienia , gdy nie potrafi się wysłowić
- nie izoluj od kontaktów z ludźmi
- nie stawiaj wymagań przekraczających jego możliwości
- zachęcaj do komunikacji
Autor: Żaneta Mazurek – Dudek
Neurologopeda , surdologopeda , neuroterapeuta EEG Biofeedback Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie. Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Polskiego Towarzystwa Neurologopedów Warszawa