Strefa rodzica » Artykuły » Jak zbudować pożądane nawyki żywieniowe u najmłodszych?

Jak zbudować pożądane nawyki żywieniowe u najmłodszych?

Aby do malca trafiły nasze wywody o wyższości świeżych warzyw nad cheeseburgerami, sami musimy dawać dobry przykład. Dopiero na takim fundamencie można budować pożądane nawyki żywieniowe u najmłodszych. Nie jest to łatwe, zwłaszcza, że sporo brzydkich przyzwyczajeń zostało nam z czasów dzieciństwa, a nasza dieta często obfituje nie tyle w witaminy i mikroelementy, co w niekonsekwencje. Zmiany w jadłospisie z pewnością nie budziłyby takich emocji, gdyby nie konieczność eliminowania z niego tego, co maluchy (i rodzice!) lubią najbardziej.

 


Producenci łakoci z reklamodawcami pospołu nie próżnują i nie ułatwiają sprawy – doskonale wiedzą, jak i czym podbić serca milusińskich, a brzdące to konsumenci idealni. Rodzice zaś, raz po raz, uginają się pod dziecięcą presją. Zwłaszcza w hipermarkecie, tuż przy kasie, dla świętego spokoju. Dlaczego jednak my, dorośli dajemy się omamić i w porze lunchu, jak po sznurku, kierujemy się ku budce z hot-dogami, słodyczami nagradzamy dzieci i siebie, a osobiste porażki rekompensujemy sobie obfitymi ucztami?


W karcie dań przeciętnej polskiej rodziny nihil novil; wielu z nas nadal nie wyobraża sobie niedzielnego (i nie tylko niedzielnego) obiadu bez schabowego, albo i dwóch. Do tego ziemniaki zamaszyście podlane tłuszczem. W zestawie może być też element warzywny, ale jak się okazuje, wcale nie musi. Do tego wypijamy hektolitry kawy, herbata obowiązkowo czarna, dobrze posłodzona. Do narodowych grzechów głównych spożywczych obok podjadania późnowieczornego należy też wychodzenie z domu bez śniadania. A dzieci patrzą, przyswajają i pewnego dnia odzwierciedlą w skali 1:1 wszystko, cośmy im do głów wtłoczyli – własnym przykładem, bowiem ma on moc nieporównywalnie większą, aniżeli jakiekolwiek napomnienia słowne. Co z tego, że będziemy wygłaszać mowy pochwalne na temat wegetarianizmu, jeśli dzieci widzą, jak pałaszujemy mielone? Dlatego, jeśli chcemy, by menu naszych pociech było zdrowe, prawidłowe, zbilansowane i takie zostało, sami też musimy zdrowo jeść. Komponujmy rodzinny jadłospis rozważnie i ze szczególny uwzględnieniem zapotrzebowania malców. Nie chodzi o to, by na dziecięce talerze ładować wyłącznie petardy w rodzaju super fruits podlanych sokiem z owoców noni (który, nawiasem mówiąc, nie wytrzymuje porównania nawet ze znienawidzonym przez kolejne generacje klasycznym tranem), a raczej o przestrzeganie kilku istotnych zasad.


Woda – źródłem życia


Jak zachęcić maluchy i starszaki do picia wody, zwłaszcza gdy do tej pory na stole królowały niepodzielnie wysokosłodzone soki lub gazowane napoje? Oczywiście należy pić ją samemu, często i chętnie, ale jeśli nasze dzieci zdążyły się już przyzwyczaić do słodkich napitków mogą z niezadowoleniem przyjąć „nudny” i „bezsmakowy” bezbarwny płyn. Jednak na wszystko jest sposób.


Z pomocą przychodzi nam propozycja zwana „SPA water”, czyli woda z dodatkami. Przygotowanie jej jest bardzo proste: wystarczy w dzbanku z wodą umieścić plasterki cytryny np. z listkami mięty albo plasterki świeżego ogórka, bądź ćwiartki jabłek, lub kilka malin… pomysłów jest całe mnóstwo! Woda dzięki pysznym dodatkom nabiera ciekawego smaku i staje się wyborną alternatywą wątpliwej jakości napojów za sklepowej półki. Dodatkowe bonusy – SPA water cieszy oko, a wykonana samodzielnie (lub prawie samodzielnie) przez dzieci jest zdecydowanie bardziej interesująca aniżeli cola. Poza tym będąc tak smakowitą woda ta chętnie jest sączona między posiłkami, dla samej przyjemności picia, a nie tylko wtedy, gdy poczujemy pragnienie – gdy organizm wysyła taki sygnał, doświadcza już znacznego niedoboru płynów. Dlatego tak ważne jest wyrobienie nawyku częstego sięgania po wodę. Czym dodatkowo jeszcze można poić maluchy? Dobrą opcją są ziołowe herbatki, domowe kompoty bez cukru (np. jabłkowy, wystarczająco słodki „z natury”) oraz świeże, domowej roboty soki. Nie zapominajmy jednak o wodzie!

 

 

Regularnie i optymalnie

 

O tym, jak ważne jest  przyjmowanie urozmaiconych pokarmów o stałych porach, przynajmniej 5 x dziennie, nie trzeba nikogo przekonywać. Warto jednak wygospodarować trochę więcej czas na celebrowanie posiłków w gronie rodzinnym – dzięki temu dzieci nie jedzą niedbale i w pośpiechu, mają naturalną okazję do nauki samodzielności oraz zachowania się przy stole, a wspólne posiłki w prostej konsekwencji będą kojarzyć im się z czymś przyjemnym. Wyłączmy telewizor na czas obiadu, niech nic nam nie przeszkadza. Starajmy się nie traktować jedzenia w kategoriach nagród i kar; smaczne danie może być dopełnieniem miłego wieczoru, ale nie kartą przetargową w pertraktacjach z dzieckiem. I odwrotnie: nie zmuszajmy malucha do jedzenia szpinaku w formie półpłynnej za karę, nie karzmy za brak apetytu lub za apetyt nadmierny, raczej poszukajmy przyczyn takiego stanu rzeczy. Sami też nie „zajadajmy” stresów, poszukajmy alternatywnych sposobów na skuteczną walkę z nim, w przeciwnym razie wysyłamy dziecku czytelny komunikat: złotym środkiem na wszelkie smutki jest jedzenie, a stąd już niedaleko do zaburzeń odżywiania.


Jeśli możemy sobie na to pozwolić, dobrym pomysłem jest rodzinna wizyta u dietetyka, który fachowo rozpisze jadłospis dla poszczególnych członków rodziny uwzględniając ich indywidualne potrzeby, podobnie jak wykonanie testów na nietolerancję pokarmową – dzięki nim możemy np. dowiedzieć się, że dziecko nie toleruje glutenu albo mleka krowiego (czasem objawy nietolerancji bywają bardzo dyskretne!) i wcześnie wyeliminować potencjalnie szkodliwe produkty z jego diety.


Zamienniki, zamienniki…


Nawet jeśli do naszego domu chipsy i inne tego typu snacki nie mają „wstępu”, dzieci prędzej czy później i tak się z nimi zetkną. Takie przekąski są tuczące, niezdrowe i pozbawione wartości odżywczych, jednak maluchy (i nie tylko) je kochają. Dlaczego? Dzieje się tak, ponieważ smak słony (podobnie jak słodki) jest dla najmłodszych bardzo atrakcyjny, w przeciwieństwie do gorzkiego i kwaśnego – w nich rozsmakowujemy się dopiero dużo później. Tak to „urządziła” ewolucja, by chronić młody organizm przed zatruciem – albowiem to, co zepsute i nieświeże zazwyczaj jest właśnie gorzkie lub kwaśne, stąd instynktowna niechęć osesków do tych dwóch smaków. Natomiast słony jest „bezpieczny” i, w przeciwieństwie do słodkiego, można go z łatwością zjeść bardzo dużo. Zresztą – jeśli brzdąc widzi mamę czy tatę chrupiących chipsy przed tv, najpewniej zacznie ich naśladować. Trzeba w tym miejscu nadmienić, iż łączenie tych dwóch aktywności jest wyjątkowo niekorzystne – do mózgu docierają wówczas silne bodźce dwojakiego rodzaju (nie mówiąc o wszystkich innych, pomniejszych otaczających bodźcach): pożywienie + obrazy w tv, co niekorzystnie wpływa na procesy trawienne.

 


Co możemy zaproponować maluchom zamiast chipsów, słodyczy i niezdrowych przekąsek? Pysznych opcji jest bardzo wiele: chipsy można zamienić na ćwiartki jabłek, talarki z marchewki, mieszankę orzeszków (bez soli) lub, ewentualnie, na zwykłe kukurydziane chrupki. Łakocie możemy z powodzeniem zastąpić owocami, a zamiast fast-foodu konsumowanego „na mieście” lepiej wspólnie przygotować w domu wege burgera, warzywno-serowe koreczki czy mini-kanapeczki wieloskładnikowe. Stosując zamienniki nie zostawiamy dziecka z niedosytem („Nie dostaniesz chipsów!”), a oferujemy mu coś innego, dużo bardziej wartościowego, jednocześnie tłumacząc dlaczego tak robimy. Dzięki takim strategiom budujemy świadomość dziecka, uczymy dokonywania dobrych wyborów. Wybierajmy się wspólnie na zakupy, czytajmy z dzieckiem etykiety, wyjaśniajmy, jakie składniki są zdrowe, a jakie nie; ta wiedza na pewno zaprocentuje. Uważajmy jednak na „terror zdrowego odżywiania” i nie popadajmy w skrajności. Może skusimy się na stworzenie kolorowej, domowej instrukcji odżywiania? W niej warto wypunktować i umieścić to, czym chcemy się kierować, np. „W naszym domu nie jemy przed tv”, „Czekoladę z orzechami zjadamy w niedzielę”, „Eliminujemy gluten!” etc.
Pamiętajmy, że na pozytywne zmiany nigdy nie jest za późno. Jeśli do tej pory nie odżywialiśmy się zdrowo, chęć zadbania o prawidłowy rozwój dziecka może stanowić motywację do pozytywnych zmian u pozostałych członków rodziny.

 



Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Kocham Cię! Jak powiedzieć to dziecku? więcej » x
Zobacz » Artykuły
Kocham Cię! Jak powiedzieć to dziecku?

Kocham Cię! Jak powiedzieć to dziecku?

To, że kochamy swoje dzieci jest oczywiste, prawda? Czasami tak oczywiste, że w codziennym zabieganiu nie mówimy im tego. Nie zawsze trzeba użyć wprost słowa "kocham”. Chwaląc i doceniając także wyrażamy miłość. Zobaczcie, jak mówić dzieciom, że je kochacie. więcej »
Jak sprawić, żeby moje dziecko ograniczyło spożycie przetworzonej żywności?

Jak sprawić, żeby moje dziecko ograniczyło spożycie przetworzonej żywności?

Skuteczne sposoby na ograniczenie spożycia żywności przetworzonej przez dzieci i młodzież w wieku szkolnym. więcej »
12 Złotych Porad dla Zdrowego Uśmiechu Przyszłej Mamy - Porada Pierwsza

12 Złotych Porad dla Zdrowego Uśmiechu Przyszłej Mamy - Porada Pierwsza

Nie odkładaj do jutra tego co masz zrobić dziś. Tak podpowiadają słowa piosenki, które uczą działania dzisiaj, teraz, od razu, gdy jest taka potrzeba. Dlaczego? więcej »
Koronki dla najmłodszych

Koronki dla najmłodszych

Koronkowe ubranka oraz dodatki dla dzieci cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród klientów. Nie ma co się dziwić, gdyż jest to odmiana od standardowego asortymentu który znajdziemy w większości sieciówek. więcej »
Podróż do Krainy Oz

Podróż do Krainy Oz

Pamiętacie Dorotkę, ośmiolatkę z Kansas, która niespodziewanie znalazła się w krainie Oz? Pamiętacie jej pieska Toto i przyjaciół - Stracha na wróble, Blaszanego drwala i Lwa? Wszystkie wasze ulubione postaci powracają w nowym serialu stacji Boomerang, który będzie emitowany od 16 października. więcej »
22 filmy z okazji Dnia Nauczyciela

22 filmy z okazji Dnia Nauczyciela

Z okazji Dnia Nauczyciela zebraliśmy specjalnie dla Was 22 sprawdzone filmy na temat nauczycieli i szkoły. Sprwdźcie, które już znacie! więcej »
My3 i debiutancki singiel "MAMMAJE"!

My3 i debiutancki singiel "MAMMAJE"!

Nowa grupa muzyczna, którą pokochają dzieci i młodzież w całej Polsce! Sprawdź debiutancki singiel „MAMMAJE”! więcej »
Mamo, zatrzymaj się na chwilę

Mamo, zatrzymaj się na chwilę

Zapracowana mama wstaje skoro świt i próbuje okrążyć kulę ziemską, zanim dzień się skończy. Jak to możliwe? Czy spija rano magiczny napój Panoramixa? Nie, dlatego prędzej czy później musi zwolnić. więcej »
Krówka Matylda zaprasza do wizyty w Mlecznej Krainie

Krówka Matylda zaprasza do wizyty w Mlecznej Krainie

Bajkowy świat jest bliżej niż myślisz! W sercu Zielonych Płuc Polski, w leśnej krainie przeżyjesz niezwykłe przygody z ulubioną maskotką najmłodszych mieszkańców grajewskiego grodu. więcej »
Nagrodzony na Kinie Dzieci VILLADS od 13 października w kinach!
Patronat CzasDzieci.pl

Nagrodzony na Kinie Dzieci VILLADS od 13 października w kinach!

Villads! Villads? Villads?! 6-letni bohater co chwilę słyszy swoje imię. Rodzice wciąż czegoś od niego chcą. Ustalają zasady i przerywają zabawę w najlepszym momencie. Czy tak będzie też w szkole?
więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

Zobacz co zyskujesz

Temat na czasie

Kocham Cię! Jak powiedzieć to dziecku?

Kocham Cię! Jak powiedzieć to dziecku?

To, że kochamy swoje dzieci jest oczywiste, prawda? Czasami tak oczywiste, że w codziennym zabieganiu nie mówimy im tego. Nie zawsze trzeba użyć wprost słowa "kocham”. Chwaląc i doceniając także...  

Temat na czasie

Mamo, zatrzymaj się na chwilę!

Mamo, zatrzymaj się na chwilę!

Zapracowana mama wstaje skoro świt i próbuje okrążyć kulę ziemską, zanim dzień się skończy. Jak to możliwe? Czy spija rano magiczny napój Panoramixa? Nie, dlatego prędzej czy później musi zwolnić.  

Musisz tam być!

Nela Mała Reporterka zaprasza!

Nela Mała Reporterka zaprasza!

Szukasz pomysłu na wspólny, rodzinny weekend, który zadowoli wszystkich domowników?  

Warto to zobaczyć!

12. Bałtyckie Spotkania Ilustratorów

12. Bałtyckie Spotkania Ilustratorów

Zapraszamy na kolejne „Bałtyckie Spotkania Ilustratorów”. Tematem tegorocznej edycji będzie polska książka obrazkowa.  

W domu z dzieckiem

Back To School Dolce Gusto Niezapominajka Gry - Nasza Księgarnia Pamiętnik Zuzy Łobuzy Kapitan Nauka Doktor Misia Domowa Akademia Winx! Rodzinne wakacje EkoRodzice radzą

Sonda – Czas Dzieci

Jaki jest wiek Twojego Dziecka?
Twój głos pomoże nam lepiej wyprofilować nasze informacje.
do 3 latek
od 3 do 7 lat
od 7 do 10 lat
od 10 do 14 lat
powyżej 14 lat


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2017