Warszawa

Regulacja i-Size

Regulacja i-Size

Za moment rozpoczniemy zimowe podróżowanie na ferie czy narciarski wypoczynek. Zadbaliśmy pewnie już o zimowe opony, zrobiliśmy dodatkowy przegląd samochodu i zakupiliśmy produkty zabezpieczające oraz ułatwiające podróżowanie z dziećmi. Nie wszyscy jednak wiemy, że pięć miesięcy temu weszły w życie nowe przepisy dotyczące bezpiecznego przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych.

 

Na razie nie spowodują w naszym życiu wielkiego zamieszania, ponieważ przez najbliższe lata, będą obowiązywać z dotychczasowymi normami, ale jeżeli na przykład przymierzamy się do kupna nowego fotelika lub zmiany samochodu warto już teraz wiedzieć czego dotyczą i na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Mowa o regulacji i-Size, dotyczącej bezpieczeństwa przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych, którą Komisja Europejska przyjęła i wprowadziła w życie dnia 9 lipca 2013 roku. Eliminując niedoskonałości bieżącej normy ECE R44 /04, nowe wytyczne skupiają się przede wszystkim na poprawie bezpieczeństwa fotelików podczas działania dużych sił czołowych i bocznych, zwracając szczególną uwagę na ochronę okolic głowy i szyi dziecka.

 

Prace nad regulacją rozpoczęto w 2008 roku w ramach Grupy Roboczej ds. Biernego Bezpieczeństwa Drogowego, powołanej przy Europejskiej Komisji Gospodarczej UNECE (GRPS) i podzielono na trzy fazy tematyczne:
I) foteliki z pasami wewnętrznymi (uprzężą) i systemem ISOFIX – etap zakończony w 2011 roku;
II) foteliki z kategorii 15-36 kg (siedziska i siedziska z wysokim oparciem) – prace w toku, przewidziane zakończenie na 2014 rok;
III) foteliki z pasami wewnętrznymi (uprzężą) bez systemu ISOFIX – rozpoczęcie prac po sfinalizowaniu etapu II, przewidziane zakończenie w 2017 roku.

 


W wyniku działań związanych z pierwszym etapem prac zostało opracowane rozporządzenie w sprawie urządzeń do transportu dzieci w samochodach, które następnie uchwalono podczas zjazdu GRPS w Genewie, w listopadzie 2012 roku. Regulację nazwano i-Size, zwracając uwagę na:


- „i” - inteligentną (nowoczesną i przemyślaną) koncepcję zmian;
- „size” - główny atrybut klasyfikacji, jakim stał się wzrost dziecka.
Konsekwencją działań GPRS było zatwierdzenie przez Komisję Europejską, na początku lipca 2013 roku, regulacji i-Size, jako nowego standardu homologacji dla fotelików samochodowych oraz bezpieczniejszych norm przewożenia w nich dzieci.

 


Przez najbliższe lata przepisy i-Size będą obowiązywały na równi z poprzednią normą ECE R44/04. Oznacza to, że najprawdopodobniej do 2018 roku producenci będą mogli produkować foteliki samochodowe według norm i-Size lub ECE R44/04, pozostawiając możliwość wyboru kupującym.

 

Główne założenia i-Size to:

 

1. Obowiązek podróżowania tyłem do kierunku jazdy do 15-go miesiąca życia
Dotychczasowe normy dopuszczają możliwość przewożenia dzieci w fotelikach grupy 1 od 9 kilogramów, często mylonymi z 9 miesiącem życia. Nowe przepisy i-Size jasno regulują konieczność bezwzględnego stosowania fotelików skierowanych tyłem do kierunku jazdy dla wszystkich dzieci do 15-go miesiąca życia i / lub 75/80 cm wzrostu.

 

2. Klasyfikacja oparta o wzrost, ewentualnie o wiek dziecka
Od prawie 30 lat istnieje podział fotelików w oparciu o wagę dziecka w wyniku czego małe ale ciężkie dzieci są przesadzane za wcześnie przodem do kierunku jazdy, natomiast wyższe i szczuplejsze dłużej jeżdżą w za małych fotelikach.

 

3. Poprawa bezpieczeństwa podczas zderzeń czołowych i bocznych
Analiza ogólnoeuropejskiej bazy z wypadków wykazuje, że głównymi przyczynami śmierci dzieci podczas wypadków są: zderzenia przednie (34%) oraz zderzenia boczne (28%). Dlatego obok obowiązujących testów na zderzenia czołowe norma i-Size wymaga od producentów fotelików zagwarantowania określonych kryteriów bezpieczeństwa podczas uderzeń bocznych.


4. Promocja systemu Isofix
Przeprowadzone badania w krajach UE pokazały, że duży procent fotelików samochodowych jest zamontowanych nieprawidłowo lub niepoprawnie. Regulacja i-Size wymaga od fotelików posiadania systemu Isofix, górnego pasa mocującego Top-Tether oraz nogi podpierającej.


Regulacja i-Size zakłada również dostosowanie samochodów do nowych norm, co oznacza, że każdy samochód z homologacją i-Size musi być wyposażony w dwie klasy Isofixów „b1” lub „d” oraz zaczep typu Top-Tether. Dzięki temu każdy fotelik i-Size będzie mógł być bezpiecznie montowany we wszystkich typach samochodów z systemem i-Size.

 

Więcej na www.blog.minitraper.pl
 

Autor: Arkadiusz Roszak

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć