Warszawa

Mama a praca, czyli jak zorganizować sobie czas na wszystko

Mama a praca, czyli jak zorganizować sobie czas na wszystko

W obecnych czasach dobra organizacja to klucz do sukcesu. Ten klucz potrafi otworzyć niemalże każde drzwi. Każdy o tym wie, ale co niby oczywiste – nie zawsze jest takie proste.

 

Jak się dobrze zorganizować? Czy w ogóle da się?
Otóż okazuje się, że da się. Podstawą jest dobry plan. Ale nie taki w komputerze. Potrzebujemy kartki i pisaka. Im większa kartka – tym lepiej. Najlepiej taka, żeby była widoczna zawsze i wszędzie. Potrzebujemy karteczek samoprzylepnych i potrzebujemy czegoś do pisania.

 

Na kartce zapisujemy rzeczy do zrobienia na dziś i na obecny bądź nadchodzący tydzień. Kartkę wieszamy a widocznym miejscu, tak by ją zawsze widzieć i tak, by móc wykreślać rzeczy zrobione.

 

Karteczki samoprzylepne przylepiamy w miejscach, gdzie konkretnie dana rzecz ma być zrobiona. Jeśli np. mamy umyć wannę, to przylepiamy karteczkę gdzieś w jej okolicach. Jeśli natomiast dziecko ma wywiadówkę bądź przedstawienie szkolne albo ma przynieść na następny dzień „owoce jesieni”, to przyklejamy karteczki do drzwi, na szafie bądź na swojej torebce – stosownie tam, gdzie zwykle patrzymy najczęściej.

 

Oczywiście należy pamiętać, żeby z karteczkami nie przesadzać, bo nie chodzi tu o oklejenie całego domu karteczkami. Nie mamy tworzyć nowego stylu designerskiego tylko pomóc sobie i zmotywować się do wykonania danej rzeczy mniej lub bardziej praco- lub czasochłonnej.

 

 

 

Trzeba tez pamiętać, że nie zawsze da się zrobić wszystko. Doba ma tylko 24 godziny i więcej mieć nie będzie. Bynajmniej nie w najbliższym czasie i nie na tej planecie. Według zasady Pareto 20% zaplanowanego czasu pracy da nam 80% efektów tej pracy. Warto więc chyba tworzyć plany? Skoro dają aż tak niesamowite efekty. Zasada Pareto nie donosi się tylko do czasu. Można o niej mówić także w kontekście innych spraw np.: 20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści, 20% klientów przynosi 80% zysku, itd.

 

Nie da się żyć bez granic. Granice ustalane są wszędzie; w postaci regulaminów, kodeksów, wreszcie planów różnego rodzaju. Należy zastanowić się, gdzie leży granica miedzy tym co mogę zrobić, a tym czego nie mogę. A może jest coś, co umie zrobić ktoś inny?

 

Idealna organizacja czasu uwzględnia czas na:
-  pracę i to pracę zawodową, ale także nad swoim wyglądem i samokształcenie
- Porządki czyli prowadzenie domu, gotowanie, zajmowanie się domowym budżetem, aranżowanie i dekoracja własnego kąta
- Przyjemności, czyli hobby, spotkania z przyjaciółmi, zabawa, odstresowanie
- Sen, czyli poduszka, czyli relaks, pobycie z samym sobą.


Na te cztery czynniki składa się reguła ¾ P.  te czynniki występując łącznie i przeplatając się wzajemnie gwarantują idealną organizację czasu i znalezienie go na wszystko.

 

Autorką artykułu oraz reguły ¾ P jest Zuza Frynuk. Właścicielka firmy Zuza Frynuk’s oraz autorka poradnika dla kobiet pod tytułem: „Szkoła przetrwania dla Mam, Żon i Singielek”

 

Komentarze

Ha ha ha . Przy maluchach karteczki się nie sprawdzą, od razu zostaną zerwane :-)

dodany: 2017-10-17 23:24:30, przez: Ada

Jakieś dowody na to, że 20% zaplanowanego czasu pracy da nam 80% efektów, a 20% klientów da nam 80% zysków? To oczywiście atrakcyjna hipoteza, ale obawiam się, że działa raczej na zasadzie pobożnych życzeń.

dodany: 2012-11-08 09:05:58, przez: Agnieszka

no wlasnie grunt to ta organizacja. sami wiemy jak ciezko jest czasami! my z mężem idealnie dzielimy sie obowiązkami, bo czasami mam takie dni, że wracam z pracy i padam a wtedy mąż bierze synka i jada do loopys world tutaj na wroclawskich bielanach, a czasami ja tak robie żeby mąż mógł się zdrzemnąć!

dodany: 2012-11-06 16:31:22, przez: Kate

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć